پررنگ‌تر شدن نقش دریا در اقتصاد ایران ضرورت دارد

 محمدعلی حسن‌زاده درباره وضعیت بنادر کشور به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در حوزه ساخت شناور کشور از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است هرچند هنوز سهم قابل‌توجهی از ساخت شناور در سطح دنیا نداریم اما امیدوار هستیم که با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های تدوین‌شده بتوانیم نقش دریا را در اقتصاد ایران پررنگ‌تر کنیم.

وی گفت: در دنیا دسترسی به بندر یک نعمت و موهبت است، چراکه وجود دریا فرصت‌های شغلی و مزیت‌های کلانی در بخش‌های مختلف ازجمله کشتی‌سازی، بندرداری، خدمات ترانزیتی، خدمات آموزشی، ساخت تجهیزات بندری و… ایجاد می‌کند.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: خیلی از کشورها به دریا به‌عنوان یک فرصت برای توسعه و پیشرفت نگاه می‌کنند، هرچند در کشور ما اقتصاد عمدتا مبتنی بر نفت بوده است و تاکنون هرچقدر اقتصاد خود را از نفت دور کرده‌ایم به دلیل وجود فشارهایی بوده که در دوره‌های مختلف به کشور واردشده است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اذعان داشت: دریا در خیلی از کشورها پایه توسعه و نه محور توسعه است، یعنی کل اقتصاد را می‌توان با استفاده از دریا شکل داد و تغییرات عظیمی در حوزه‌های اقتصادی، راهبردی، امنیتی، نظامی، اجتماعی و…ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در کشور ما سعی شده است به فراخور شرایط به دریا مراجعه کنیم، افزود: متاسفانه در حال حاضر سهم ما از دریا زیاد نیست اما این امکان وجود دارد که کشور از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد و رویکرد اقتصادی متنوع را انتخاب کنیم.

حسن‌زاده اظهار کرد: ما هنوز به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ورود نکرده‌ایم؛ هرچند جزو یکی از بهترین کشورها از لحاظ گردشگری و میراثی در دنیا هستیم و مشخصا در حوزه دریا، با توجه به موقعیتی که داریم یعنی وجود سواحل شمالی خلیج‌فارس که منحصرا در اختیار ایران است و جنوب خلیج‌فارس که بین شش کشور منطقه ازجمله عراق، کویت، بحرین، قطر، عربستان و امارات تقسیم‌شده است و شمال دریای عمان که در اختیار ایران قرار دارد درحالی‌که جنوب این دریا در اختیار امارات و عمان است و نیز شمال کشور که از جنوب دریای خزر بهره می‌برد، می‌توانیم پیشرفت‌های بسیار مهمی را در حوزه حمل‌ونقل دریایی به دست آوریم و از این طریق شاهد رشد اقتصادی کشور باشیم.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: کشور ما از سه پهنه دریایی برخوردار است که این سه پهنه با توجه به کریدورهای حمل‌ونقلی و جمعیتی در حواشی این بنادر و پهنه‌های آبی جمعیت بسیار قابل‌توجهی را مقابل خود می‌بیند.

وی افزود: مزیت‌های جغرافیایی ایران بسیار ممتاز است اما متاسفانه طی سال‌های اخیر خیلی به این مزیت‌ها نپرداخته‌ایم و آن‌گونه که بایدوشاید از آن استفاده نکرده‌ایم.

حسن‌زاده تاکید کرد: خوشبختانه حدود یک دهه است که موضوع توسعه دریاپایه یا دریا‌محور مورد توجه قرار گرفته و در مجامع مختلف به آن اشاره می‌شود، در قانون نیز رد پای دریا را می‌توان کم‌کم در طرح‌های پنج‌ساله توسعه کشور دید و سازمان‌های مختلفی در این زمینه‌ها ورود کرده‌اند.

حسن‌زاده گفت: وضعیت امروز ما هرچند خیلی مطلوب نیست اما نسبت به گذشته وضعیت بسیار خوبی داریم و در حوزه‌های بندری شاید بتوان گفت که ازنظر ظرفیت و تنوع در تعداد بنادر و کارکرد آن‌ها جزو بهترین‌های منطقه هستیم.

وی گفت: در حوزه دریایی شرکت ملی نفت‌کش جزو یکی از ناوگان‌های برتر دنیاست، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در حوزه تجاری در رده رده‌های ۱۹ تا ۲۱ دنیا قرار دارد و ناوگان مسافری کشور نیز چند سالی است که با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از محل تسهیلات وجوه اداره شده، عملکرد مطلوبی دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن