سهمیهبندی بنزین یکی از سه سناریوی سوخت است
دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: در حوزه قیمت سوخت سه سناریو مطرح است و ما در حال بررسی آنها هستیم.
پوریا محمدیان یزدی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش قیمت سوخت و سهمیهبندی آن نرخ کرایه تاکسیها افزایش مییابد؟ گفت: در سهمیهبندی سوخت که سال ۸۶ انجام شد، طبق دستهبندیهای صورت گرفته برای تاکسیها، آژانسها، وانت بارها و چندطیف دیگر سهمیه جداگانه دیده شده بود که بعضا مشکلاتی در این زمینه پیش آمد و سهمیه سوخت تخصیصی به آنها در جای درست به کار گرفته نشد.
وی با بیان اینکه در حال اقدامات آسیبشناسی هستیم، ادامه داد: به دلیل اینکه شناسایی و ساماندهی ناوگان به صورت کامل زیر نظر مدیریت شهری صورت نگرفته بود و همچنین مجوز فعالیت از شهرداریها را نداشتند، اگر سهمیهای هم تعلق میگرفت، مشخص نبود که آیا از سهمیه درست استفاده میشود یا خیر.بنابراین سعی داریم که سهمیهبندی سابق را آسیبشناسی کرده و نقش حمایتی خود را با توجه به قیمتهای جدید بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشیم.
دبیر شورای عالی ترافیک کشور با بیان اینکه هنوز سهمیه درنظر گرفته شده مشخص نیست، اظهار کرد: سهمیهبندی هنوز تعیینتکلیف نشده است و تا زمانی که دولت خط و خطوط را مشخص نکرده، این اقدام صورت نمیگیرد، اما چناچه سهمیهبندی انجام شود، پیشنهاداتی در دستور کار داریم. پیشنهادات در کمیتههای تخصصی نیز بررسی میشوند که یا قیمتها افزایش نیابد یا اگر افزایش یافت در حداقل ممکن داشته باشد.
محمدیان با بیان اینکه کمیتههای مربوطه در حال بررسی هستند تا افزایش قیمت را در حداقل ممکن داشته باشیم، افزود: حمل و نقل عمومی در تهران در ابتدای سال ۹۸، ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت نیز بر اساس مصوبه شورای شهر بود که به تایید فرمانداری نیز رسید.در حقیقت بنا بر این بود که تورم سال ۹۶ و ۹۷ محاسبه شده و حداکثر عدد بدست آمده از ۲۰ درصد بیشتر نشود، لذا افزایش قیمتی که در تهران اتفاق افتاد با توجه به ظرفیتهای قانونی شوراها و تایید فرمانداری بود.
وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه قیمت سوخت دو الی سه سناریو مطرح است که یکی از آنها موضوع سهمیهبندی است. هنوز در این خصوص تعیینتکلیف نشده است، ما همچنان در حال بررسی سناریوهای مختلف در این حوزه هستیم و تا زمانی که دولت خط و خطوط را در این زمینه مشخص نکند، ما در رده کارشناسی سناریوهای مختلف را بررسی میکنیم. چنانچه سهمیهبندی، تکنرخی یا دو نرخی در خصوص بنزین در دستور کار قرار گیرد، ما هم پیشنهاداتی را در همه زمینهها داریم.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که در حوزه حمل و نقل عمومی با توجه به مشخص شدن قیمت بنزین، افزایش نرخ کرایه رخ ندهد، اظهار کرد: در این افزایش قیمتی که در حال حاضر در حوزه حمل ونقل عمومی اتفاق افتاده، اصلا بحث سهمیهبندی مطرح نبوده است. این افزایش قیمت مربوط به رشد قیمتها و تورم در جامعه است. رانندگان تاکسی هم تفاوتی با کارمند یا کارگری که حقوقش افزایش پیدا کرده است، ندارند. همچنین قیمت قطعات یدکی نیز افزایش داشته است بنابراین با توجه به تورمی که در سال ۹۷ داشتیم، باید این تورم در درآمد راننده تاکسی نیز لحاظ شود. از همینرو شورا بررسی کرد و در نهایت به جمعبندی افزایش ۲۰ درصدی رسیدند.حال اگر سهمیهبندی بنزین یا افزایش قیمت بنزین مطرح شود ما دوباره این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
محمدیان با بیان اینکه حمایتهای دولت از حمل و نقل عمومی تعریف شده است، تصریح کرد: از قدیم هم بحث یک سوم یک سوم مطرح بوده است که در هزینه حمل و نقل عمومی یک سوم را باید مردم بپردازند، یک سوم را شهرداری و یک سوم را دولت بپردازند. دولت نیز هر ساله در بحث یارانه ورود کرده است.در حال حاضر نیز چنانچه این یارانه تامین اعتبار و پرداخت شود، قاعدتا نباید افزایش قابل توجهی در قیمت مترو داشته باشیم.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک و دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پاسخ به این سوال که برای تقویت سیستم حمل ونقل عمومی چه اقدامی باید صورت بگیرد، گفت: بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی به تعهدات خودروساز مربوط میشود.دولت اعتبار را در نظر گرفته است، اما طرف حساب اصلی ما در بحث نوسازی تاکسیها دو شرکت خودروسازی داخلی هستند. اتحادیه تاکسیرانی نیز با این خودروسازان مذاکراتی برای انجام تعهداتشان انجام داده است، اما وقتی بخش قابل توجهی از صنعت در انجام تعهدات خود در بازار رسمی کشور با مشکل روبرو است، قاعدتا ما هم به عنوان بخشی از این بازار و یکی از مشتریهای خودروسازان، دچار مشکل میشویم اگر خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند میتوانیم به درصد قابل توجهی از پروژههای نوسازی خود عمل کنیم.
محمدیان در ادامه به ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که راهکارهای دیگری نیز در خصوص ارائه تسهیلات به تاکسیداران ارائه دهیم و در کمیسیونهای تخصصی در دولت نیز این موضوع را دنبال میکنیم. بخشی از این راهکارها در خصوص تغییر ضوابط داخلی است. به عبارت دیگر به دنبال این هستیم که خودروی صفر کیلومتر را وارد ناوگان تاکسیرانی نکنیم. در حقیقت اگر ناوگانی تا پنج سال عمر داشت و دارای معاینه فنی متناسب با خود بود و کیلومتراژ کارکرد آن نیز پایین بود با هماهنگی شهرداری و سازمان تاکسیرانی، به مراکز شمارهگذاری معرفی و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شوند.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که به جای اینکه خودروی صفر کیلومتر وارد ناوگان شوند خودروهای یک تا پنجساله که شرایط خاص را دارا هستند میتوانند وارد ناوگان شوند و رانندگان به جای اینکه ۹۰ میلیون تومان هزینه خودروی صفر کیلومتر، با پرداخت هزینه ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان تاییدات لازم را برای خودروی یک تا پنج ساله دریافت کنند و رنگ خودرو به رنگ تاکسی تغییر کرده و پلاک آن نیز `ت` و وارد ناوگان شود که البته این در حد پیشنهاد است.
دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خاطرنشان کرد: ما مدلهای مختلفی را به عنوان پیشنهاد به دولت ارائه کردیم و در حال بررسی آنها هستیم تا معطل خودروساز برای ورود خودرو به ناوگان نشویم. وظیفه ما جوانسازی سن ناوگان تاکسیرانی است.بنابراین چون محدودیتها در این زمینه بسیار زیاد است ما شرایط مختلف را بررسی خواهیم کرد تا معطل خودروساز نشویم و ناوگان را جوانسازی کنیم.