بیوسوخت‌ها آلوده‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند؟

موارد مصرف بیوسوخت‌ها در حال افزایش است و یکی از روش‌هایی است که برای مبارزه با تغییرات اقلیم پیشنهاد می‌شود. بسیاری بر این باورند برای مبارزه با تغییرات اقلیم در دهه‌های آتی، بیوسوخت‌ها می‌توانند سوختی مفید برای هواپیماها و کشتی‌ها باشند.

به گزارش «انرژی امروز» به نقل از گاردین، آکادمی سلطنتی مهندسی بریتانیا در گزارشی اعلام کرده‌ است که بعضی بیوسوخت‌ها مثل دیزل حاصل از محصولات غذایی، احتمالا انتشارات بیشتری نسبت به سوخت‌های فسیلی تولید نمایند. در عوض بالا رفتن تولید بیوسوخت‌ها باعث خواهد شد که زائدات بیشتری مثل روغن‌های پخت‌وپز و چوب مصرف شوند.

ده سال پیش بیوسوخت‌ها به عنوان جایگزین ایده‌آل کم‌کربن برای سوخت‌های مایع فسیلی در نظر گرفته می‌شدند که بسیاری از سیستم‌های حمل و نقل دنیا را تحت پوشش خود داشتند. اما نگرانی زمانی به وجود آمد که تولید اولین بیوسوخت از محصولات غذایی، باعث افزایش قیمت مواد غذایی شد و زمانی که تمام فاکتورهای تولید این نوع سوخت مد نظر قرا گرفت معمولا به اندازه سوخت‌های فسیلی آلاینده بودند.

در گزارش جدید بیش از 250 آنالیز از اثرات بیوسوخت‌ها در دنیا، ترکیب شد و از جمله این آنالیزها این بود که چطور ممکن است تقاضا برای مواد غذایی که از آن‌ها بیوسوخت‌ها تولید می‌شود باعث افزایش جنگل‌زدایی شود. مهمترین موضوع مورد اختلاف هم همین بود، یعنی گسترش کشاورزی در جنگل.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وقتی تغییر کاربری زمین برای تولید بیوسوخت‌ها به این فاکتورها اضافه شود، ‌مثلا گیاهانی مثل پالم، سویا، کلزا و گل آفتاب‌گردان، کاشته می‌شود، انتشارات کربن بیشتری نسبت به سوخت دیزل تولید می‌شود.

اما اگر فاکتور تغییر کاربری زمین در نظر گرفته نشود، کاهش 50 درصدی انتشارات را در مقایسه با سوخت‌های فسیلی شاهد خواهیم بود.

بیواتانل که در واقع جایگزین بنزین می‌شود و از ذرت، گندم، نیشکر و چغندر قند به دست می‌آید، با در نظر گفتن مبحث تغییر کاربری زمین به این 50 درصد کاهش انتشارات نمی‌رسد.

در مقابل، استفاده از زائدات کشاورزی، جنگل‌داری و استفاده از روغن خوراکی مصرف شده برای تولید بیوسوخت‌ها، اغلب باعث کاهش انتشارات در مقایسه با سوخت‌های فسیلی می‌شود.

در بریتانیا بیوسوخت‌ها به نسبت 4.75 درصد با دیزل و بنزین مخلوط می‌شود. از این رو به دلیل نگرانی‌های‌ زیست محیط رساندن این نسبت به 10 درصد در سال 2020 متوقف شده است.

در بریتانیا گندم عمده‌ترین منبع تولید بیوسوخت‌هاست، این محصول کشاورزی حدود 40 هزار هکتار از مزارع این کشور را پوشش داده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن