افزایش توجه به اتوماسیون در صنعت نفت و گاز
اتوماسیون یکی از مهمترین فاکتورهای محرک در توسعه صنعت نفت و گاز تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود.
به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز» به نقل از پایگاه خبری Eniday، در گزارشی که DNV GL، یکی از بزرگترین شرکتهای مشاوره صنعتی تهیه کرده، آینده صنعت نفت و گاز را در اتوماسیون و فعالیتهای دیجیتال قرار داده است.
فناوریهای نو به دلیل ظهور انرژیهای گسترده و پیچیده به طور روزافزون در ده سال آینده درحال توسعه است. فشارهای ناشی از هزینه، مقررات سفت و سخت جدید و رشد چشمگیر تولید گاز طبیعی از مهمترین عوامل محرک رشد فناوری در ده سال آینده خواهد بود.
باور این موضوع که ما در نقطه آغازین انتقلاب تکنولوژیکی در زمانی که اقتصاد جهانی در حال رویایی با چالشهای برزگی است، قرار داریم؛ کمی دشوار است. ولی دیدگاه محققان این است که ما در حال قدمگذاری درون عرصه جدیدی با درک بالای سیستمهای فیزیکی-سابیری هستیم.
این شرکت همچنین اشاره دارد که بعضی قسمتهای صنعت برای بهکارگیری اتوماسیون آماده و جا افتادهتر میباشند. در این گزارش حفاری مکانیزه مثال زده میشود؛ این فناوری مدتی است که آغاز به کار کرده است. با بهکارگیری حفاری مکانیزه، شرکتهای نفت و گاز چاههای اقتصادی بیشتری میتوانند حفر کنند و این بدان معنی است که تعداد چاهها افزایش یافته و هدفهای کوچکتر بیشتر موفقیتآمیز میشوند. حفاری مکانیزه به طور کامل مکانیسم حفاری را تغییر میدهد، اما برای دستیابی به بالاترین بازده نیاز است که تمام فرآیندهای مرتبط به پیش و پس از حفاری نیز دوباره طراحی شوند.
غولهای صنعت نقت و گاز نیز از حالا به دنبال سرمایهگذاری در بخش اتوماسیون هستند. برای مثال در اردیبهشت ماه شلومبرژه، شرکت نفت و گاز و زیردریایی اومرون (Omron Oilfield and Marine) را که تخصصش در اتوماسیون است، خریداری کرد. معاون اجرایی شلومبرژه با تاکید بر اهمیت خریداری این شرکت گفت: «فزوده شدن شرکت اومرون به ما در زمینه تقویت قابلیت اتوماسیون سیستمهای کنترلی بهعنوان بخشی از استراتژی بلندمدت ما برای ایجاد یک سیستم چاه یکپارچه بسیار کمک خواهد کرد».
زمینه دیگری که شاهد رشد اتوماسیون در آن خواهیم بود، کنترل و نظارت خطوط لوله ساحلی و فراساحلی است. با افزایش شمار تلاشها برای دزدی نفت، حملههای تروریستی و آسیبهای محیط زیستی، افزایش دقت و کیفیت نظارت گامی ضروری به نظر میآید. در این گزارش همچنین، برای تحقق این امر استفاده از زیردریاییهای مستقل (AUV) و هواپیماهای بدونسرنشین (UAV) برای تشخیص نشتی، حملات و آسیبهای وارده پیشنهاد میشود.
امروزه استفاده از هواپیماها و ماشینها به دلیل محدودیتهای مقرراتی و تکنولوژیکی، مقدور به نظر نمیآید ولی در سالهای آتی با افزایش محدوده و پایداری این وسایل نقلیه، نظارت خطوط لوله به نحو احسنت با ماشینهای مکانیزه میسر میشود.