اضافه شدن 4.9 میلیون متر مکعب به حجم آبگیری تاسیسات آبی سمنان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان اظهار کرد: تمامی تاسیسات آبی استان سمنان، شامل 27 طرح تغذیه مصنوعی، سدهای مجن، دامغان، کالپوش و … با بارش‌های متوالی فروردین ماه سال‌جاری، بالغ‌بر 14.9 میلیون مترمکعب به حجم آبگیری آنها افزوده شده است.

ایرج حیدریان با بیان اینکه حجم آبگیری سد مخزنی دامغان تا قبل از بارندگی‌های فروردین ماه، 6 میلیون متر مکعب بوده است، اضافه کرد: با بارندگی‌های متوالی اخیر، 6 میلیون مترمکعب دیگر به حجم آن افزوده شده و در حال حاضر بالغ بر 12 میلیون متر مکعب حجم آبگیری آن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از افزایش 6 برابری دبی پایه ورودی به سد دامغان خبر داد و اظهار داشت: با افزایش دبی پایه ورودی به سد دامغان، پیش‌بینی می‌شود میزان آبگیری از سد افزایش یابد. در حال حاضر ورودی سد، 1800 لیتر در ثانیه است، این در حالی است که دبی پایه ورودی به سد در مدت مشابه سال قبل حدود 300 لیتر در ثانیه بوده است.وی با اشاره به شروع آبگیری سد مجن شاهرود با حضور وزیر نیرو در مهر ماه سال جاری گفت: با بارش‌های متوالی در اواخر سال گذشته و فروردین ماه سال‌جاری، آب ورودی به دریاچه سد افزایش یافته است. این سد با ظرفیت 3.75 میلیون مترمکعب، قبل از بارندگی‌ها، دارای 300 هزار متر مکعب آب بود که پس از بارش‌های اخیر، 2.1 میلیون متر مکعب به حجم آب سد مجن افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دبی ورودی و خروجی سد مجن به یک میزان برابر شده است و کشاورزان و بهره‌برداران منطقه مجن شاهرود، در حال حاضر دو برابر سال گذشته، از منابع آبی این سد منتفع می‌شوند.

حیدریان اضافه کرد: سد کالپوش میامی نیز با ظرفیت 16.7 میلیون مترمکعب، در حال حاضر دارای 15.5 میلیون مترمکعب آب است.

وی با اشاره به افزایش حجم آب ورودی به شبکه آبیاری گرمسار نیز گفت: حجم آب ورودی به این شبکه، 11 مترمکعب در ثانیه است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 2.5 برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: بسیاری از طرح‌های تغذیه مصنوعی استان، دارای حجم آبگیری قابل قبول و خوبی هستند که در راستای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از زیانباری سیلاب طراحی و اجرا شده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن