نگاهی به فناوری ازدیاد برداشت خورشیدی

ازدیاد برداشت خورشیدی نمونه‌­ای از ازدیاد برداشت گرمایی می­باشد که به وسیله انرژی خورشید، خوراک لازم جهت تولید بخار آب و تزریق آن به درون مخزن فراهم می­‌شود.

به گزارش انرژی امروز، ازدیاد برداشت گرمایی تکنیکی است که به واسطه انرژی گرمایی، بهره­‌وری نفت از مخازن بیشتر می­‌شود. در ازدیاد برداشت خورشیدی از نیروگاه‌­های متمرکز خورشیدی استفاده شده تا انرژی لازم جهت ایجاد بخار آب فراهم شود.

بخار آب به درون مخزن تزریق شده تا به واسطه آن از ویسکوزیته سیالات سنگین کاسته شده و به­‌راحتی به سطح برسند. در فرآیند­های مرسوم تزریق بخار، از انرژی سوختن گاز طبیعی در جهت تولید بخار استفاده می­‌شود.

در سال‌های اخیر انرژی انرژی خورشیدی جایگزینی مطمئن برای گاز طبیعی شده است به طوریکه می­‌تواند بخاری با همان کیفیت تولید کند؛ بخاری که به دمای بیش از 750 درجه فارنهایت و فشاری بالغ بر 2500 psi می­‌رسد.

این تکنولوژی در دو مدل ارائه می­‌شود. در مدل اول از همان برج­‌های خورشیدی اصلی که کاربری اصلی آن تولید برق است، استفاده می­‌شود. این برج­‌ها از آینه‌­هایی استفاده می‌کند که نور خورشید را به روی نقطه‌­ای که تانکر­های پر از آب قرار دارند، متمرکز می­‌کند. انرژی خورشیدی منعکس شده توسط این آینه­‌ها برای تولید بخار استفاده می­‌شود. سپس در مرحله بعدی از گرما و انرژی زیاد این بخارها کاسته شده تا به درجه مطلوب جهت تزریق در مخزن برسد.

در مدل دوم، سیستم جمع‌آوری نیروی خورشید در اتاقکی شیشه­‌ای و شبیه به گلخانه محصور می­‌شود. این اتاقک محیطی حفاظت شده از اثرات مخرب جوی روی بازدهی سیستم می­‌کاهد. آینه‌های سبک متمرکز­کننده در این اتاقک به حالت تعلیق درآمده­‌اند و نور خورشید را روی شبکه‌­ای از خطوط لوله پر از آب متمرکز می‌­کنند. آب به صورت مایع از ورودی خطوط وارد شده و به صورت بخار از قسمت انتهای آن بدون نیاز به هیچ­گونه مرحله اضافی خارج می­‌شود. این بخار مستقیما به درون مخزن تزریق می­‌شود.

محافظت آینه­‌ها در برابر باد و گرد­و­غبار باعث بهبود بازدهی و تولید دماهای بالاتر می­‌شود. شرکت­‌های ذی­ربط از ذخیره 5 تا 7 دلاری به ازای یک میلیون btu (واحد انگلیسی انرژی) انرژی تولید شده در مقایسه با روش‌­های خورشیدی دیگر خبر می­‌دهند.

به نقل از ریموند جیمز، محقق انرژی‌­های نو، فرایندهای ازدیاد برداشت خورشیدی با وجود قیمت­ پایین نفت، در مقایسه ازدیاد برداشت با استفاده از گاز، هزینه­‌های کمتری تولید می­‌کند.

 این تکنولوژی مانعی در برابر تاثیر بلندمدت تغییرات قیمت نفت است و همچنین عمر مفید این تجهیزات نیز 30 سال برآورد می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن