تولید یک میلیون تن متانول به زودی محقق می شود

اگرچه پتروشیمی فن آوران در سال گذشته با ثبت رکورد تولید روزانه 3هزار و 54تن در روز موفق به پایداری تولید در واحد متانول شد، اما به گفته محمدجواد بدری، این وعده را نیز می توان داد که در سال جاری اگر شرایط به همین منوال پیش برود، ثبت رکورد بیشتر از یک میلیون تن هم دور از دسترس این شرکت نیست؛ روندی که البته نیازمند ثبات و پایداری در شرایط اقتصادی و رفع موانع موجود ازجمله تحریم ها نیز خواهد بود.

مدیرعامل پتروشیمی فن آوران در گفتگو با «انرژی امروز» با اشاره به اینکه بعد از تسهیل شرایط اقتصادی و مناسبات بین ‏المللی بعد از توافق برجام، پتروشیمی فن آوران موفق به عقد قرارداد‌های بسیار خوبی با شرکت‌‌های بزرگ ازجمله زیمنس شد، می گوید: «بدین ترتیب، بسیاری از گلوگاه های تولید خود را تا حدود بسیار زیادی مرتفع کردیم و بعد از انجام موفقیت آمیز اورهال مجتمع در سال 1397، موفق شدیم به بالاترین ظرفیت تولید متانول خود دست یابیم.»

بدری با اشاره به به ثبات تولید و دستاوردهای ارزنده ای همچون کاهش هزینه های مصارف انرژی و دیگر راهکارهای اندیشیده شده، تصریح کرد: «این نوید را به سهام داران می دهیم که امسال نیز همچون سال 1397 که سال بسیاری خوبی برای این شرکت بود، از لحاظ سودآوری و افزایش تولید نیز به موفقیت های ارزنده ای دست یابیم.»

این نوید را به سهام داران می دهیم که امسال نیز همچون سال 1397 که سال بسیاری خوبی برای این شرکت بود، از لحاظ سودآوری و افزایش تولید نیز به موفقیت های ارزنده ای دست یابیم.

صادرت 80درصد متانول تولیدی

اصلی ترین بازار متانول پتروشمی فن آوران که 80درصد محصولات تولیدی را شامل می شود، چین و هند هستند و 20درصد دیگر از متانول تولیدی نیز در اختیار شرکت‌های داخلی مثل پتروشیمی بندرامام و شیمی بافت برای تولید «ام‏ تی بی ای» اختصاص می یابد.

مدیرعامل پتروشیمی فن آوران با اشاره به زمزمه هایی مبنی بر تشدید تحریم های نفتی علیه ایران، ادامه می دهد: «با توجه به بروز برخی مشکلات براثر تشدید تحریم ها، درصدد آن برآمدیم با همکاری سایر تولیدکنندگان متانول، راهکارهای عملیاتی را برای مقابله با مشکلات احتمالی پیش رو، طراحی و اجرایی کنیم تا  تولید پایدار مجموعه، با مشکلی مواجه نشود.»

صیانت از محیط زیست و کاهش مصرف انرژی

از نگاه او، مسئله بسیار مهم دیگر، ارتقای شاخص های بهره وری در مصرف انرژی است؛ زیرا در چندسال گذشته، هزینه‏ های واحدهای تولیدی برای تامین و مصرف حامل های بخش افزایش قابل توجهی یافته است و پتروشمی فن آوران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

«در حوزه مصرف انرژی نیز به موفقیت ارزنده ای دست یافتیم و میزان مصرف را به ازای هر تن محصول از 41 گیگا ژول به 35 گیگاژول رسانده ایم که در فرایند تولید متانول، بسیار قابل توجه است

به گفته بدری، اورهال سال گذشته مبتنی بر 3 شاخص اصلی قابلیت اطمینان واحد، کاهش مصرف انرژی و افزایش تولید صورت گرفت که خوشبختانه در حوزه تولید، به هدف مورد نظر دست یافتیم: «در حوزه مصرف انرژی نیز به موفقیت ارزنده ای دست یافتیم و میزان مصرف را به ازای هر تن محصول از 41 گیگا ژول به 35 گیگاژول رسانده ایم که در فرایند تولید متانول، بسیار قابل توجه است؛ البته مطابق برنامه ریزی های انجام شده، این عدد در سال آینده به 34 گیگاژول کاهش خواهد یافت تا کنترل بیشتری در روند مصارف انرژی داشته باشیم.»

تدوین سند راهبردی مسئولیت‌های اجتماعی

به گفته بدری، ایجاد همگرایی برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی، رویکرد اصلی پتروشیمی فن آوران در این خصوص بوده است که منجر به تدوین سند راهبردی در این زمینه شده است. همچنین برگزیده شدن به عنوان صنعت سبز در سال 1397 و قرار گرفتن در میان 4 شرکت برتر در حوزه صیانت از محیط زیست، پرداخت کمک های نقدی به مبلغ 470 میلیون تومان به هموطنان سیل زده، ازجمله این موارد است.

تولید سبز با صیانت از محیط زیست و  کاهش انتشار آلاینده ها

برگزیده شدن پتروشیمی فن آوران به عنوان برگزیده صنعت سبز، نشان از اهتمام و دستاوردهای قابل تقدیر در روند ارتقای شاخص های صیانت از محیط زیست است. به گفته بدری، کاهش مصرف انرژی از 45 به 35مگاژول در هر تن تولید اتانول، افزون بر کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید دی اکسید کربن را نیز به همراه داشته است که گام بزرگی در این زمینه محسوب می شود: « پتروشیمی فن آوران به عنوان تجمیع کننده و مصرف کننده دی اکسید کربن تولیدی توسط پتروشیمی‏های مارون و رازی نیز محسوب می شود و به طور کلی در این زمینه، از مجتمع های پتروشیمی پیشرو محسوب می شویم. همچنین در حوزه استفاده مجدد از پساب های صنعتی و بازچرخانی آب نیز اقدام های ارزشمندی انجام داده ایم. این در حالی است که جایگزینی کلر با آب ژاول در برج های خنک کننده نیز اقدام دیگری در این زمینه محسوب می‏ شود.»

برگزیده شدن پتروشیمی فن آوران به عنوان برگزیده صنعت سبز، نشان از اهتمام و دستاوردهای قابل تقدیر در روند ارتقای شاخص های صیانت از محیط زیست است.

توسعه فعالیت ها با اجرایی شدن فاز 2 و احداث واحد پتروالفین

با توجه به اینکه خوراک پتروشیمی فن آوران گاز طبیعی است و از خط سراسری گاز خوراک خود را تامین می‌کند، این واحد تولیدی خوشبختانه مشکلی برای تامین خوراک در سطح فعالیت های کنونی و طرح های توسعه خود ندارد. بدری در این زمینه می گوید: «فاز 2پتروشیمی فن آوران که پتروالفین محسوب می شود را آغاز کرده ایم که در مرحله اخذ زمین هستیم. ظرفیت این پلنت یک میلیون و 650هزار تن اتانول و سایر محصولات مورد نیاز پایین پتروشیمی است.»

توجه ویژه به سازندگان داخلی و حمایت از کالای ایرانی

مدیرعامل پتروشیمی فن آوران با اشاره به اینکه در بحث افزایش ظرفیت با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی وارد مذاکره شده‌ایم، ادامه داد: «بعد از اتمام کارهای مهندسی، تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز بیشتر از تامین کنندگان و سازندگان داخلی صورت می گیرد. به غیر از یک یا دو مورد خاص، اغلب کاتالیست های مصرفی ما نیز بومی و ساخت داخل هستند.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن