رنگ‌های خورشیدی، منبع ناتمام انرژی از بخار آب

محققان توانستند ترکیبی به دست آورند که می تواند رطوبت هوا را جذب کند و آن را به اکسیژن و هیدروژن بشکند. این هیدروژن به عنوان منبع سوخت قابل استفاده است.

به گزارش «انرژی امروز» از ساینس دیلی، محققان توانستند به یک ترکیب رنگ خورشیدی دست بیابند که توان جذب بخار آب از هوا را دارد و قادر است ملکول‌های اکسیژن و هیدروژن این بخار را از هم جدا کند و پاک‌ترین سوخت را تولید نماید.

این رنگ حاوی ترکیبی جدید است که همانند ژل سیلیکایی عمل می‌کند که در بسته‌های کوچک برای جذب رطوبت استفاده می‌شود و می‌تواند مواد غذایی، دارو و لوازم الکترونیکی را خشک نگه دارد.

اما برعکس ژل سیلیکا، این ماده جدید، سولفید مولیبیدیوم مصنوعی است که به عنوان نیمه رسانا عمل کرده و شکافت بین ملکول‌های آب را تسریع می‌بخشد.

محقق ارشد این تحقیق، ‌دکتر توربن دانیک، از دانشگاه RMIT ملبورن استرالیا می‌گوید: ما به این نتیجه رسیدیم که ترکیب با ذرات اکسید تیتانیوم منجر به تولید رنگ جاذب نور خورشید می‌شود که قادر است سوخت هیدروژن از انرژی خورشید و رطوبت هوا تولید کند.

اکسید تیتانیوم ماده رنگی سفیدی است که پیش از این در رنگ دیوارها استفاده می‌شد و اضافه کردن آن به مواد جدید می‌تواند یک آجر دیوار را تبدیل به جاذب انرژی و تولید کننده سوخت نماید.

از این رو این کشف مزایای بسیاری دارد. لازم نیست آب تمیز شود یا از فیلتر عبور نماید. هر جایی که بخار آب وجود داشته باشد حتی در نقاط بسیار دور افتاده و دور از آب هم می‌توان سوخت پاک تولید کرد».

هیدروژن پاک‌ترین سوخت و منبع انرژی است که می‌تواند در سلول‌های سوختی و نیز موتورهای احتراق متداول به عنوان سوخت جایگزین استفاده شود.

این کشف تحول بزرگی در تولید سوخت از خورشید و بخار آب هواست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن