ارائه دو طرح زیست محیطی در ملی حفاری

یکی از مهندسان شرکت ملی حفاری ایران از ارایه دو طرح ابداعی در جهت کاهش تبعات زیست محیطی کنده های حفاری خبر داد که در عمل ضمن حذف این مواد آلاینده از دامنه طبیعت، قابل بازیافت و استفاده بهینه نیز قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره کنترل پسماند سیال حفاری شرکت در این باره گفت: این طرح ها شامل «استفاده از کنده های تثبیت شده حفاری در جاده سازی و زیر ساخت ها» و « استفاده از کنده های حفاری پایه روغنی در کارخانه های سیمان» است.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران مهندس احمد بهرامی عیسی آبادی افزود: این طرح ها به نظام مشارکت و بهره وری شرکت ارایه و پس از کارشناسی و بررسی های علمی مورد تایید و اجرای آنها به تصویب رسید.

وی اظهار کرد:  این طرح ها با هدف کاهش اثرات زیست محیطی، محدود نمودن محل دفن کنده ها و استفاده از آنها پس از تثبیت در زیر ساخت ها بخصوص در راهسازی و همچنین حفظ معادن سیمان کشور مورد مطالعه و جنبه اجرایی به خود گرفته است.

بهرامی عیسی آبادی گفت: به طور میانگین در هر دستگاه حفاری مجهز به سیستم کنترل جامدات و مدیریت پسماند حدود 200 تا 250 تن سیمان به ازای حفر هر حلقه چاه برای تثبیت و مقاوم سازی کنده های حفاری به مصرف می رسد که بخشی از پسماند تولید شده را شامل می گردد.

مبتکر این طرح ها با اشاره به اینکه با اجرای طرح نخست ضمن کاهش چشمگیر میزان مصرف سیمان، از  کنده های حفاری تثبیت شده نیز استفاده مناسب به عمل می آید، افزود:  در این ارتباط پس از انجام آزمایشات تراکم پذیری و زیست محیطی کنده های حفاری با تایید واحدهای ذیربط به موقعیت پیش بینی شده، انتقال خواهد یافت.

رئیس اداره کنترل پسماند سیال حفاری شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه طرح دوم را با کمک مهندس حمید نصیری از همکاران شرکت به نتیجه رسانده است، اضافه کرد:  کنده های حفاری پایه روغنی به اندازه سه برابر کنده های پایه آبی برای تثبیت و مقاوم سازی نیاز به سیمان دارد لذا این طرح با مکاتبه با کارخانه های سیمان در استان خوزستان به اشتراک گذاشته شد.

وی در پیوند با این مطلب گفت: پس از توافقات حاصله، براساس پایه آهکی بودن کنده های لایه های بهره ده از یکسو و ظرفیت موجود هیدروکربوری در آنها قرار شد محموله هایی از کنده های روغنی (بدون عملیات تثبیت) به کارخانه های سیمان ارسال و در صورت مثبت بودن نتایج مورد نظر مراتب اعلام و آمادگی برای دریافت و امحا این کنده ها صورت پذیرد.

بهرامی عیسی آبادی توضیح داد: در این زمینه بخشی از  کنده ها در چرخه تولید سیمان و بخشی به لحاظ پتانسیل موجود در کاهش سوخت و افزایش راندمان حرارت کوره ها مورد استفاده قرار می گیرد که در این خصوص برخی از این کارخانه ها برای دریافت یک هزار تن کنده حفاری در ماه اعلام آمادگی نموده اند.

رئیس اداره کنترل پسماند سیال حفاری شرکت با قدردانی از زحمات همکاران در اجرایی نمودن این پروژه، اظهار امیدواری کرد: ضمن استفاده روز افزون از پتانسیل موجود، در راستای حفاظت از محیط زیست و معادن کشور گامی موثر برداشته شود.

وی افزود: از جمله طرح هایی که اداره کنترل پسماند حفاری در دست مطالعه و تلاش دارد تا با واحدهای دانشگاهی دنبال کند دستیابی به راهکارهایی است که منجر به بهینه سازی هزینه ها و افزایش کیفیت عملیات مدیریت پسماند بر روی دستگاه های حفاری گردد.

بهرامی عیسی آبادی اظهار کرد: از جمله این طرح ها جایگزینی ماده جدید به جای سیمان در فرآیند تثبیت و مقاوم سازی کنده ها، کاهش میزان نمک در پساب موجود دستگاه های حفاری، جایگزینی مواد کلوخه کننده سازگار با خصوصیات سیال حفاری و  سیستم امحا کنده ها از طریق سایر روش های حرارتی می باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن