ادامه چانه زنی مشتریان نفت ایران برای تمدید معافیت از تحریم آمریکا

به اعتقاد استاد اقتصاد دانشگاه تهران، چانه‌زنی خریداران نفتی ایران با آمریکا می‌تواند احتمال تمدید معافیت خرید نفت را بیشتر کند.

آلبرت بغزیان با اشاره به اینکه خریداران نفت ایران مشخص هستند و جبران نفت ایران از میدان های نفتی کشورهای دیگر برای آنها سخت است، گفت: آنها مجبورند برای تمدید معافیت خرید نفت از ایران با آمریکا چانه‌زنی داشته باشند، بنابراین فشار کشورهای خریدار مثل ژاپن، چین و هند در این زمینه تاثیر‌گذار است و به نظر می‌رسد آمریکا معافیت خرید نفت ایران را برای کشورهای خریدار تمدید کند و مهلت دوباره‌ای به آنها دهد تا نفت دیگری را جایگزین نفت ایران کنند.

احتمال کارشکنی سیاسی در توافق کاهش تولید

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در مورد احتمال تمدید توافق کاهش تولید توسط کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، گفت: در نشست های اوپک کاهش تولید به دلیل عرضه بالا و تاثیر آن بر افت قیمت نفت در دستور کار قرار گرفت، زیرا تولیدکنندگان عقیده داشتند راه مقابله با کاهش قیمت نفت، فریز یا کاهش تولید است.

او کاهش تولید را بی اثر بر تولید یا صادرات نفت ایران دانست و ادامه داد: سایر اعضا که ظرفیت‌سازی کرده تا جای نفت ایران را در بازار بگیرند، نگران خواهند بود؛ زیرا با کسری بودجه مواجه می‌شوند؛ در حالی که ادامه کاهش تولید به نفع ایران است و افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

به گفته بغزیان، از آنجا که در آستانه فصل گرم در نیمکره شمالی قرار داریم، به نظر می‌رسد کشورهای تولیدکننده نفت، توافق کاهش تولید را برای یک دوره دیگر تمدید کنند و اگر این موافقت حاصل نشود، می‌تواند به دلیل کارشکنی‌های سیاسی از سوی کشورهایی مانند عربستان و عراق برای جبران هزینه‌ها باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن