اولین هفته اسفند با بازدهی مثبت بورس پایان یافت

بورس اولین قدم های خود در اسفند ماه را با صلابت آغاز کرده است. عملکرد هفتگی این بازار نیز نشان می دهد که فاز جدیدی از نقدینگی به سمت بورس تهران روانه شد، که می تواند بیانگر برتری این بازارها نسبت به بازارهای موازی باشد. در همین زمینه تغییر میانگین تغییر مالکیت روزانه به نفع حقیقی ها پایان یافت و میانگین ارزش معاملات نیز از مرز ۵۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت.

به گزارش «انرژی امروز» از بازار سرمایه، در هفته ای که گذشت شاخص کل توانست ۶ کانال شکنی داشته باشد و از سطح ۱۵۹ هزار واحد به ۱۶۵ هزار واحد برسد. به این ترتیب نماگر اصلی بورس طی مدت مزبور بازدهی ۳.۵ درصدی را برای سهامداران به همراه داشته است.

بررسی مسیر شاخص هم وزن نشان از برتری نمادهای بزرگ و کالامحور بازار دارد. این شاخص با سرعت کمتری نسبت به نماگر اصلی حرکت کرد و در این مدت بازدهی ۱.۵ درصدی را برجای گذاشت.

همچنین طی ۵ روز معاملاتی اخیر میانگین روزانه ارزش معاملات بورس از مرز ۵۰۰ میلیارد تومان عبور کرد. روند نقطه به نقطه ارزش معاملات روزانه نشان می دهد که در نخستین روز هفته، این مولفه به حدود یک میلیارد تومان نیز رسیده، که رقم جذابی از داد و ستدهای روزانه بورسی را به رخ می کشد.

بورس بر چه اساس صعودی شد؟

از هفته گذشته و همزمان با شروع اسفندماه، استارت صعودهای پرشتاب شاخص کل زده شد که عوامل بنیادی نقش بسزایی در این مسیر داشته است. خوشبینی به گزارش های مالی شرکت ها در بهمن ماه تاثیر بسیار زیادی در تصمیم سهامداران داشت. بسیاری از شرکت ها طی این مدت توانستند در نرخ تولید و فروش کارنامه قابل قبولی داشته باشند که برای شرکت های کالامحور کاملا مشهود بود. با این وجود این امر حکایت از حصول به یک تدبیر خاص برای تحریم های اقتصادی دارد که در دستور کار شرکت ها قرار گرفته است.

همچنین رونق معاملات در بورس کالا، نقش ویژه ای در معاملات شرکت های کالایی در بورس داشت. آمارها نشان می دهد که در هفته گذشته و در تالار نقره ای حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۱۳۵ و ۱۱۳ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر سیگنال های دریافتی از بازارهای جهانی به نفع تالار شیشه ای بود. همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی در نخستین روز هفته، سهامداران، خوشبینی به مذاکرات چین و آمریکا را مد نظر قرار دادند. در همین راستا دولت چین اعلام کرد برای پایان دادن به جنگ تجاری با آمریکا ۱.۲ تریلیون دلار کالا از این کشور وارد می کند. این موضوع علاوه بر اینکه کامودیتی ها را وارد سطوح قیمتی جدیدی کرد، باعث شد نفت جهانی به بیشترین رقم از ابتدای سال ۲۰۱۸ نیز برسد. عقب نشینی تلویحی دونالد ترامپ از مواضع اش نسبت به چین عامل مهمی بر افت ارزش شاخص دلار آمریکا بود. با این وجود تمدید زمان توافق نهایی میان دو کشور، تا حدی بازارها را در فاز احتیاطی فرو برد. عاملی که شاخص های بورس های آسیایی را در بعضی مقاطع نزولی کرد.

اما موضوع مهم دیگر در خصوص بازار جهانی نفت بود. توئیت رییس جمهور آمریکا و اعتراض وی به گران توصیف کردن نفت جهانی، با بی اعتنایی اوپک مواجه شد. پایبندی اعضای اوپک به کاهش تولید با وجود تشدید فشارهای سیاسی عامل مهمی در رشد قیمتی نفت برنت در این هفته بود.

در این هفته دو رخداد مهم بین المللی دیگر مد نظر سهامداران قرار داشت که موضوع اول در خصوص به تعویق افتادن تاریخ خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و اظهارات ترزامی است. به تبع این تحولات شاخص پوند توانست در روزهای میانی هفته از دلار سبقت بگیرد و از ارزش دلار بکاهد. موضوع دوم مربوط به سخنرانی دو روزه جرومی پاول در کمیسیون اقتصادی سنا است.

حقیقی ها با تحرک مثبت در تقاضا

در کنار تمام عواملی که بیان شد، حضور حقیقی ها و بازگشت پرقدرت این گروه در صفوف تقاضا در این هفته ارزنده بود. میانگین خالص تغییر مالکیت روزانه بورس تهران به رقم ۲۷ میلیارد تومان رسید که حاصل دست به دست شدن سهام از سوی معامله گران حقوقی به حقیقی بود. در این مدت تنها در یک روز معاملاتی، حقوقی ها حمایت بیشتری از بازار داشتند و در دیگر روزها تحرک مثبت حقیقی ها کاملا هویدا بود. بیشترین تغییر مالکیت روزانه بورس مربوط به روز شنبه و حدود ۱۲۶ میلیارد تومان بود، همان روزی که شاخص کل توانست با رشد بیش از ۴ هزار واحدی همراه شود. بازیگران خرد در روز شنبه بیشترین حجم تقاضا را در صنعت فلزات اساسی داشتند. کانه های فلزی و فرآورده های نفتی در رده های بعدی این ارزیابی قرار گرفتند. در میان نمادها نیز این گروه در `فولاد` تحرک زیادی داشتند.

در روز یکشنبه تغییر مالکیت روزانه ۲۸ میلیارد تومان رقم خورد. حقیقی ها از حیث نمادی بیشترین تقاضا را در نماد کچاد داشتند و بانک تجارت با ۹۶ میلیارد تومان خرید در جایگاه دوم قرار گرفت. در آن سو بزرگان بازار در نماد شپنا بیشترین خرید را داشتند، همچنین این گروه  از نماد فملی ۳۷ میلیارد ریال سهم خریداری کردند. تنها در روز سه شنبه بود که مالکیت بازار به نفع حقوقی ها پایان یافت. در میان صنایع مورد حمایت حقوقی ها، کانه های فلزی جایگاه نخست را به خود اختصاص داد و بانک ها در رده دوم قرار گرفتند.

همچنین در این هفته فلزات اساسی با میانگین ارزش معاملات ۶۷ میلیارد تومان، به عنوان برترین گروه بازار شناخته شدند و بانک ها در رده دوم قرار گرفتند. توجه سهامداران به بانک ها کماکان به قوت خود باقی ماند، با این وجود شواهد نشان می دهد عمده نقدینگی های تازه نفس این روزها به سمت فلزی- معدنی ها هدایت می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن