روزهای پاک در استان البرز 2 برابر افزایش یافته است

فردین حکیمی، مدیر کل محیط زیست استان البرز در جلسه شورای اداری استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، گفت: مقایسه آماری در سال 96 و 97 نشان می دهد میزان روزهای پاک نسبت به سال گذشته دو برابرافزایش یافته و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز به یک‌دوم کاهش پیدا کرده است. 

وی اظهار کرد: براساس مطالعات اولیه صورت‌گرفته و سیاهه انتشار منابع آلودگی هوا، 62 درصد از منابع متحرک و 38 درصد از منابع ثابت، آلودگی شهر کرج را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل محیط زیست استان البرز بیان کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی، 49 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرهای استان البرز به‌ویژه طالقان فعال هستند و وضعیت کیفی هوا را روزانه تقدیم شهروندان می‌کنند. همچنین اپلیکیشن اطلاع‌رسانی کیفی هوا به صورت پایلوت کشوری در استان البرز در اختیار شهروندان قرار گرفته است. فردین حکیمی مطرح کرد: احتساب دو هزار و 700 هکتار از اراضی بیابانی اشتهارد و نیروگاه خورشیدی در زمینه توسعه انرژی‌های پاک مطرح است که این امر، موجب کنترل ریزگردها نیز می‌شود.

به گفته وی، ساماندهی 23 واحد ریخته‌گری که در سطح استان به صورت پراکنده فعالیت می‌کردند، با همکاری شرکت‌های شهرک صنعتی اشتهارد دراین شهرک مستقر شدند.

مدیر کل محیط زیست استان البرز افزود: سیمان آبیک و نیروگاه منتظر قائم به عنوان دو واحد آلاینده شاخص استان بودند که هر دو واحد به سیستم کنترل کاهش لحظه ای مجهز شدند و از آن پس شاهد کاهش میزان آلایندگی ها نسبت به گذشته بوده‌ایم. حکیمی بیان کرد: شهرداری کرج در خصوص کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری را انجام داده که از جمله آنها می‌توان به نصب دوربین پلاک‌خوان در مراکز معاینه فنی اشاره کرد که به موجب آن، می‌توانیم تا حدودی از تخلفات احتمالی صورت‌گرفته در این مراکز جلوگیری کنیم.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر، دو هزار و 900 واحد جز و 763 واحد صنعتی عمده اقدام به تامین سوخت گاز طبیعی می کنند، گفت: توسعه جایگاه های CNG  از 11 به 54 جایگاه در سال 88 توسط شرکت نفت افزایش پیدا کرده و در خصوص نظارت بر معاینه فنی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سازمان ملی استاندارد، 17 دستگاه را در جهت معاینه فنی موتورخانه ها به کار گرفت. 

مدیر کل محیط زیست استان البرز تصریح کرد: مباحث محیط زیستی در کتاب انسان و محیط زیست مقطع یازدهم در حال تدریس است و مطالب آموزشی رایگان نیز در این خصوص از صداوسیمای مرکز البرز پخش شد.

 حکیمی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده، نصب دوربین های پلاک‌خوان و نصب 10 هزار صافی ذرات در خودروهای آلاینده از دیگر اقدامات انجام‌شده هستند. به گفته وی، از جمله اقدامات صورت‌گرفته در بخش آب و فاضلاب می توان به مطالبه حقابه زیست‌محیطی رودخانه کرج و تالاب صالحیه که در حال انجام است و نیز نصب و راه‌اندازی پنج ایستگاه سنجش آلودگی آب در رودخانه کرج و طالقان اشاره کرد.

مدیر کل محیط زیست استان البرز افزود: اخذ رتبه برتر کشور دراجرای فرامین ایمنی آب نیز یکی از افتخارات استان البرز است که توسط سازمان محیط زیست استان و با مشارکت برخی دستگاه‌های اجرایی محقق شد. 

حکیمی مطرح کرد: شناسایی منابع آلاینده در رودخانه کرج با همکاری آب منطقه‌ای استان البرز، بهبود سه درصدی کیفیت آب رودخانه کرج و طالقان را به همراه داشت و نیز در پی تشکیل کمیته احیای تالاب صالحیه به دستور استاندار البرز، همکاری خوبی در خصوص رهاسازی آب این تالاب صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی نیز در زمینه توسعه کارآفرینی، اشتغال و حمایت از آن صورت گرفته و سایر استان‌ها با به‌کارگیری سیاست‌های دولت تدبیر و امید، توجه ویژه‌ای به موضوع اشتغال داشته‌اند و مجوزهای لازم نیز در این خصوص صادر شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن