پارلمان اروپا به کنارگذاشتن ساعت تابستانی رای می‌دهد

پارلمان اروپا از یک طرح پیشنهادی که تغییر ساعت اجباری (موسوم به ساعت تابستانی و زمستانی) را کنار می‌گذارد، حمایت می‌کند.

مطابق دستورالعملی که اکنون در کشورهای اروپایی اجرا می‌شود، ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، آخرین یک‌شنبه مارس هر سال، به «ساعت تابستانی» تغییر ساعت می‌دهند؛ و در آخرین یک‌شنبه اکتبر به «ساعت زمستانی» باز می‌گردند.

بنا به این طرح پیشنهادی، تغییر ساعات از سال ۲۰۲۱ بر عهده هریک از اعضای اتحادیه اروپاست که اگر می‌خواهند ساعت تابستانی و زمستانی را اجرا کنند و یا نه.

در پی یک نظرسنجی که در آن ۸۴% از پاسخ‌دهندگان خواستار کنارگذاشتن تغییرساعت فصلی بودند، سال گذشته، کمیسیون اروپا این پیشنهاد را (که طرحش را آماده کرده) مطرح کرد.

۴.۶ میلیون نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که ۷۰% آنها از آلمان بودند.

اما اعضای پارلمان اروپا و این کمیسیون تاکید کردند که کشورهای عضو باید در این رابطه باهم هماهنگ شوند تا در اقتصاد و تبادلات بین کشورها اخلالی ایجاد نکند.

موافقان و مخالفان ساعت تابستانی

از سال ۲۰۰۱، به منظور صرفه‌جویی انرژی در بازار داخلی اروپا، «استفاده بهینه از روز» یا ساعت تابستانی در اروپا اجباری شده است.

گفته می‌شد این کار باعث تسهیل برخی از فعالیت ها می‌شود. همچنین گفته شده است که درساعات طولانی تابستان استفاده از برق کاهش می‌یافت و به فعالیت‌های تفریحی در محیط باز کمک می‌کرد.

اما ثابت شده که انرژی صرفه‌جویی‌شده از ساعت تابستانی یک عامل حاشیه‌ای است.

در عین حال برخی از شرکای اصلی تجاری اتحادیه اروپا مانند چین، روسیه و ترکیه، براساس ساعت تابستانی عمل نمی‌کنند.

از سوی دیگر مطالعات علمی نشان داده است که تغییر ساعت، تاثیر منفی بر سلامت مردم می‌گذارد.

بنا به تحقیقات کمیسیون اتحادیه اروپا «تاثیر بر ضرب‌آهنگ بدن انسان احتمالا بیش از آن است که قبلا تصور می‌شد.»

ژان کلود یونکر، رئیس این کمیسیون در این رابطه گفت: وقتی اتحادیه اروپا قانون تغییر ساعت را دو بار در سال برای اروپایی‌ها الزامی می‌کند، خوشایند نیست.

او افزود: تغییرساعت باید متوقف شود. اعضای اتحادیه خودشان باید تصمیم بگیرند که شهروندانشان باید به ساعت تابستانی یا زمستانی زندگی کنند.

پس از آنکه ۷۰هزار نفر از شهروندان فنلاند امضا جمع کردند و خواهان کنار گذاشتن ساعت تابستانی شدند، فنلاند خواستار چنین تغییری در سراسر اروپا شد.

مخالفان تغییرساعت بیشتر در کشورهای شمالی اروپا هستند که تفاوت‌های فصلی در ساعات روز بیشتر از کشورهای جنوبی اروپاست.

در فنلاند در ژوئیه ۱۸.۵ ساعت روز است اما در دسامبر ۵.۵ ساعت. در یونان در همین مقطع زمانی ترتیب ۱۴.۵ ساعت و ۹.۳ ساعت است. هر دو کشور در یک منطقه زمانی استاندارد (زمان اروپای شرقی، دو ساعت جلوتر از گرینویچ) هستند.

منطقه زمانی اروپا چیست؟

طی زمستان، بهار و پاییز وقتی ساعت تابستانی استفاده نمی‌شود، سه منطقه زمانی استاندارد وجود دارد:

سه کشور بر اساس زمان گرینویچ (بریتانیا، ایرلند و پرتغال).

۱۷ کشور بر اساس زمان اروپای مرکزی (یک ساعت جلوتر از گرینویچ).

۸ کشور بر اساس زمان اروپای شرقی ( دو ساعت جلوتر از گرینویچ).

تغییر ساعت در ایران

در ایران نیز تغییر ساعت گاهی محل مناقشه است و موافقان و مخالفانی دارد.

در ایران در فروردین ۱۳۵۷ اولین وقت تابستانی اعمال شد، اما سال بعد که حکومت در ایران تغییر کرده بود این کار دیگر انجام نشد تا سال ۱۳۷۰ که دولت اکبر هاشمی رفسنجانی آن را دوباره برقرار کرد.

در آخرین روزهای سال ۱۳۸۴، دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرد که وقت تابستانی اعمال نخواهد شد. این تصمیم دولت واکنش ها و اعتراضات زیادی برانگیخت تا اینکه سرانجام مجلس در سال ۱۳۸۶ به این بحث خاتمه داد و دولت را مکلف به اعمال وقت تابستانی در نیمه اول سال کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن