اهداف زیست‌محیطی پیشران برنامه‌ها باشد

 اسکندر امیدی نیا در حاشیه برگزاری رویداد استارتاپ زیستکار در گیلان، در گفت و گو با ایسنا-منطقه گیلان، گفت: در حال حاضر زباله و مدیریت پسماند از چالش های اصلی محیط زیست کشور محسوب می‌شود و استان گیلان نیز با این معضلات زیست محیطی مواجه است. 

وی افزود: برای نجات رودخانه‌های رشت و آلودگی‌هایی که از این رودخانه‌ها به تالاب انزلی می‌ریزد و همچنین حل دیگر مساله‌های زیست محیطی گیلان نیاز به همکاری‌های منطقه ای و ملی داریم و در این خصوص باید دست به دست هم دهیم تا بیش از گذشته موضوعات و مشکلات زیست محیطی مدیریت شوند. 

امیدی‌نیا با بیان اینکه برای حل مشکل پسماند و زباله استان نیز اداره کل محیط زیست برنامه هایی دارد، ادامه داد: با مدیریت به هنگام و بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی دنیا می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. 

وی با اشاره به اینکه گیلان استانی کشاورزی است، خاطرنشان کرد: رعایت الزامات زیست محیطی در بخش کشاورزی استان  منجر به ارتقای سلامت جامعه، رونق اشتغال پایدار استان و بهبود اقتصاد جوامع محلی می‌شود. 

معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه محیط زیست حقی است که آیندگان نیز باید از آن برخوردار باشند، تصریح‌ کرد: رعایت الزامات زیست محیطی کمک می‌کند تا حقوق بین نسلی را درست به آیندگان تحویل دهیم. 

وی با بیان اینکه وضعیت بهره‌گیری و رها سازی سموم کشاورزی در کمیسیون‌های کشاورزی باید رعایت شود، گفت: مدیریت در این امر کمک می‌کند تا عوارض زیست محیطی ناشی از تولیدات محصولات کشاورزی در استان تقلیل یابد. 

وی افزود: سموم کشاورزی نه تنها می‌توانند محیط زیست آبهای سطحی را تهدید کنند، بلکه منجر به افزایش بیماری‌ها از جمله افزایش بیماری سرطان در جامعه می‌شوند. 

امیدی نیا استفاده از تکنولوژی روز دنیا و نانو تکنولوژی در بخش کشاورزی استان را از راهکارهای برون رفت آلودگی های کشاورزی در محیط زیست عنوان کرد. 

وی ادامه داد: باید اندیشه‌های مرتبط را در اتاق های فکر با عزم استانی و ملی آمیخته شوند، شاهد برنامه‌های اجرایی مناسب‌تر در این حوزه خواهیم بود. 

امیدی‌نیا با بیان اینکه عزم محیط زیست کشور به سمت محیط زیست سالم در خدمت توسعه پایدار است، اضافه کرد: اولویت‌ها بر اساس پتانسیل های استانی فرق می‌کند و برآنیم در چارچوب بهینه سازی و بهره‌برداری صحیح از محیط زیست به سمت توسعه پایدار گام های سریعتری برداریم. 

وی توانمندسازی مردم به سبک زیست محیطی را از اولویت‌های کاری معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: در راستای آموزش و ترویج ارتقای محیط زیست برنامه داریم مردم را به کمک سازمانهای مردم نهاد، انجمن‌های علمی، آموزش و پرورش و … توانمند کنیم. 

وی افزود: گسترش آموزش‌های زیست محیطی و توانمندسازی کارشناسان محیط زیست در قالب شبکه و تیم‌سازی از برنامه‌ریزی های مهم سازمان محیط زیست کشور در بخش آموزش و پژوهش است. 

امیدی‌نیا خاطرنشان‌ کرد: با ترویج رفتار و کردار زیست محیطی مطالبه جامعه در حوزه محیط زیست بیشتر خواهد شد. 

معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست کشورتصریح کرد: اهداف زیست محیطی باید پیشران برنامه‌های مدیران قرار بگیرد نه در ضمیمه کارها. 

وی مدیریت پژوهش‌های زیست محیطی را از دیگر اولویت‌های کاری بخش آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به پژوهش‌ها از پتانسیل همه آحاد جامعه در حفاظت از محیط زیست بهره‌مند خواهیم شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن