نفت و مبارزه با تغییرات اقلیم: BP جانب کدام یک را خواهد گرفت؟

شرکت بریتیش پترولیوم انگلستان تحت فشار از سوی سهامداران خود است تا راه حل و اقدامات موثری در جهت مقابله با تغییرات اقلیم در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» هفته آینده شرکت بریتیش پترولیوم جلسه ای با سهامداران خود خواهد داشت و آنطور که اعلام شده است سهامداران این شرکت قصد دارند برای اقدامات موثرتر شرکت برای مقابله با تغییرات اقلیم به مدیران بریتیش پترولیوم فشار وارد کنند.

در سال 2018 میزان انتشارات کربن بریتیش پترولیوم به بالاترین سطح خود در شش سال گذشته رسید و از این رو بسیاری از سهامداران این غول نفتی برای تحت فشار قراردادن BP برای عمل به تعهدات خود بر اساس پیمان اقلیمی پاریس لابی هایی تشکیل دادند.

البته BP اعلام کرده است که در خصوص انتشارات کربن خود شفافیت داشته و گزارش هایی هم در این خصوص منتشر کرده است.

رویترز نوشته است که انتظار می رود در اجلاس سالانه این شرکت در «آبردین» پیشنهاداتی که توسط BP و 85 سهامدارن آن که 10 درصد سهام این غول نفتی را در اختیار دارند و به عنوان «اقدام اقلیمی 100+» شناخته می شود به تصویب برسد.

اما برخی سهامداران معتقد هستند اقدامات BP باید بیش از این باشد و این شرکت همچون رویال داچ شل عمل کند. رویال داچ شل، اقدامات بسیار سختگیرانه تری در خصوص کاهش انتشاران گازهای گلخانه ای انجام داده است.

اریک راتن، رییس کمیته مسوول سرمایه گذاری Aegon، بزرگترین سرمایه گذار هلندی BP، که ارزش سهام آن در شرکت 142 میلیارد دلاری به 26 میلیون دلار می رسد، می گوید: هم اکنون BP در رتبه ای قرار دارد که رویال داچ شل دو یا سه سال پیش قرار داشت.

شرکت سرمایه گذار راتن پیشنهاداتی دارد که توسط گروه فعالین محیط زیست «Follow This» آماده شده و BP را ملزم می کند که انتشارات گازهای گلخانه ای را نه فقط در فعالیت های بالادستی بلکه در تولید و فروش سوخت به مصرف کنندگان نیز کاهش دهد.

بریتیش پترولیوم در بیانه ای با استقبال از اهداف سهامداران خود اعلام کرده است که می خواهد در گذار انرژی یک شریک سازنده باشد. «ما دوست داریم با دولت، اجتماع و سهامدان خود بر سر این موضوع همکاری کنیم».

البته بی پی در تحت فشار بودن از طرف فعالین محیط زیست تنها نیست. شرکت انرژی شورون ایالات متحده هم از سوی گروه Follow This تحت فشار قرار گرفته اما شرکت ایکواینر Equinor نروژ اعلام کرد این شرکت از پیشنهادات گروه Follow This تبعیت نمی کند.

اکسون موبیل هم که بزرگترین شرکت انرژی دنیاست، از طرف سهامداران خود تحت فشار است.

بی پی علی رغم رشد اقتصادی بالای خود آن هم بعد از هزینه 67 میلیارد دلاری که صرف پاک سازی نشت نفت بعد از فاجعه خلیج مکزیک شد، قصد دارد تا سال 2025 میزان انتشارات خود ثابت نگه دارد.

از سویی این شرکت سالانه 500 میلیون دلار بر روی انرژی های کم کربن و تکنولوژی هایی مثل انرژی بادی و خورشیدی هزینه می کند.

در سال 2018 انتشارات بی پی از 56.6 میلیون تن سال 2017 به 54.4 میلیون تن رسید.

اما در همین سال انتشارات کربن این شرکت در تولید و فروش سوخت از بالاترین میزان سال 2012  افزایش یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن