«پاک دستی» و مبارزه با فساد، نیاز ضروری پتروشیمی جم

به گفته مدیرعامل جدید پتروشیمی جم، رویکرد نوین و اصلی این شرکت باید مبتنی بر پاک دستی، مهارت و دانش باشد، زیرا سهامدار اصلی از او خواسته است که متخلق به اخلاق مبارزه با فساد احتمالی باشد.
به گفته محمدرضا سعیدی، جم باید در رفتار، مهارت، دانش، بازاریابی، حل مسئله، نحوه نگرش و..، نیز جهانی شود. کلاس جهانی فقط با تولید و فروش صرف حاصل نمیشود، کلاس جهانی با هماهنگی همه اجزای مجموعه و با رعایت مبانی تخصصی و علمی بنگاهداری از جمله مسئله نیروی انسانی است.
او به ضرورت ارتقای وضعیت نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: شرکت یکی از پیچیدهترین موضوعاتی است که بشر خلق کرده است. از آنجا که انسان پیچیده است، شرکت هم محل تجمع انسانهای پیچیده است. این موضوع پیچیده باید با تناسب پیچیدگیهای موجودش مدیریت شود. جم باید محل حضور انسانهای فرهیخته، متخصص و باسواد باشد. جم باید جایی باشد که در آن از بهترین متخصصان کشور استفاده شود.
پاک دستی، ضرورتی ترین نیاز امروز پتروشیمی جم
سعیدی افزود: دوران کار فردی گذشته است ما باید تیمی کار کنیم. مشکلات جز با کار تیمورک حل شدنی نیست. بدون نیروی انسانی متخصص در همه حوزهها نمیتوان، موفقیت کسب کرد. کسی که برنامه نداشته باشد از هر مسیری برود، درست است. برنامه برای ارتقای شرکت، اهمیت حیاتی دارد اما از آن مهمتر، نیروی انسانی است که می خواهد برنامه را اجرا کند. باید آدمهای درست با مهارت درست در جای درست قرار بگیرند.
مدیرعامل جم با تاکید بر مقابله جدی با فساد، گفت: تخصص و دانش نیروی انسانی شرط مهمی است، اما پاک دستی هم مهم است. بنابه دلایلی جم زیر ذره بین است. جهتگیری ما پاکدستی است، به خصوص که ما برای بازنشستهها کار میکنیم. باید این موضوع را تبدیل به فرهنگ کنیم که هرکسی وارد جم میشود باید پاکدست باشد. اگر درست کار کنیم، ملت به ما اعتماد میکند و سرمایه اجتماعی در کشور افزایش مییابد. صراحتا میگویم اگر کسی پاکدست نباشد، حتی اگر بچه پیغمبر هم باشد، من با او کار نمی کنم. هرکسی هم توصیه بکند، مهم نیست. امروز بهجد معتقدم قوام و دوام جهموری اسلامی در مبارزه با فساد است. رویکرد اصلی ما در جم ضمن تاکید بر مهارت و دانش، پاکدستی است. این موضوع را سهام دار اصلی از من خواسته و من خودم را متعهد می دانم که متخلق به اخلاق مبارزه با فساد احتمالی باشم.
تولید و بازرگانی، گرانیگاه و پیشانی شرکت هستند
دکتر سعیدی با اشاره به اهمیت فعالیت هماهنگ همه اجزای جم، تاکید کرد: گرانیگاه جم تولید است اما خط مقدم شرکت، بازرگانی است. محصول و بازار باید همنوایی داشته باشند. همه باید تلاش کنیم با تمرکز بر بینالمللیسازی فعالیتهای شرکت و تولیدات هدفمند، سهم خود را در بازار ارتقا بدهیم. وی افزود: در دنیای امروز، یک مدیر نمی تواند به تنهایی کار را پیش ببرد. قدرت مدیر در آن است که از انسانهای متخصص را در جای درست و به صورت درست استفاده کند. اگر مدیران مجموعه در بخشهای مختلف بهصورت تخصصی به جمعبندی مشخصی رسیدند، باید همان مسیر را پیش برویم.
سعیدی با تاکید بر اهمیت ارتقای زنجیره ارزش شرکت، گفت: باید بررسی کنیم ببینیم ارزشهای نادیده شده، در بخشهای پاییندست کدامها هستند. باید فرصتهای جدید در حوزههای مختلف را شناسایی کنیم و روی آنها سرمایهگذاری کنیم و به سمت خلق ارزشهای جدید برویم. همانطور که گفتم، تکنولوژی دائم در حال تغییر است. باید ببنیم فردا سود بیشتر در چه بخشی است. ما بخش R &. D، نورآوری و بازاریابی بینالمللی شرکت را باید تقویت کنیم تا بتوانیم به منابع سودآوری آینده فکر کنیم.
تاکید بر شفاف سازی
وی با تاکید بر لزوم توجه به شفافیت، اظهار کرد: ما باید رابطه خود را با ذینفعان شرکت طراحی کنیم. هر چه به سهام داران خود اطلاعات بیشتری بدهیم، بیشتر حمایت میشویم. ما در بحث شفافیت، با کمال میل با همه نهادهای نظارتی همکاری میکنیم اما باید بگوییم، هدف ما پوشش دادن منافع جم و منافع بازنشستهها است نه صرفا پوشش دادن اهداف نهادهای نظارتی. اگر فضا، فضای سالمی باشد، نباید هراسی از نظارت داشته باشیم.
سعیدی با اشاره بر ضرورت اولویتبندی پروژهها گفت: حکمرانی خوب شرکت ایجاب میکند، منابع ماکه محدود هستند، اولویتبندی کنیم و پروژههایی را که سود و ارزش بیشتری دارند، در اولویت بگذاریم. در این مسیر، باید برای رسیدن به اهداف خود، زیرساختهای فناوری را هم ارتقا بدهیم.
مدیرعامل جم با بیان اینکه حوزه نیروی انسانی، بخش بنیادین شرکت است، تصریح کرد: باید به صورت همزمان به نوآوری، بازرگانی، تولید، لجستیک، مالی و… توجه کنیم. مدیریت سیلویی ما را به جایی نمی رساند. باید بین همه بخشهای سازمان، سینرژی ایجاد شود. باید همه تجربهها و تخصصها در مجموعه به اشتراک گذاشته شود. سعیدی در پایان گفت: باید طوری کار کنیم و فرهنگی ایجاد کنیم که اگر کسی از جم جایی رفت، بگویند او از جم آمده و بادیگران فرق دارد. باید در حوزه منابع انسانی نیز، جم را به برند جهانی تبدیل کنیم.



