روابط با فسیلی‌ها در حد جنگ! امید تجدیدپذیرها به خیز میلیونی مردم

معاون وزیر نیرو و رییس ساتبا، با اشاره به اینکه انرژی فسیلی غیرقابل رقابت است و ایران نیز از منابع هیدروکربنی بسیار بهره می‌برد، گفت: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر با مبارزه اقتصادی و فنی روبرو نیستیم بلکه  با شرایط مبارزه مدیریتی، ذهنی و نرم‌افزاری مواجه هستیم و در این راستا بزرگترین خدمت دولت، داشتن کمترین مداخله در توسعه انرژی تجدید پذیر است.

به گزارش خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، سید محمد صادق زاده در همایش بررسی روند توسعه انرژی بادی کشور، اظهار کرد: نمی‌خواهم عنوان «جنگ» را به کار ببرم اما با مبارزه مدیریتی ونرم افزاری روبرو هستیم وتعداد زیادی از افراد که در صنعت انرژی موثر و تاثیر گذار هستند با این پیش فرض حاضر نیستند، هیچ تغییری ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: تعدادی کمی هستند که به توسعه انرژی تجدید پذیر اعتقاد دارند، اما این گروه نیز با الگوی توسعه انرژی های فسیلی درصدد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برآمدند.

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، افزود: دولت سال‌ها بر اساس درآمدهای نفتی حرکت کرده در سال‌های ابتدایی درآمدها زیاد و هزینه ها کم بوده است. مدعیان سوخت‌های فسیلی، مسیر درستی را طی نمی‌کنند؛ چه بخواهیم وچه نخواهیم گاز طبیعی یکی از موهبت‌های الهی کشور و بار تامین انرژی بر دوش آن است؛ در چنین شرایطی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، باید به راه‌کارهای اداره صنعت انرژی های تجدید پذیر بیاندیشیم.

صادق زاده با تاکید بر این که تولی‌گری دولت در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و توسعه دولتی، نتیجه خوبی نداشت، گفت: امروزه در واقع تخصیص‌های بودجه به هفت تا هشت درصد رسیده و در این حوزه نیز اعتبارات دولتی به رقم صفر رسیده و آن هفت تا هشت درصد هم صرف حقوق و دستمزد افراد می‌شود. معتقدم موفق‌ترین و تنهاترین روش این است که بیشتر مردم را در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر وارد کنیم.

وی با اشاره به بی‌پولی دولت، گفت: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، مشارکت مردمی می‌تواند بیشترین کمک را کند. یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ١٨٠ مگاوات را در ابعاد ١٠ متر در ١٠ متر می‌توان نصب کرد درحالی که برای ایجاد همین ظرفیت از طریق انرژی باد، نزدیک به ٣٠٠ تا ۴٠٠ هکتار زمین نیاز است.

رییس ساتبا تصریح کرد: در سرزمینی که منابع فراوان انرژی فسیلی دارد، آن‌قدر فرصت برای صادرات در سایر حوزه‌ها نیست که بتوان ارزش اقتصادی آن را در نظر گرفت. در این فضا کسانی هم طرفدار انرژی تجدیدپذیر هستند اما با توجه به مدیریت بهره‌برداری دولتی از توربین‌های بادی، به این حوزه کمتر پرداخته شده است.

صادق زاده با اشاره به ناموفق بودن توسعه فناوری از جنس پراکنده، در همه جای دنیا، گفت: مقبولیت انرژی تجدید پذیر امروز نسبت به چند سال قبل به شدت افزایش پیدا کرده است، به این دلیل که بازیگران صحنه تجدیدپذیرها از ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفری که در سازمان خودمان و چند سازمان وابسته دولتی بودند فراتر رفتند. بنابراین انتظار می‌رود در آینده نزدیک با خیز میلیونی مردم در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر روبرو خواهیم بود.

وی تصریح کرد: امروز توسعه و تبدیل برق تجدید پذیرهای پراکنده در حد پنج کیلو بایتی است که در پشت بام هر منزلی می‌تواند تولید شود، است تا کم کم به نیروگاه‌های مگابایتی برسد. مجلس شورای اسلامی یکی ازبرجسته ترین مدافعان انرژی های تجدید پذیر در این کشور است و علت این است که نهاد مجلس از همه نهادها مردمی‌تر است، چون نمایندگان مجلس شبانه روز با مردم سرو کار دارند.

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، گفت: به علت اینکه نرخ مردمی شدن صنعت تجدید پذیرها خوب بوده است، دسترسی این صنعتگران به مردم و ارتباط مردم با نمایندگان و نهادهای تصمیم گیر بیشتر شده است.

صادق زاده با تاکید براینکه فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن خرید تضمینی برق و تولید انرژی تجدیدپذیر زمان‌بر است و در دوره‌ای طولانی اتفاق می‌افتد، اما امروز ساتبا که متولی انرژی های تجدید پذیر است باید در این زمینه جوابگو باشد. بنابراین در سال ١٣٩۴ که اوج نصب ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر بود با استفاده از روند قبلی توانستیم 14 مگاوات و در سال ١٣٩۵، 100 مگاوات ظرفیت ایجاد کنیم و شاهد رشد هفت برابری باشیم.

ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر، شایسته نیست

وی با اشاره به بهره‌برداری از 100 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در سال جاری، گفت: نزدیک به 800 مگاوات ظرفیت نیروگاهی نیز در حوزه تجدیدپذیرها، در حال ساخت است. لذا ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر امسال به 1000 مگاوات خواهند رسید؛ این عدد در حالی مطرح است که هنوز با رقم 80 هزار مگاوات فاصله دارد و رقم فعلی کم است تا جایی که شایسته مردم و کشور نیست اما به نظر می رسد برای آزمودن این روش با حضور مردم فعلا کفایت می کند.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت حضور بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: اطمینان دارم در یک یا دوماهه آینده حتی با تغییر افراد در دولت کسی نخواهد آمد که با این حوزه مخالفت کند اما خطر به انحراف کشیده شدن نیز وجود دارد. خطر آن جایی است که مردم را از این صنعت دور کنیم، همان طور که مردم در عموم صنایع حضور جدی ندارند.

صادق زاده با اشاره به این‌که در حال حاضر آرام آرام میزان ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر در حال بالارفتن است با این اطمینان که نیروگاه‌هایی با قدرت 100 مگاوات ساخته شوند، اظهار کرد: در این مسیر حضور مردم به هیچ وجه نباید خدشه دار شود، معتقدم بزرگترین خدمتی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که کمترین مداخله در توسعه سیستم انرژی در حوزه منابع تجدید پذیر داشته باشد.

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) خاطرنشان کرد: وزارت نیرو موظف است که پروانه صادر کند، باید گفت که این وظیفه وزارت‌خانه در تمام دنیا مرسوم است، انعقاد قرداد برای تضمین برق است و همچنین بهای برق تولیدی نیروگاه‌ها باید مدنظر قرار بگیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن