افزایش 280درصدی ورودی آب به سدهای کشور

 براساس تاکید معاون اول رئیس جمهور، استان های مختلف کشور و به خصوص خوزستان، باید با در نظر گرفتن پیش بینی های سازمان هواشناسی و توجه به آب شدن پوشش برفی کوه ها، احتمال وقوع سیل در ماه های اردیبهشت و خرداد را جدی بگیرند و برنامه ریزی دقیقی برای پیشگیری از بروز خسارات مالی و تلفات انسانی ناشی از سیلاب انجام دهند.

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه شورای عالی آب که ظهر امروز، دوشنبه 26 فروردین برگزار شد، معاون اول رئیس جمهور  با اشاره به گزارش مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان درخصوص اقدامات صورت گرفته برای مدیریت سیلاب این استان، از تلاش های انجام شده قدردانی و بر ضرورت استمرار این تلاش ها برای کاهش تلفات انسانی و خسارات مالی طی روزها و ماه های آینده تاکید کرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید سدهایی را که روند احداث آنها متوقف شده مورد بررسی قرار دهد تا در صورتی که ضرورت تکمیل آنها احساس شود، برنامه زمانبندی برای تکمیل این سدها تدوین کند، از دبیرخانه شورای عالی آب خواست با هماهنگی و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست پیش بینی های لازم را برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع و نیز وقوع ریزگردها انجام دهد.

در این جلسه، رئیس سازمان هواشناسی کشور ضمن ارائه گزارشی از تحلیل بارش و دمای هوای کشور از ابتدای سال آبی 98 ـ 97 یعنی از اول مهر 97  تا 25 فروردین 98، به تشریح پیش بینی این سازمان برای 3ماه آینده سال پرداخت. براساس این گزارش استان های ایلام و لرستان بیشترین بارش ها را داشته اند و بر اثر بارش های اخیر کمبود بارش سال 96 جبران شده و انتظار می رود با بارش های پیش رو در دو ماه آینده کمبود بارش سال 95 نیز جبران شود. وی با بیان اینکه میزان گرمایش کشور در مقایسه با دمای دوره بلندمدت هنوز بالا است، گفت: هنوز بخش هایی از کشور براساس شاخص ها، در خشکسالی هستند اگر چه آب مورد نیاز تا حد زیادی تامین شده و از شدت خشکسالی ها خفیف است.

94 درصد مخازن سدهای خوزستان پرآب شده است

در این جلسه که وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، نماینده وزارت نیرو گزارشی از وضعیت آب سدها و روان آب های کشور ارائه کرد و گفت: امسال ورودی سدهای کشور 280 درصد و موجودی مخازن سدها 63 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان هم در این نشست با اشاره به اینکه ورودی آب به استان خوزستان در سال آبی 98ـ 97، 33 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب بوده است، از افزایش 477 درصدی ورودی آب به این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 94 درصد مخازن سدهای استان خوزستان ا‌ز آب پر شده است.

او همچنین به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت سیلاب استان خوزستان پرداخت و افزود: یکی از اقدامات صورت گرفته برای مدیریت سیلاب تشکیل کارگروه و شورای مشورتی بود تا ضمن رصد لحظه ای سدهای استان برنامه ریزی لازم را برای رها سازی آب انجام دهد تا خسارات سیلاب ها در پائین دست با حداقل آسیب ها مدیریت شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، برگزاری جلسات مستمر برای بررسی پایداری سدهای استان خوزستان، تهیه طرح اضطراری تخلیه سیلاب و نیز برنامه ریزی برای تقویت سیل بندها را از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت کنترل سیلاب در این استان برشمرد و از آبگیری شدن 85 درصدی تالاب هورالعظیم و 90 درصدی تالاب شادگان خبر داد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن