گذر از تنش آبی تابستان خراسان رضوی با همکاری شهروندان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اقدامات این شرکت برای تامین آب شرب شهرهای استان اطمینان داد با همکاری شهروندان همچون سال‌های گذشته تابستان 98 نیز بدون کمترین مشکل سپری خواهد شد.

سید ابراهیم علوی سیاست راهبردی آبفای استان را تامین آب کمی و کیفی اعلام کرد و افزود: این شرکت برای رفع نگرانی مصرف کنندگان و در راستای وظیفه سقایی خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند و این مهم را در اولویت کاری خود قرار داده است؛ به‌گونه ای که از ابتدای مهرماه هر سال نسبت به برنامه‌ریزی در قالب برگزاری هفته‌ای نشست کمیته تامین آب اقدام می‌کند.

به گفته وی، شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با توجه به مسئولیت آبرسانی به 723 هزار مشترک با یک میلیون و 800 هزار نفر، تمام امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود را برای تامین آب شرب موردنیاز این جمعیت به‌کارگرفته است و هر ساله با صرف هزینه سنگین و انجام عملیات کف‌شکنی، جابجایی و حفر گالری تلاش می‌کند توان آبدهی موجود چاه‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین منبع تامین آب شرب استان حفظ کند .

وی از حفر 19 حلقه چاه با اعتبار 253 میلیارد ریال(بدون احتساب هزینه اجرای خطوط انتقال و ساخت مخازن ذخیره) در سال گذشته در 16شهر استان خبر داد و گفت: این اقدام منجر به افزایش توان تولید آب به میزان 323 لیتر برثانیه و عبور از پیک مصرف تابستان شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: در سال جاری هم عملیات حفر 22 حلقه و تجهیز 28حلقه چاه با اعتبار 240 میلیارد ریال در شهرهای استان آغاز شده است که با بهره‌برداری از این تعداد چاه، مشکل تامین آب شهرهای دارای تنش آبی رفع خواهد شد.

علوی از کاهش بارندگی سالانه  از 224 میلی‌متر به 200 میلی‌متر در دو دهه گذشته و ادامه پدیده خشکسالی در خراسان رضوی به‌عنوان عوامل افت سفره‌های زیرزمینی نام برد و خاطرنشان کرد: نزولات جوی به شکل برف تاثیر فراوانی در تغذیه سفره‌‌های آب زیر زمینی دارد، ولی متاسفانه در چند سال گذشته به‌دلیل تغییرات اقلیمی در جهان و منطقه که ایران و خراسان رضوی هم از این امر مستثنی نیست عمده بارش‌ها به شکل باران بوده که همین موضوع تاثیرگذاری بر سفره‌های آب زیرزمینی را کاهش داده است.

وی میزان مصرف ماهانه هر مشترک در استان را 14مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان مصرف برای استان خراسان رضوی با اقلیم خشک و نیمه خشک رقم بالایی است و بایستی با مدیریت مصرف و استفاده از وسایل کاهنده کاهش یابد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن