تنها دو پمپ بنزین در ایران سود می دهند!

رئیس اتحادیه جایگاه­ داران در حالی منتقد واگذاری 40 جایگاه دولتی به بخش خصوصی است که از خواب 900 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در این بخش خبر داد.

 بیژن حاج­ محمدرضا در گفت و گو با `انرژی امروز` این گونه آمار داد که تمام سرمایه گذاران خصوصی جایگاه ها ضررده هستند و سودی از سرمایه گذاری خود نبرده اند.

 وی گفت: در حال حاضر 150 جایگاه دار خصوصی در حوزه توزیع سوخت فعال اند ک به جز دو جایگاه در تهران مابقی رو به زیان دارند و از سرمایه گذاری خود سودی نبرده ­اند.

 حاج محمدرضا توضیح داد: به طور متوسط دولت هر جایگاه را شش میلیارد تومان فروخته است در حالی که درآمد ماهانه یک جایگاه از محل کارمزد 10درصدی، 100 میلیون تومان است. اگر جایگاه داران سرمایه خود را در بانک ها می گذاشتند، ضمن این که دغدغه های امور جایگاه ها از آنها سلب می شد، سود بسیار بیشتری عایدشان می شد.

 رئیس اتحادیه جایگاه داران در ادامه واگذاری تمام جایگاه های سوخت به بخش خصوصی را مخاطره آمیز قلمداد کرد و گفت: سوخت عموما کالاهای استراتژیک است و به همین دلیل دولت تا کنون بسیاری از جایگاه را در تملک خود داشته است. با این حال دولت امروز تصمیم گرفته که 40 جایگاه دیگر را فارغ از موقعیت استراتژیک، 22 آذرماه در مزایده ای به بخش خصوصی واگذار کند.

 حاج محمدرضا در ادامه عنوان کرد که از تعداد جایگاه های سوخت بخش خصوصی تنها دو جایگاه سودده هستند و سایرین با ضرر به توزیع سوخت می پردازند.

 وی ادامه واگذاری جایگاه ها سوخت به بخش خصوصی را اشتباه دانست و اظهار کرد: نسبت سرمایه گذاری به خواب سرمایه و درآمد در این صنف متناسب نیست و به همین دلیل مالکین خصوصی جایگاه ها زیان ده هستند.

 رئیس اتحادیه جایگاه داران همچنین افزود که قوانین دست و پاگیری پیش پای بخش خصوصی است و آنها نمی توانند واحدهای صنفی خود تغییر کاربری داده، از زمین­ها و املاک شان جهت راه اندازی صنوف دیگر استفاده کنند.  

حاج محمدرضا در ادامه به طرح برندینگ در توزیع سوخت اشاره کرد و باز هم انتقاداتی را وارد ساخت. وی توضیح داد: دولت قصد دارد که با تولید و برندینگ بنزین بخشی از ضررهای جایگاه داران را پوشش دهد اما کدام آیا واقعا ظرفیت های برندسازی در این زمینه وجود دارد؟

وی توضیح داد: در کشورهای اروپایی عموما برندهای مطرحی مثل شل بنزین با گریدهای مختلف تولید و عرضه می کنند، اما آیا ما در ایران تولیدکنندگانی داریم که بنزین یا سوخت ها با را گریدهای مختلف تولیدکنند؟

حاج محمدرضا توضیح داد: در اروپا امروز گریدهای مختلف بنزین تا یورو 10 عرضه می شود، اما ما در ایران هنوز موفق نشده ایم بنزین یورو چهار عرضه کنیم و هنوز فاصله زیادی داریم که بتوانیم توزیع سوخت را بر اساس گرید و برند انجام دهیم.

 رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت اضافه کرد: با وجودی که چنین ظرفیتی در کشور نیست، با طرح برندسازی سوخت، باز هم احتمال تضییع حقوق جایگاه داران افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه جایگاه داران در پایان گفت:  در حال حاضر جایگاه داران کارمزد خود را وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش می­گیرند در حالی که اگر برندسازی شود، جایگاه داران با شرکت های کم توان مالی مواجه می شوند که تازه پا به عرصه اقتصادی گذاشته اند و به همین دلیل احتمال از تاخیر و از بین رفتن درآمدهای شان محتمل است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن