تغییر رویکرد بافت در شرکت برکشایر

توصیه اصلی سرمایه ‌گذار و میلیاردر آمریکایی وارن بافت به سهامداران برکشایر هاتاوی، این است که به نوسانات توجه نکنند زیرا عملکرد یک کسب و کار در درازمدت خود را نشان خواهد داد. حالا اما توجه او به سهام بیشتر از پیش شده و ارزش دفتری شرکت را بی اهمیت می داند.

به گزارش «انرژی امروز» از بازار سرمایه، وارن بافت، مدیر عامل برکشایر هاتاوی، می خواهد تاکید خود را از روی ارزش دفتری دارایی ‌ها بردارد و دارایی ‌های شرکت را جدا از تعهدات آن اندازه‌گیری کند. وی گفته تغییرات برکشایر و قواعد جدید حسابداری باعث شده که دیگر معیار قبلی برای سنجش عملکرد شرکت موضوعیت نداشته باشد.

وارن بافت در این میان، رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است. بافت ۸۸-ساله پس از دهه‌ها نصیحت به سهامداران، تصمیم گرفته است دیگر سکوت کند. وی همیشه سهامداران را به صبر و تفکری درازمدت در سرمایه‌گذاری دعوت میکند و به آنان پیشنهاد داد تا توجهی به نوسانات بازار و سهام شرکت نداشته باشند.  

دیدگاه ویژه بافت در سرمایه‌گذاری و کسب و کار از او سومین ثروتمند بزرگ جهان را ساخته است. به گزارش مجله فوربز، ثروت بافت نزدیک به ۸۳ میلیارد دلار است. وارن بافت، برکشایر را از یک شرکت نساجی رو به زوال به یک غول بی پروای ۴۶ میلیارد دلاری تبدیل کرد.

برای حدود سه دهه، بافت برای گفتگو با سهامداران از معیار ارزش دفاتر استفاده می کرد و حالا تغییری جدی در این رویکرد داده است. برکشایر همیشه عملکردی خوب داشته است. رشد ارزش دفتری هر سهم شرکت از بدو تاسسیس در سال ۱۹۶۵ تا ۳۱ دسامبر سال گذشته جمعا به بیش از یک میلیون درصد رسید – یعنی سالانه ۱۸.۷ درصد.

اما شاخص بازار اس اند پی ، که سهم برکشایر یکی از سهام این متغیر محسوب می شود، در همان مدت فقط ۱۵ هزار درصد، سالانه ۹.۷ درصد، رشد کرده است. حتی سال گذشته که شاخص ۴.۴ درصد منفی شد ، برکشایر با ۰.۴ درصد رشد، خوش درخشید.

تغییر رویکرد بافت از سال ۲۰۱۵ نمایان شد، درست وقتی که وی تغییراتی در قیمت سهام برکشایر اعمال کرد و در توجیه آن گفت که شکاف بین ارزش دفتری و ارزش ذاتی شرکت زیاد شده است. 

وی گفت درست است که ارزش سهام شرکت مدام در شاخص اس اند پی در نوسان است اما در پایان، ارزش سهام و ارزش ذاتی شرکت همگرا می شوند. سهام برکشایر در طول مدیریت بافت رشد خوبی داشته و در هر سال تقریبا ۲۰.۵ درصد سود نصیب سهامداران کرده است، یعنی بیش از ۲.۴۷ میلیون درصد بازدهی در طول مدیریت وارن بافت.

بافت می گوید به سه دلیل دیگر نمی خواهد تاکیدی بر ارزش دفتری شرکت داشته باشد. اول، `ارزش اصلی` شرکت در حال حاضر در واحدهای عملیاتی است و این ترکیب‌بندی همچنان در حال تغییر است؛ دوم، قوانین حسابداری برکشایر را مجبور می کند تا شرکت را `بسیار پایین‌تر` از ارزش فعلی آن ارزشگذاری کند؛ و سوم، برکشایر به احتمال زیاد میزان `قابل توجهی` از سهام خود را در سال‌های آینده خریداری می کند و این موضوع باعث کاهش ارزش دفتری شرکت خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن