حکمرانی گازی ایالات متحده تا سال 2020

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که رشد تولید نفت و گاز شیل به این معنی است که ایالات متحده به زودی به عنوان رقیبی جدی برای روسیه و نروژ تبدیل خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» کارشناسان انرژی دنیا پیش‌بینی کرده‌اند که انقلاب گاز شیل ایالات متحده از نفسی تازه برخوردار می‌شود و با رشد تولید داخلی، ایالات متحده تبدیل به بزرگ‌ترین صادر کننده گاز دنیا می‌شود.

فن‌آوری فرکینگ پیش از این باعث شده است که ذخایر نفت و گاز ایالات متحده قابل استخراج شود، و از این رو قیمت گاز کاهش یافته و با تغییر تولید برق از دیگر منابعی چون زغال سنگ به گاز باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای هم شده است و از طرفی وابستگی ایالات متحده به واردات سوخت‌های فسیلی را کاهش داده است.

اما از سویی آژنس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است افزایش تولید گاز ایالات متحده در پنج سال آینده انفلاب دیگری را در دنیا رقم خواهد زد و این کشور مایع‌سازی و حمل و نقل با کشتی را به دیگر کشورها در آسیا، اروپا و حتی خاورمیانه آغاز خواهد کرد.  

در گزارشی که آژانس در روز پنج‌شنبه منتشر کرده است، IEA پیش‌بینی کرده است که بین سال‌های 2016 تا 2022، ایالات متحده می‌تواند تقریبا 40 درصد از افزایش تولید گاز دنیا را از آن خود کند.

به گفته IEA با آغاز سال 2022، ایالات متحده بیش از یک پنجم از گاز دنیا را تولید کرده و در سطح تولید و صادرکنندگانی چون روسیه و نروژ قرار خواهد گرفت.

از طرفی این کشور به عنوان یک صادر کننده گاز مایع LNG می‌تواند در پنج سال آینده به عنوان دومین صادر کننده بعد از استرالیا و بالاتر از قطر در خلیج فارس قرار گیرد.

یک کارشناس عضو IEA می‌گوید «در پنج سال آینده ایالات متحده تبدیل به بزرگ‌ترین تولید کننده گاز دنیا شده و می‌تواند تولید خود را بیش از هر کشور دیگری افزایش دهد. سالانه رشد تولید گاز این کشور نزدیک به 30 درصد خواهد بود».

بیش از نیمی از این میران گاز تولید مایع شده و صادر خواهد شد.

سه ترمینال بزرگ عمده گازی ایالت متحده در سواحل تگزاس توسط شرکت‌های تابع Houston با هزینه‌ای ده‌ها میلیارد دلاری برای صادرات گاز ساخته می‌شود.

چین و دیگر کشورهای آسیایی به ویژه در حال افزایش استفاده از گاز طبیعی برای کاهش انتشارات خود هستند. انتظار می‌رود چین 40 درصد رشد تقاضای جهانی گاز را از آن خود کند.

هندوستان هم مسیری مشابه را طی می‌کند. از طرفی ژاپن نیز یکی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان LNG دنیاست.

بر همین اساس، IEA معتقد است که تا سال 2020 ایالات متحده، استرالیا و قطر سه کشور بزرگ صادر کننده گاز در دنیا خواهند بود.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن