نگرانی از هوش مصنوعی در خودروهای خودران و هواپیماها

هوش مصنوعی و سیستم‌های خودران در حال گسترش هستند، اما سوانح سال گذشته برای خودروهای اوبر و گوگل و دو سقوط پیاپی بوئینگ ۷۳۷ مکس این سیستم‌ها را به‌شدت زیر سوال برده است.

با وجود این، شرکت بوئینگ اعلام کرده به‌روزرسانی‌هایی را در زمینه سیستم‌های اتوماتیک پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس انجام داده است. برای اعتماد کاربران، مدیرعامل بوئینگ پس از به‌روزرسانی این سیستم سوار یک فروند ۷۳۷ مکس شد تا یک پرواز آزمایشی را برای جلب دوباره اعتماد از دست رفته برای این شرکت انجام دهد.

بر اساس بررسی های اولیه‌، احتمالا دلیل  سقوط ۷۳۷ مکس در سیستم  MCAS بوده است. این سیستم برای جلوگیری واماندگی در ۷۳۷ مکس در برخی موارد به‌طور خودکار دماغه هواپیما را به سمت زمین سوق می‌دهد. اما خطا در این سیستم سبب شده این سامانه اشتباه کند و سبب سقوط هواپیما شود. حالا بوئینگ می‌گوید با به‌روزرسانی، این مشکل برطرف شده است. با وجود این، نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد. این نگرانی‌ها به حدی است که دامنه آن از صنعت هوانوردی به صنعت خودرو هم رسیده است.

دیتر زچه مدیرعامل گروه خودسازی دایملر که از برجسته‌ترین مدیران صنعت خودرو جهان است، به‌تازگی گفته است تحقیقات در باره ۷۳۷ مکس مشخص می‌کند ترس در زمینه سیستم‌های خودران و حوادث آن، چقدر زیاد است. با توجه به حوادث رخداده برای سیستم‌های خودران‌، باید بسیار محتاطانه و مرحله به مرحله این سیستم‌ها را توسعه داد. حتی اگر این خودروها ایمن‌تر از رانندگی انسانی باشد یک حادثه می‌تواند پذیرش این فناوری را درعرصه عمومی سخت کند.

نظرسنجی‌های اخیر درآمریکا نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد مردم می‌ترسند سوار خودروهای خودران شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن