توزیع عادلانه امکانات پایتخت نیازمند آمایش دقیق است

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس، توزیع عادلانه امکانات بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و رفاهی پایتخت را در گروی انجام آمایش دقیق به ویژه از طریق بررسی نحوه پراکندگی جمعیت در مناطق مختلف دانست.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در مورد اظهارنظر رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران مبنی بر اینکه توزیع عادلانه منابع در سطح شهر تهران باید مدافعانی برای اجرایی شدن و به ثمر رسیدن داشته باشد، اما اکنون به نظر می‌آید، این دیدگاه­ مدافعی ندارد، گفت: ما توزیع امکانات دولتی تا دورترین نقاط حاشیه تهران را مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه نشان داد که آمایش دقیقی برای توزیع خدمات این بخش وجود ندارد، و این در حالی است که تامین امکانات شهر بزرگی همچون تهران نیازمند آمار است که نبود آن مشکلاتی را ایجاد کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی دیگر از موانعی که مانع از توزیع عادلانه امکانات دولتی شده، مهاجرت در سطح وسیع به ویژه به حاشیه‌های پایتخت است، ضمن اینکه در گذشته از سایر شهرها به این مناطق مهاجرت می‌کردند، اما در شرایط کنونی از داخل پایتخت نیز افرادی که در پی افزایش مشکلات اقتصادی قادر به تامین معیشت خود و پرداخت اجاره خانه نیستند نیز در حال مهاجرت به حاشیه‌های شهر هستند.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی دسترسی اقشار کم‌درآمد به امکانات مختلف را تسهیل می‌کند

وی در زمینه تامین امکانات بهداشتی با اشاره به نحوه احداث بیمارستان‌های تهران، تصریح کرد: هم‌اکنون بیمارستان شهدای تجریش که یک مرکز تروما بوده و با امکانات وسیع به ارائه خدمات می‌پردازد تمام شهروندان از طریق خط متروی یک بدان دسترسی پیدا می‌کنند، اما بیمارستان‌های تامین اجتماعی همچون میلاد به دلیل نبود آمایش در منطقه‌ای قرار دارد که دسترسی اقشار کم‌درآمد بدان با مشکل مواجه است.

سیاووشی خاطرنشان کرد: البته امکاناتی که در مناطق یک تا سه پایتخت وجود دارد، توسط بخش خصوصی برقرار شده به همین دلیل در آنها بیمارستان‌های زیادی در فاصله کم از یکدیگر قرار دارند که خصوصی هستند.

سرمایه‌گذاران حوزه مدرسه‌سازی کمتر به نفع جامعه کم‌بضاعت فعالیت می‌کنند

وی در مورد نحوه توزیع امکانات آموزشی در تهران، یادآور شد: امکانات مدارس دولتی که در مناطق مختلف تهران قرار دارند، یکسان هستند، اما هوشمند بودن مدارس در برخی مناطق هنوز محقق نشده است، ضمن اینکه در مناطق ثروتمندنشین اغلب مدارس خصوصی وجود دارند که خدمات بهتری ارائه می‌دهند.

سیاووشی افزود: مدرسه‌سازان در رابطه با تامین امکانات مدارس خصوصی فعالیت خوبی دارند، اما کمتر به نفع جامعه کم بضاعت فعالیت می‌کنند، چرا که فعالیتشان در بخش خصوصی باعث هدررفت بودجه و امکانات می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با توزیع امکانات رفاهی و فرهنگی بیان کرد: شهرداری تلاش کرده است که توزیع عادلانه‌ای در این بخش داشته باشد، هرچند توجه به این بخش نیازمند آمایش است، ضمن اینکه راه توزیع عادلانه امکانات تسهیل دسترسی تمام اقشار جامعه به مراکز رفاهی و فرهنگی است که تحقق آن نیز در گروی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: شهرداری اقدام درخوری در جهت ایجاد فضای سبز در تمام محله‌های تهران انجام داده است، اما وجود این فضاها در برخی مناطق نتوانسته آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد، چرا که جانمایی درست نبوده یا مشکلات به هم پیوسته‌ای وجود داشته که باید رفع می‌شده است.

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس  شورای اسلامی، تاکید کرد: آنچه مسلم است مناطق برخوردار توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و بخش دولتی در ایجاد فرصت‌ها و امکانات بیشتر در آنها کمتر نقش داشته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن