تور خاورمیانه‌ای اردوغان آغاز شد

رئیس جمهور ترکیه، امروز سفر دو روزه خود را به چند کشور در خلیج فارس، آغاز می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، که برای سفری دو روزه راهی عربستان سعودی، کویت و قطر است روز یک‌شنبه در فرودگاه استانبول با اشاره به بحران قطر گفت که «دشمنان» به دنبال «برافروختن شعله تنش‌ها بین برادران» در منطقه هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در این سفر، نخست در جده با رهبران سعودی دیدار می‌کند و پس از آن به کویت رفته و روز دوشنبه دوم مرداد به قطر می‌رود تا برای نخستین بار با امیر قطر رو در رو به گفت‌وگو بنشیند.

این سفر در حالی انجام می‌گیرد که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین از ماه گذشته با اعمال تحریم‌هایی علیه قطر، آن کشور را به تامین مالی گروه‌های افراط‌گرا و همسویی با ایران متهم کرده‌اند، امری که قطر به شدت آن را رد می‌کند.

بنا بر گزارش بی بی سی، اردوغان برای انجام نقش میانجیگری محدودیت‌هایی دارد. ترکیه در این بحران از موضع قطر حمایت کرده است اگرچه تلاش دارد تا به عنوان کشوری که با عربستان سعودی مخالفت می‌کند، دیده نشود.

پیشتر به دنبال بحران قطر، رئیس جمهور ترکیه، برخورد عربستان سعودی و متحدانش با قطر را محکوم کرد و آن را «غیرانسانی و خلاف ارزش‌های اسلامی» خواند. اردوغان رفتار عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با قطر را به `حکم اعدام` تشبیه کرد و متعهد شد که ترکیه برای مواجهه با بحران به قطر کمک کند.

از سویی اردوغان از رفتار قطر در جریان بحران اخیر ستایش کرده و گفت که قطر «همواره به دنبال حل و فصل قضایا از طریق گفت‌وگو بوده است.»

رئیس جمهوری ترکیه با ذکر این‌که «ادامه یافتن این بحران، دیگر به نفع هیچ‌کس نیست»، تشدید این بحران را به «دشمنان» نسبت داد؛ وی توضیح بیشتری در مورد «دشمنان» نداد.

طی سالی که گذشت، قطر تبدیل به هم‌پیمان اصلی ترکیه در منطقه خاورمیانه شده است و هر دو کشور بر سر مسایلی مانند مقابله با حکومت بشار اسد در سوریه اتفاق نظر دارند.

بحران قطر با همسایگانش در حالی آغاز شد که ترکیه در گیرودار برپایی یک پایگاه نظامی در خاک قطر قرار داشت.

این پایگاه تنها پایگاه نظامی ترکیه در منطقه خلیج فارس است و آنکارا از زمان شروع بحران قطر به تقویت این پایگاه سرعت بخشیده و هم‌اینک ۱۵۰ نظامی خود را در این محل مستقر کرده است.

مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد، برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع، خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش، حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه و امینه اردوغان همسر رئیس جمهور ترکیه نیز در این سفر اردوغان را همراهی می کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن