توجه جدی به کانون های بحرانی گرد و غبار خارج کشور لازم است

استاندار ایلام گفت: برای مهار کانون های بحرانی گرد و غبار خارج کشور که ایلام را تحت تاثیر قرار می دهند توجه جدی لازم است.

 قاسم سلیمانی‌ دشتکی، استاندار ایلام در جلسه کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار اظهار داشت: استان ایلام دارای 84089 هکتار کانون بحرانی در حوزه شهرستان دهلران می باشد که عملیات اجرای مهار و تثبیت این کانون بزرگ در سال جاری در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به شرایط توپوگرافی و بافت خاک مناطق بحرانی در قسمت هایی از این اراضی با استفاده از روش نهال کاری و قسمت های دیگر که امکان کاشت نهال نباشد از روش مالچ پاشی، این کانون مهار گردد.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: در سال آینده بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است 10هزار هکتار از اراضی بیابانی و مستعد گرد و غبار توسط دستگاه های اجرایی مهار گردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه گفت: با توجه به قرار داشتن استان ایلام در مرز غربی کشور و همچنین این استان متاثر از پدیده گرد و غبار خارجی است می طلبد همه شهرستان های استان به ایستگاه های سنجش ذرات معلق هوا مجهز شوند.

سید اسدالله هاشمی افزود: طوفان های گرد و غبار که ایلام را تحت تاثیر قرار می دهند از کانون های کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد استان می شوند.

وی در ادامه، مهمترین اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست جهت مقابله با پدیده گرد و غبار را انجام طرح جامع کاهش آلودگی هوای ایلام، تدوین و برنامه عمل مقابله با گرد و غبار با مشارکت ارگانه های مربوطه بر اساس آیین نامه مقابله با گرد و غبار، احیا چهار تالاب  و تجهیز هفت شهرستان به ایستگاه های سنجش ذرات معلق هوا ذکر نمود.

هاشمی تصریح کرد: با توجه به آیین نامه مقابله با گرد و غبار، وظایف دستگاه های مختلف مشخص شده که در این راستا اداره کل منابع طبیعی استان یکی از پیشرو ترین دستگاه های اجرایی بوده که تاکنون اقدام به نهال کاری 60هزار هکتار از اراضی بیابانی مستعد تولید گرد و غبار و جلوگیری از فرسایش خاک کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن