نرخ پایه برق باید تغییر کند

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از لزوم اصلاح تعرفه برق تا جایی که حساسیت مصرف‌کنندگان برانگیخته شود؛ خبر داد و گفت: درصورتی که سالانه مصرف برق هفت درصد رشد داشته باشد، ناچار هستیم هر سال، 20 هزار میلیارد تومان برای پاسخگویی به نیاز مصرف، سرمایه‌گذاری کنیم درحالیکه درآمد وزارت نیرو از محل فروش برق حدود 15 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، هوشنگ فلاحتیان ظهر امروز در نشستی خبری به تشریح کارنامه وزارت نیرو در دولت یازدهم پرداخت و اظهار کرد: در زمان فعالیت دولت یازدهم توانستیم در بخش برق ۵۴ واحد نیروگاهی جدید را در سطح کشور به بهره‌برداری برسانیم و در مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور به ۷۷ هزار مگاوات رسیده است؛ بر این اساس، هشت هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد. در طول سال جاری و تا قبل از تابستان ۹۷ نیز چهار هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی دیگر نیز وارد مدار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال 92، تا پایان سال 96، 12 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده و می‌شود، گفت: بدین ترتیب تا پایان سال 96، ظرفیت اسمی نیروگاهی کشور به 80 هزار مگاوات می‌رسد. در بخش مشترکین نیز، در این مدت،  ۴.۵ میلیون به تعداد مشترکین افزوده شد و بدین ترتیب تعداد مشترکین به ۳۴ میلیون رسیده است.

فلاحتیان یادآور شد: عملیات اجرایی ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دولت یازدهم آغاز شده است و تا سال ۹۸ همگی وارد شبکه سراسری می‌شوند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به ایجاد ظرفیت در بخش انرژی تجدیدپذیر نیز، گفت: ظرفیت نیروگاه تجدیدپذیر هم از ۱۶۵ مگاوات در ابتدای کار دولت یازدهم، به ۶۰۰ مگاوات تا پایان سال جاری خواهد رسید که بدین صورت ظرفیت جدید نیروگاهی تجدیدپذیر سه برابر رشد خواهد کرد.

فلاحتیان همچنین با اشاره به برقدار شدن ۲۱۵۲ روستاهای بالای ۱۰ خانوار، تصریح کرد: کلیه روستاهای کددار و شناسایی شده کشور که بالای ۱۰ خانوار هستند، برق‌دار شدند و اکنون به بیش از 57 هزار روستا برق‌رسانی شده است. در بخش کشاورزی و صنعتی نیز برای مدیریت مصرف، کنتورهای هوشمند نصب خواهد شد چنان چه اکنون این پروژه آغاز شده است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، ۳۶۰هزار کنتور هوشمند برای مشترکین صنعتی نصب می‌کنیم، اکنون ۱۳۰ هزار کنتور هوشمند برای مشترکین چاه‌های کشاورزی و مشترکان دیماندی به کار گرفته شده و تا پایان سال ۹۶ کلیه مشترکین سنگین و پرمصرف به کنتور هوشمند تجهیز می‌شوند. 

 ضریب آمادگی نیروگاه‌های ایران با همه فرسودگی رکورد زد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به خصوصی‌سازی‌ها نیز گفت: در ابتدای دولت یازدهم تنها ۴۰ شرکت خصوصی فعال بودند؛ اما اکنون ۴۷۰ شرکت خصوصی در کشور مشغول کار هستند. همچنین ضریب آمادگی نیروگاه‌ها هم به عددی بالغ بر ۹۹.۵ درصد رسیده است. تعمیرات به موقع انجام شده است و این ضریب آمادگی با توجه به اینکه برخی نیروگاه‌ها در مرز ۵۰ سالگی هستند و همچنان فعالند، رکورد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

فلاحتیان با اشاره به رشد هفت درصدی مصرف برق ، اظهار کرد: درحالی از تابستان ۹۶ عبور می‌کنیم که پیک مصرف برق به رقم بی‌سابقه ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات در تاریخ صنعت برق رسیده است و این در حالی است که با همکاری صنایع و بخش کشاورزی توانستیم ۴۵۰۰ مگاوات مدیریت مصرف برق داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به ارتقای کیفیت برق‌رسانی، گفت: درسال 91 فرکانس برق کشور 125 دقیقه از حد مجاز خارج شد اما در سال 95، میزان خروج غیرمجاز فرکانس برق را به 12 دقیقه رساندیم؛ همچنین در سال ۹۲ در هر شبانه روز به طور متوسط به ازای هر مشترک در کشور ۳ دقیقه خاموشی داشتیم و اکنون این  رقم را به ۲.۶ دقیقه کاهش دادیم. تلفات برق نیز در دولت یازدهم از 15.2 درصد در انتهای سال 91 به حدود 10.7 درصد در انتهای سال 95 رسیده است؛ در این ایام بیش از چهار درصد تلفات برق شبکه‌های توزیع کاهش داشته است. در سال 92 مدت زمان خروج ولتاژ از محدوده مجاز حدود 66 صدم درصد در شبانه روز بوده درحالی که در سال 95 موفق شدیم این میزان را به 32 دهم درصد کاهش دهیم که از 50 درصد بهبود برخوردار شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی یادآور شد: در حوزه افزایش خطوط انتقال نیز در این چهار سال، 2 هزارو 433 کیلومتر مدار خطوط انتقال جدید، 3 هزارو 135 کیلومتر مدار خطوط فوق توزیع و معادل 75 هزارو 243 کیلومتر مدار خطوط توزیع نیز ایجاد شده تا بتوانیم 4.5 میلیون مشترک جدید را برق‌دار کنیم.

فلاحتیان  با تاکید بر اینکه «در برنامه ششم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی احداث کنیم»، اظهار کرد: در این راستا بیش از ۹۷ درصد سرمایه‌گذاری‌ها از داخل کشور صورت می‌گیرد که ارزش آن ۱۵.۸ میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم، ۴.۲ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی انجام دادیم که رکورد جدیدی است. در عین حال ۳۲ میلیارد کیلووات ساعت به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار برق در سال، صادر کردیم. همچنین توانستیم توربین های ۲.۵ مگاوات را ساخت داخل کنیم و تکنولوژی توربین‌های کلاس F را به داخل منتقل کنیم و ظرف یه سال آینده می‌توانیم نیروگاه‌هایی با راندمان بالای ۵۸ درصد بسازیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: از سوی دیگر در گروه مپنا موفق شدیم ظرفیت نیروگاه‌های کلاس E را به ۱۸۳ مگاوات برسانیم و بدین ترتیب راندمان از ۵۰ درصد به حدود ۵۵ درصد افزایش یافته است. نیروگاه‌های ۱۶۰ مگاواتی را نیز ارتقا دادیم و از این طریق ۳۵۰۰ مگاوات برق بیشتر تولید کردیم.

فلاحتیان با اشاره به ساخت نیروگاه‌های سیار توسط گروه مپنا، اظهار کرد: نیروگاه‌های سیار ۲۵ مگاواتی را وارد مدار کردیم و صنعت برق به فناوری جدیدی دست پیدا کرد.  ساخت توربین های ۴۵ مگاواتی و ژنراتورهای مربوطه نیز از دیگر موفقیت‌هایمان بوده است. در همین زمینه اقدامات خوبی در زمینه پست های GIS انجام دادیم، به زودی تکنولوژی آن منتقل می‌شود و تولید داخل خواهد شد. 

وی افزود: موفقیت دیگری که اتفاق افتاده،  دستیابی به پایه‌های برق با قابلیت انتقال برق بیشتر است. اکنون نیز پیگیر ساخت سلول‌های فتوولتاییک در بخش خصوصی هستیم و انتظار می‌رود در پنج سال آینده ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با توان ساخت داخل اجرا شود. همچنین در آینده نزدیک طبق برنامه، کلیه نیروگاه‌های ۱۶۰ مگاواتی تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شوند و راندمان از ۳۳ درصد به حدود ۴۸ درصد می‌رسد.

به قدری پیشنهاد ساخت نیروگاه تجدیدپذیر زیاد شده است که فرصت پاسخگویی به همه را نداریم

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به فعال شدن سایت‌های جدید با به کارگیری توربین‌های کلاس F، گفت: بخش بخار نیروگاه‌های شیروان، رودشور، کاشان، ارومیه، چابهار و جهرم  نیز در دستور کار است  تا قبل از تابستان ۹۷ وارد مدار شوند. بدین ترتیب ظرف چهارسال آینده با توجه به تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و به کار گیری توربین‌های کلاس F، متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور از ۳۷ درصد به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد. در عین حال تلاش می‌شود سرمایه‌گذاری در صنعت برق را افزایش دهیم. اکنون به قدری پیشنهاد ساخت نیروگاه تجدیدپذیر زیاد شده است که فرصت پاسخگویی به همه را نداریم.

فلاحتیان با انتقاد از مصرف بی‌رویه برق، گفت: متاسفانه حساسیت زیادی در مصرف برق وجود ندارد. در عین حال که میزان مصرف رشد می‌کند فاصله قیمت تمام شده برق با نرخ تکلیفی بیشتر می‌شود و دولت قادر به پرداخت این مابه التفاوت نیست. این مساله باعث شده نتوانیم مطالبات نیروگاه‌های خصوصی را در زمان مقرر پرداخت کنیم. هم اکنون نیروگاه‌های خصوصی ۱۴ هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارند.

وی ادامه داد: اخیرا در شورای انرژی «بازار بهینه سازی و صرفه جویی سوخت و حفظ محیط زیست» مطرح شد و بر اساس آن به کسانی که در مصرف برق و سوخت در نیروگاه ها صرفه‌جویی کنند، هزینه صرفه‌جویی شده بر اساس ماده ۱۲ قانون،  پرداخت می‌شود.

 دعوت از بخش خصوصی برای اجرای خطوط انتقال

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: در زمینه خطوط انتقال برق نیز برای جذب سرمایه‌گذاری اقدام کردیم و ظرف یک ماه آینده به جمع‌بندی میرسیم و فراخوان داده می‌شود.  تلاش می‌شود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در بخش انتقال برق نیز داشته باشیم.

فلاحتیان تاکید کرد: طلب وزارت نیرو در حوزه مابه التفاوت قیمت تمام شده و نرخ تکلیفی از سال ۸۸ تا سال ۹۵ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. بدون احتساب سالهای ۸۸ و ۹۵ که اکنون در دست بررسی در سازمان حسابرسی هستند،  طلب ما بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان است.

مدیریت نمی‌کردیم، 4500 مگاوات خاموشی اجباری بود

وی تصریح کرد: اگر بنا باشد هر سال رشد مصرف برق هفت تا ۱۰ درصد باشد، با چالش اساسی در کشور مواجه می‌شویم به ویژه اینکه برق صرف تولید و ایجاد ارزش افزوده نشود.  برای پاسخگویی به این رشد باید سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود در حالی کاهه درآمد حاصل از فروش برق ۱۵ هزار میلیارد تومان است. در سال جاری با روش‌های بومی و روش‌های سایر کشورها توانستیم ۴۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی کنیم که اگر این امر محقق نمی شد مجبور بودیم به میزان ۴۵۰۰ مگاوات خاموشی اعمال کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه «با نصب کنتورهای هوشمند در بخش صنعتی و کشاورزی تلاش می‌کنیم پیک بار کشور را مدیریت کنیم»، گفت: اگر طرف تقاضا را مدیریت نکنیم باید برای ۲۰۰ ساعت در تابستان،  ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم و در زمستان نیز این سرمایه غیرفعال می‌ماند چرا که نیازی به آن ظرفیت نداریم.

 افزایش قیمت غیرقابل اجتناب است

فلاحتیان در مورد تصمیم وزارت نیرو برای افزایش قیمت برق،  گفت: یا باید تعرفه‌ها اصلاح شود با باید دولت منابع مابه‌التفاوت قیمت برق را بپردازد. اگر منابع تامین نشود،  افزایش قیمت برق غیرقابل اجتناب است. سال گذشته پیک مصرف برق در تهران ۹۲۰۰ مگاوات بوده و امسال به ۱۰۲۰۰ مگاوات رسید. این در حالی است که در بسیاری از شهرها پیک مصرف برق کمتر از هزار مگاوات است. با این رشد مصرف سالانه باید ۴۵۰۰ میلیارد تومان فقط در تهران سرمایه‌گذاری شود تا بتوانیم برق مورد نیاز را تامین کنیم. مگر صنعت برق چقدر درآمد دارد؟

وی در پاسخ به پرسش انرژی امروز مبنی بر اینکه «آیا وزارت نیرو راهکاری درنظر گرفته تا مشترکین پرمصرف به نحوی هزینه بیشتر بپردازند که نسبت به میزان مصرف حساس شوند اما قشر متوسط با افزایش بهای برق محسوس، مواجه نشود؟»، گفت: در ساختار تعرفه‌ها این امر دیده شده  است؛ اما پایه نرخ باید تغییر کند. الان ۵۱ درصد مشترکین برق کمتر از ۸۸۰۰ تومان پول برق می‌دهند و ۶۷ درصد نیز زیر ۱۵۵۰۰ تومان بابت هزینه برق می‌پردازند، اما این افراد چقدر پول اینترنت و تلفن می‌دهند؟ از سوی دیگر یک تهرانی ممکن است ماهانه ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند و یک نفر که در مناطق گرمسیر است بیش از ۴۰۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند اما باید همان مقدار پول بپردازد که مصرف کننده 200 کیلووات برق، هزینه می‌کند؟

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر متوسط جهانی و نسبت به کشورهای صنعتی پیشرفته ۱۰ برابر است، گفت: به دلیل اینکه دولت با توجه به توان معیشت مردم قیمت حامل های انرژی را بر اساس برنامه افزایش نداد،  سرمایه‌گذاران سراغ انرژی‌های تجدید پذیر که تولید آن گران است، کمتر رفتند. دولت یازدهم با همکاری مجلس عوارضی را به مبلغ پنج تومان وضع کرد تا در حوزه برق روستایی و برق تجدیدپذیر هزینه شود. هم اکنون با توجه به این عوارض می‌توانیم سالانه به اهداف مشخص شده دست یابیم. اکنون بیش از هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه تجدیدپذیر در دست اجرا داریم و میخواهیم‌ سالانه هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کنیم.

فلاحتیان درمورد چرایی عدم تحقق وعده های وزیر نیرو در حوزه تولید انرژی تجدید پذیر گفت: در طول این چهار سال تلاش کردیم زیرساخت ها و ابزار قانونی و … را فراهم کنیم تا بتوانیم به اهداف مشخص شده برسیم، حال در برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو متعهد به توسعه انرژی تجدیدپذیر است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به نهایی شدن قرارداد وزارت نیرو با گروه مپنا برای به کارگیری توربین‌های کلاس F، گفت: قرارداد ساخت توربین های کلاس F با مپنا به  زودی منعقد می‌شود.  در حال حاضر نیروگاه بندرعباس فعال شده، برای نصب توربین کلاس F سایت اندیمشک و تبریز و … در نظر گرفته شده و درحال اخذ مجوز هستیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درمورد مشکلات اخذ فاینانس نیز گفت: مپنا فعالیت های مختلفی را طی کرد که فاینانس جذب کند. طرف مقابل تضامینی را به ویژه در حوزه بازگشت تحریم ها خواستند. این موضوع به دولت منعکس و اخیرا با چین، اتریش و آلمان مسائل مدیریت شده است، انتظار می رود به زودی مپنا برای جذب فاینانس به نتیجه برسد. مپنا کارهای لازم را انجام داده و به زودی مدل مالی آن ارائه می‌شود.

فلاحتیان گفت: در گذشته این مساله مطرح می شد که درصورت بازگشت تحریم دولت ایران باید خسارت دهد،  ما در مذاکرات هرگز زیر بار این بحث نرفتیم و نمی‌رویم. با دولت درمورد متن قراردادها مذاکره شد تا قراردادها به گونه ای باشد که طرف مقابل سوءاستفاده نکند؛ دولت نیز متن قراردادها را بررسی و به وزارت نیرو ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو خواهان ورود بخش خصوصی به حوزه صادرات برق شود، گفت: پیشنهاد دادیم سوخت به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به بخش خصوصی که برق صادر می‌کند فروخته شود که با این پیشنهاد موافقت نشد.  امیدواریم به زودی راهکاری برای این امر اندیشیده شود.  وزارت نفت معتقد است سوخت باید به نرخ گاز صادراتی به صادرکنندگان برق داده شود.

 14 هزار مگاوات مجوز احداث نیروگاه ابطال شد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درمورد غیر فعال ماندن پروژه‌ها نیز گفت: از مقدار مجوزهایی که برای احداث نیروگاه داده شده است،  ۱۴ هزار مگاوات مجوز ابطال شده است.  اکنون ۵۰ هزار مگاوات با بخش خصوصی ایرانی داریم و حدود ۵ تا ۶ هزار مگاوات نیز توافق با بخش خارجی برای احداث نیروگاه داریم.

 تلاش برای سنکرون برق با روسیه و گرجستان

فلاحتیان درمورد واردات برق نیز گفت: ادامه داد: ما ۷۰۰ مگاوات از طریق ترکمنستان و ارمنستان برق وارد میکنیم،  ظرفیت صادرات برق در کشورهای پیرامونی زیاد نیست. تلاش میکنیم پس از احداث خط سوم در ارمنستان صادرات را به ۱۲۰۰ مگاوات برسانیم. با آذربایجان برای مبادله برق مذاکره می‌کنیم، ما علاقه به تهاتر داریم و آن ها درصدد فروش برقمان هستند.

وی از تلاش برای سنکرون برق با گرجستان و روسیه خبر داد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن