دفاع ترکیه از برنامه‌های اکتشافی نفت و گاز در دریای مدیترانه

وزیر انرژی ترکیه در دفاع از برنامه‌های اکتشافی نفت و گاز کشورش در دریای مدیترانه گفت: در دریای مدیترانه شرقی، از حقوق کشور و ملتمان و نیز منافع قبرس شمالی دفاع کردیم و به این کار ادامه خواهیم داد.

به گزارش پایگاه خبری تایم تورک، فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه طی سخنانی به مناسبت روز جوانان و ورزش در ترکیه اظهار داشت: برای رسیدن به اهدافمان، به شکل مصمم گام برمی‌داریم. در مدیترانه شرقی نشان دادیم که از حقوق و منافع خود و جمهوری ترک قبرس شمالی دفاع کرده و خواهیم کرد.

چندی پیش نیز وزارت خارجه ترکیه از موضع یونان و قبرس (جنوبی) درباره حقوق بین الملل انتقاد کرد و این دو کشور را به بازنگری دوباره در این زمینه فراخواند.

چاغاتای ارجیس معاون مدیرکل امورسیاسی و دریانوردی، هوانوردی و مرزی دوجانبه وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اقدامات اخیر یونان و قبرس در دریای مدیترانه شرقی گفت: ادعاهای یونان و قبرس درباره حوزه اختیارات مربوط به عرصه دریایی، حداکثری و به دور از واقعیات می باشد.

ارجیس اظهار داشت: منابع زیرزمینی موجود در عرصه دریا می‌باید به طور عادلانه بین کشورهای حوزه دریای مدیترانه تقسیم شود.

شبکه تلویزیونی «فرانس 24» نیز چند روز پیش گزارش داد: مقام‌های آمریکایی مصرانه از ترکیه خواسته‌اند طرح‌های اکتشافی نفت وگاز در سواحل قبرس را متوقف کند.

شبکه فرانس 24 ضمن اشاره به این درخواست مقام‌های آمریکایی از ترکیه نوشت: اتحادیه اروپا نیز چنین اقداماتی را غیرقانونی می‌داند.

مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالات متحده عمیقا نگران مقاصد اعلام شده ترکیه برای انجام عملیات حفاری در منطقه‌ای است که جمهوری قبرس ادعای مالکیت آن را دارد و آن را منطقه ویژه اقتصادی خود می‌داند.

در این بیانیه آمده است: این اقدام (ترکیه) بسیار تحریک آمیز است و خطر تشدید تنش‌ها در منطقه را به دنبال دارد. ما از مقام‌های ترک می‌خواهیم این عملیات را متوقف کرده وهمه طرف‌ها را به خویشتن داری دعوت می‌کنیم.

روز جمعه، ترکیه اعلام کرد که کشتی‌های حفاری این کشور این عملیات را تا سپتامبر آینده (شهریور) در منطقه مدیترانه انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش رسانه‌های قبرس این عملیات وارد محدوده منطقه ویژه اقتصادی می‌شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: دولت جمهوری قبرس فقط کنترل دو سوم خاک این کشور را در اختیار دارد و یک سوم شمالی این کشور تحت کنترل دولتی است که ترکیه از آن حمایت می‌کند.

قبرس به عنوان کشور عضو اتحادیه اروپا به دنبال گسترش ذخایر گازی ساحلی خود است و توافقاتی را با شرکت‌های بزرگ انرژی از جمله «انی» ایتالیا، «توتال» فرانسه و «اکسون موبیل» شرکت چند ملیتی آمریکایی فعال در زمینه نفت وگاز امضا کرده است.

فرانس 24 نوشت: آنکارا مدعی است که چنین اکتشافاتی اقلیت ترک‌های قبرس را از منابع طبیعی که جزیره آنها را احاطه کرده، محروم می کند.

ترک‌های قبرس اکنون در بخش شمالی جزیره قبرس موسوم به جمهوری ترک قبرس شمالی زندگی می‌کنند.

جزیره قبرس که در داخل دریای مدیترانه واقع شده، در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال 1974 و پس از درگیری های نظامی بین دو کشور، به دو بخش ترک نشین(شمالی) و رومی ـ یونانی نشین (جنوبی) تجزیه شد.

بخش جنوبی و رومی نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و عضو اتحادیه اروپاست، ولی بخش شمالی(ترک نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده است.

از سال 1974 تاکنون تمام تلاش‌های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی برای حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می شود، به بن بست خورده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن