بیطرف؛ دور از کرسی وزارت؟

انتخابات داخلی منتخبان شورای شهر تهران امروز درحالی برگزار شد که پیام‌هایی درباره ترکیب کابینه آینده را هم با خود داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی «انرژی امروز»، این انتخابات درحالی برگزار شد که از مدت‌ها قبل از محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، و نیز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، به‌عنوان دو گزینه جدی شهرداری تهران نام برده می‌شد و حتی حزب اتحادملت ایران اسلامی که اکثریت کرسی‌های شورای شهر تهران در دوره پنجم را در اختیار دارد؛ حجتی را به‌عنوان گزینه اصلی خود در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح می‌کرد.

با این حال، محمود حجتى دقایقی قبل از رای‌گیری امروز، طى تماسى با حسن رسولى، عضو منتخب شوراى پنجم، از وى خواست تا نامش را به‌عنوان یکى از گزینه‌هاى شهردارى تهران مطرح نکنند.

سایت خبری نزدیک به حزب اتحاد دراین‌باره نوشت: «شنیده‌ها حاکى از این است که برخى مقامات نظام به حجتى توصیه کرده‌اند در دولت دوازدهم حضور داشته باشد».

همچنین، عباس آخوندى که نامش در میان ٢۴ گزینه نهایی شهردارى تهران قرار گرفته بود؛ به دلیل حضور در دولت انصراف خود را اعلام کرد. آخوندی گزینه اصلی برای ادامه کار در وزارت راه و شهرسازى است و ضمنا نام او برای معاون اجرایى رییس‌جمهور نیز مطرح است.

نجفی؛ شانس اول

خودداری آخوندی و حجتی از حضور در انتخابات درحالی صورت گرفت که برخی چهره‌های شاخص دولتی از جمله محمدعلی نجفی، محمد شریعتمداری و معصومه ابتکار شانس خود را در این انتخابات آزمودند؛ اتفاقی که نشان داد آنها یا در دولت آینده حضور نخواهند داشت و یا آنکه مسئولیت و جایگاه شهرداری تهران را بر پست‌های فعلی خود و یا پست‌های احتمالی در دولت دوازدهم ترجیح می‌دهند.

از میان این سه مقام دولتی، محمدعلی نجفی، مشاور رییس‌جمهور، که از وی به‌عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت دوازدهم نام برده می‌شد؛ حائز بیشترین آرا در میان گزینه‌های شهرداری تهران شد و هر 21 عضو منتخب شورا به او رای دادند.

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهور هم که از وی به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت آینده نام برده می‌شد؛ به شکلی غیرمترقبه وارد گزینه‌ها شد و با کسب 11 رای در جایگاه ششم در میان هفت گزینه نهایی شهرداری تهران قرار گرفت.

شگفتی و شکست ابتکار

اتفاق عجیب اما در مورد معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط  زیست، رخ داد که گفته می‌شود این سمت را در دولت آینده به افرادی چون محمد فاضلی خواهد سپرد. ابتکار که سابقه عضویت در شورای شهر تهران را هم دارد؛ نهایتا در میان هفت گزینه نهایی جای نگرفت تا در صورت برکناری در دولت، شانسی برای شهرداری هم نداشته باشد. ظاهرا جوانان و زنان شورا، الهه کولایی، استاد دانشگا و نماینده مجلس ششم، را به ابتکار ترجیح دادند تا او با 16 رای پس از نجفی و سیدحسیین مرعشی در رتبه سوم منتخبان جای گیرد.

بیطرف؛ نه نفت، نه نیرو…

در این میان، چهره‌ای که بیش از سایر نامزدها برای فعالان حوزه انرژی جلب توجه می‌کند؛ حبیب‌الله بیطرف است.

وزیر نیروی دولت خاتمی که از حدود یک سال قبل با حکم بیژن نامدار زنگنه به‌عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت منصوب شده؛ در گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه آینده به‌طور جدی برای وزارت نفت و به‌ویژه وزارت نیرو مطرح بوده است.

این درحالی است که آخرین اخبار حکایت از آن دارد که رییس‌جمهور و حامیان سیاسی دولت توانسته‌اند زنگنه را برای حضور در وزارت نفت برای یک دوره چهارساله دیگر قانع کنند و از هم‌اینک، باید او را عضو کابینه آینده دانست.

اما در مورد وزارت نیروهم که انتظار می‌رفت بیطرف با توجه به سابقه مثبت در دولت اصلاحات و پذیرش بدنه و مدیران وزارتخانه به این مسئولیت بازگردد؛ تازه‌ترین اخبار حکایت از ابقای حمید چیت‌چیان دارد.

دراین‌باره، هفته‌نامه `سازندگی`، ارگان حزب کارگزاران سازندگی ایران، در شماره جدید خود که دیروز منتشر شد؛ در گزارشی از تحولات کابینه اعلام کرد بیژن زنگنه و حمید چیت‌چیان، وزرای نفت و نیرو، در دولت آینده هم حضور خواهند داشت.

اما مهمترین شاهد دراین‌باره که ظاهرا بیطرف در دولت آینده حضور نخواهد داشت؛ کاندیداتوری امروز وی در پست شهرداری تهران است. نامزدی بیطرف در این انتخابات، به‌نوعی نشان می‌دهد برخلاف حجتی و آخوندی، رییس‌جمهور برای دولت آینده با او صحبتی نداشته است.

انتخاب در صورت شکستن ائتلاف؟

بیطرف که بعد از حجتی، گزینه دوم حزب اتحادملت محسوب می‌شود؛ با کسب تنها 12 رای در جایگاه پنجم منتخبان شورای شهر تهران قرار گرفت.

گفته می‌شود حزب اتحاد ملت بر سر شهرداری تهران با گزینه‌های حزب کارگزاران سازندگی (نجفی یا مرعشی) به توافق رسیده است و آرای بالای این دو تن در رای‌گیری امروز هم، حاصل این توافق بوده است.

با این حال، بروز اختلاف میان این دو حزب اصلی اصلاح‌طلب می‌تواند شانس بیطرف را برای انتخاب به‌عنوان شهرداری تهران بالا ببرد؛ چراکه وی از آرای تضمین‌شده حزب اتحاد برخوردار است که نسبت به فراکسیون حزب کارگزاران بیشتر است؛ گرچه برهم خوردن این توافق، دور از ذهن می‌نماید.

مجموع این تحولات، احتمال آنکه بیطرف نه جایگاهی در دولت داشته باشد و نه به شهرداری تهران برسد؛ افزایش می‌دهد و احتمالا او را در دولت آینده در معاونت وزارت نفت هم نخواهیم دید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن