پایان عملیات سبکسازی قدیمیترین سکوی خلیجفارس

عملیات سبکسازی سکوی بهرگانسر به عنوان قدیمیترین سکوی خلیجفارس با انجام کار تیمی منسجم، جداسازی تجهیزات سنگین روی سکوی قدیم از سازه و انتقال آن به مناطق خارگ و بهرگان با موفقیت انجام شد.
به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، رئیس سکوی بهرگانسر گفت: عملیات پیچیده و با اهمیت سبک سازی سکوی بهرهبرداری قدیم بهرگانسر در یک فرایند مدون، مطالعه شده و بر اساس برنامههای از پیش تعیین شده، منطبق بر استانداردهای بالای ایمنی شرکت نفت فلات قاره ایران در کمترین زمان ممکن بدون هیچگونه حادثهای با انجام ۴۵۰۰ نفر ساعت کار در دو شیفت کاری به پایان رسید.
محمد رنجبر گفت: این عملیات با تلاش بیوقفه، نظارت مستمر و حمایتهای بیدریغ مدیران و مسئولان منطقه بهرگان، همچنین مشارکت همکاران واحد بهرهبرداری، واحدهای زیرمجموعه تعمیرات سکوی بهرگانسر و تعمیرات خشکی و در سایه پشتیبانی و مراقبت واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سالروز آزادسازی خرمشهر به انجام رسید.
وی افزود: با توجه به ماهیت مخاطرهآمیز این عملیات، این اقدام برای نخستین بار از سوی نیروی انسانی، امکانات و همت ایرانی به ثمر نشست.
رنجبر ادامه داد: شناسایی و جداسازی همه نقاط مرزی میان تجهیزات و خطوط لوله در حال بهرهبرداری از تجهیزات و خطوط لوله قابل برچیدن سکوی بهرهبرداری قدیم شامل اسپیدگذاری بیش از۲۰ سرلوله و فلنجهای ۲ تا ۱۸ اینچ، همچنین تخلیه، شستشو و پاکسازی همه ادوات و مسیرهای تولید نفت اعم از سه واحد تفکیک کننده، دو واحد برج شیرینسازی نفتخام، ایستگاه تلمبهخانه، سرشاخههای ورودی نفت به کارخانه، مسیرهای خروجی نفت و گاز کارخانه، اسکرابرهای گاز و واحد سوخترسانی توربینها، کلیه خطوط لوله و شیرآلات مربوطه انجام شد.
به گفته وی، انجام محاسبات و تهیه برنامه اجرایی این پروژه از جمله محاسبات وزنی، تدوین برنامه جابجایی بارهای سنگین و قطعات و ادوات دور از دسترس با توجه به وضعیت قرارگیری تجهیزات در نقاط مختلف سکو، صدور پروانه کارهای مجزای سرد و گرم مطابق با دستورالعمل شرکت نفت فلات قاره بر پایه اسناد ارزیابی ریسک و برنامه جابجایی بارهای حجیم و سنگین و جداسازی، بارگیری و انتقال تجهیزات به بارج ماکان ۵ و شناورهای پشتیبان و تدارکاتی منطقه بهرگان از اقدام های انجام شده در این عملیات سخت و پیچیده بوده است.
گفتنی است، سکوی بهرگانسر نخستین و قدیمیترین سکوی خلیج فارس است که در سال ۱۳۴۱ ساخته شد و نخستین چاه نیز در همین میدان در سال ۱۳۳۸حفاری شده است. این سکوی نفتی در فاصله ۵۶ کیلومتری غرب ساحل بهرگان قرار دارد. در سال ۱۳۸۷ با راهاندازی سکوی جدید بهرگانسر، سکوی قدیمی از مدار تولید خارج و در سال ۱۳۹۵ عملیات ایمنسازی و تخلیه ظروف فرایندی انجام شد. همچنین در سال ۱۳۹۸ نیز تجهیزات فرایندی موجود در سکوی قدیم برچیده و جمعآوری شد.



