آخرین وضعیت راه‌آهن قزوین – رشت و رشت آستارا

محمد اسلامی در هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب که با حضور ۱۴ کشور عضو در حال برگزاری است، اظهار کرد: امیدواریم موانع پیشروی فعالیت‌های ترانزیتی کریدور شمال – جنوب برداشته شود و وظیفه همه کشورها اقدام برای توسعه این کریدور است تا موجب توسعه فعالیت‌های تجاری در منطقه شود و گشایش اقتصادی را برای ملت‌ها به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: باید با ایجاد شرکت‌های چند وجهی از ظرفیت‌های کریدور شمال به جنوب به نحو مطلوب استفاده کرد و در راستای تحقق امر ترانزیت گام برداشت.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: پس از حدود پنج سال وقفه شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب با حضور کشورهای عضو در تهران در حال برگزاری است و بررسی مسائل مختلف به منظور تسریع در فعالیت‌های ترانزیتی این کریدور در دستور کار قرار دارد.

اسلامی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر از کریدور شمال – جنوب به میزان ظرفیت آن استفاده نمی‌شود و امیدوار هستیم که با اقدام مثمر ثمر کشورهای عضو شاهد افزایش و ارتقای سطح ظرفیت‌های ترانزیتی این کریدور باشیم.

وی با اشاره به این‌که برگزاری اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب با افتتاح راه‌آهن قزوین – رشت که چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود همزمان شده است، اظهار کرد: راه‌آهن قزوین – رشت بخشی از کریدور شمال – جنوب است و با حضور رئیس جمهوری به زودی افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در مورد احداث راه‌آهن رشت – آستارا، گفت: احداث این راه‌آهن بخشی از کریدور شمال به جنوب است و پروژه مربوطه تحویل پیمانکار شده است و افتتاح آغاز برنامه و پس از آن عملیات اجرایی پروژه همزمان با حضور رئیس جمهوری طی هفته جاری آغاز می‌شود.

اسلامی ادامه داد: منابع مالی پروژه پیش‌بینی شده است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که کریدور شمال – جنوب از سه بخش تشکیل شده است، اظهار کرد: بخش اول مقوله زیرساخت‌هاست تا بتوان ظرفیت ترانزیتی کریدور را ارتقا داد و باید خاطر نشان کرد که به صورت سنتی طی سال‌های گذشته بار از این مسیر به آسیای میانه و قفقاز منتقل می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که توسعه بنادر شمالی و جنوبی و به طور ویژه ساخت راه‌آهن چابهار – زاهدان، بافق – بندرعباس تا سرخس، قزوین – رشت و ادامه آن تا آستارا از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت تکمیل کریدور شمال – جنوب است، گفت: اتصال خط آهن به نقاط شمالی، شرقی و غربی در کریدور شمال از مهم‌ترین برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: ایجاد قابلیت برای مدیریت جابه‌جایی بار که به صورت مستقل توسط کشورهای مختلف انجام می‌شود و نیز ایجاد ظرفیت لجستیکی به منظور ارتقای توان حمل و نقلی با ایجاد شرکت‌های چند وجهی دو بخش دیگر مورد نظر کریدور شمال به جنوب است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن