رقابت غولهای باتریسازی برای تولید سیستمهای ذخیره انرژی
تسلا با رقابت سفت و سختی در جنگ ذخیره انرژی روبهروست. یک هفته بعد از اینکه تسلا اعلام کرد که برنده مناقصه نصب بزرگترین سیستم ذخیره انرژی باتری در استرالیا شده است، زیمنس و AES سرمایهگذاری مشترکی را با تمرکز بر سیستمهای ذخیه باتری به راه انداختند. این سرمایهگذاری مشترک میتواند تسلا را وارد رقابت سفت و سختی در این حوزه کند.
به گزارش «انرژی امروز» تسلا در 18 کشور جهان، سیستمهای ذخیره برق با توان 300 مگاوات دارد. AES و زیمنس هم اعلام کردهاند در 13 کشور دنیا پروژهای مشابه با توان 463 مگاوات دارند.
تسلا یک کارخانه بسیار بزرگ دارد و برنامههایی برای ساخت سه کارخانه دیگر نیز در دست دارد. AES تجربه دههها کار بر روی سیستمهای ذخیره انرژی داشته و زیمنس هم بیش از یک قرن است که در تمام زمینههای تکنولوژیکی مربوط به انرژی تجربه دارد و در حال حاضر در بیش از 160 کشور دنیا حضور دارد.
بخش ذخیره انرژی امروز تبدیل به بخش هیجانانگیزی شده است به طوری که Brian Eckhouse بلومبرگ گفته است که مدیر اجرایی AES، آندرس گلاسکی، ذخیره انرژی را جام مقدس انرژیهای تجدیدپذیر میداند.
در واقع این موضوع درست هم هست: بزرگترین مانع بر سر راه پذیرش گسترده انرژیهای تجدیدپذیر در دنیا، نبود ظرفیت کافی برای ذخیره برق است که میتواند چالش بزرگی پیش روی تولید برق به روش بادی خورشیدی باشد.
اگر باتریها بتوانند انرژی ذخیره کنند، انرژیهای تجدیدپذیر بسیار گستردهتر خواهد بود. تا پایان سال 2016، 4 گیگاوات ظرفیت باتری ذخیرهسازی وجود داشت و پیشبینی میشود در سال 2024 این ظرفیت به 45 گیگاوات برسد.
سیستمهای ذخیره سازی انرژی میتوانند مصرف نفت و گاز را کاهش دهند. در حال حاضر این سه شرکت تسلا، AES و زیمنس به اندازه کافی فضا برای رقابت دارند بدون آنکه بخواهند دست پای همدیگر را له کنند.
اینکه چقدر چنین وضعیتی ادامه خواهد داشت بستگی به آن دارد که دیگر بازیگران چطور بتوانند در تولید باتریهایی موفق باشند که هم ارزان باشد و هم قابل اعتماد.