افت 10 درصدی جابجایی کانتینر در بنادر خاورمیانه با تنش تجاری آمریکا و چین

موسسه تحقیقاتی آلفالاینر، نوشت: نسبت رشد حجم جابهجایی جهانی کانتینر از 3.6 درصد به 2.5 درصد برای سال 2019 میلادی تقلیل یافت و افت پیشبینی شده را ناشی از تشدید تنش تجاری بین آمریکا و چین ذکر کرد.
موسسه تحقیقاتی آلفالاینر در جدیدترین تحلیل هفتگی خود ابتدا ذرهبین را به سمت حجم جابهجایی جهانی کانتینری برد و نوشت: پیشبینی این موسسه نسبت به رشد حجم جابهجایی جهانی کانتینر از 3.6 درصد به 2.5 درصد برای سال 2019 میلادی تقلیل یافت، دلیل کاهش برآورد را باید روند نزولی رشد جابهجایی در سهماهه نخست سال جاری میلادی و افت پیشبینی شده حجم جابهجایی ترانس پاسیفیک ناشی از تشدید تنش تجاری بین آمریکا و چین ذکر کرد.
همچنین آمار و ارقام جمعآوری شده از حجم جابهجایی بیش از 250 بندر نشان میدهد که رشد حجم جابهجایی این بنادر طی سه ماه نخست سال جاری میلادی تنها 2.8 درصد بوده است، درحالیکه در سهماهه نخست و چهارم سال 2018 میلادی به ترتیب 6.6 و 4.7 درصد گزارش شده است. در این میان بنادر خاورمیانه 10.1 درصد روند نزولی را به نمایش گذاشتند و بنادر آفریقا و اقیانوسیه به ترتیب کاهش 4.4 و 1.1 درصد را به همراه داشتند.
سه خط کشتیرانی اصلی تایوان شامل اورگرین، یانگ مینگ و ونهای بهبود نتایج مالی را در سهماهه نخست سال جاری میلادی گزارش دادند.
اخیرا پیکان نزولی ناوگان کشتیهای کانتینری بیکار تغییر مسیر داد، بهطوریکه براساس دادههای آلفالاینر در سیزدهم ماه جاری تعداد کشتیهای بیکار به 126 فروند با مجموع ظرفیت 369 هزار و 80 TEU افزایش یافت، این رقم حکایت از سهم 1.6 درصد از کل ناوگان جهانی دارد.
پس از اینکه برای چندین هفته متوالی بازار چارتری کانتینری روند خوبی را به نمایش گذشته بود، اما طی چند روز گذشته شیب نزولی را در پیش گرفت. البته این روند نزولی میتواند موقتی باشد، چراکه تقاضای مستمر برای کشتیهای کانتینری مشخصی مخصوصا کشتیهای کانتینری بزرگ وجود دارد.
ناگفته نماند نرخهای چارتری برای کشتیهای کانتینری غولپیکر (7500 الی 11 هزار TEU) بهطور چشمگیری شیب صعودی را طی میکند. بهطوریکه نرخ چارتری یک فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 8500 TEU به قیمت 26 هزار دلار در روز تثبیت شد، درحالیکه پیش از این 24 هزار دلار در روز بوده است.
کشتیرانی مرسک لاین دانمارک به همراه خط کشتیرانی زیرمجموعه آن یعنی هامبورگ سود آلمان، یک خط سرویسدهی جدید اروپای شمالی- ساحل شمالی آمریکای جنوبی- ساحل غربی آمریکای جنوبی را که بنادر کلمبیا، پاناما، شیلی و پرو را پوشش میدهد، راهاندازی خواهد کرد.
کشتیرانی کاسکوی چین کشتی کانتینری COSO SHIPPING AQUARIUS پانزدهمین کشتی از مجموعه 17 فروند کشتی کانتینری مگامکس سفارش داده شده به یاردهای چینی را تحویل گرفت.



