بنزین در ایران ارزان نیست

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین تنها به افزایش تورم دامن خواهد زد، تاکید کرد: قیمت بنزین در ایران نسبت به FOB خلیج فارس ارزان نیست و مردم توان پرداخت هزینه بالاتر را ندارند.

بیژن حاج محمدرضا در گفتگو با خبرنگار پالایش و پخش «انرژی امروز»، درمورد زمزمه افزایش قیمت بنزین، با طبیعی خواندن افزایش مصرف بنزین در پی ورود خودروهای جدید تولیدی و وارداتی، گفت: هر سال در فصل شروع گرما و آغاز مسافرت‌ها مقداری مصرف بنزین جهش پیدا می‌کند، امسال هم گفتند بین حدود 8 درصد، مصرف بنزین رشد کرده که باید تعداد خودروهای جدید را نیز درنظر گرفت.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در بهترین حالت، در زمان پیک مصرف، جایگاه‌های بنزین خالی است و فروش آنچنانی صورت نمی‌گیرد، گفت: آقایان وزارت نفت این موضوع را مطرح کردند و مجلس نیز در پاسخ تاکید کرد که قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و فعلا موضوع مختومه است.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران کشور تصریح کرد: تغییرات قیمتی با توجه به تورمی که وجود دارد جز افزایش فشار، تاثیری بر حل مشکلات ندارد. حتی در زمان پیک و با وجود افزایش میزان مصرف، جایگاه‌ها تقریبا قابل دسترس هستند و خودرو به فاصله چند دقیقه به تلمبه می‌رسد و بنزین می‌زند چراکه سوخت‌گیری در حد دو تا 10 لیتر است، ممکن است ماشین‌های دولتی باک را پر کنند اما ماشین‌های معمولی تا 10 لیتر سوخت گیری می‌کنند و مقدار دریافت بنزین، در این بازه در نوسان است.

حاج محمدرضا خاطرشنان کرد: با توجه به تعداد جایگاه‌هایی که افزوده شده است، فروش زیادی نداریم. آقایان تعداد جایگاه‌ها را زیاد کردند، کنار خیابان جایگاه گذاشتند؛ این کارها غلط است؛ از سوی دیگرمساله تیراژ تولید خودرو در داخل کشور مطرح است، افزایش تولید خودرو در کشور و واردات، مسلما در میزان مصرف بنزین تاثیرگذار است اما این اثر، اثری نیست که بخواهیم با مکانیسم قیمتی با آن برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون قیمت بنزین برابر با FOB خلیج فارس است و بنزین را ارزان نمی‌فروشیم، گفت: اکنون در امارات هر لیتر بنزین یک درهم به فروش می‌رسد و نرخ درهم نیز 900 تا 1000 تومان در نوسان است.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران کشور تصریح کرد: پس از ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار ، آقایان مدعی هستند که مازاد تولید  سوخت هم خواهیم داشت؛ گفتند گازوئیل این پالایشگاه را در سال گذشته صادر کردند بنابراین در این شرایط نیازی نیست قیمت بنزین افزایش یابد.

بنزین در ترافیک تهران هدر می‌رود

حاج محمدرضا با تاکید بر اینکه فرآورده‌های نفتی در ترافیک تهران اتلاف می‌شود، در مورد افزایش پلکانی یا یکباره قیمت بنزین نیز گفت: برای افزایش پلکانی قیمت بنزین، باید سهمیه در نظر گرفته شود؛ استفاده از کارت سوخت، مستلزم این است که به عنوان مثال تا 100 لیتر بنزین 1000 تومانی به خودرو تعلق گیرد و بیشتر از این مقدار را 1500 تومان بفروشیم. در این حالت هم مردم تلاش می‌کنند زیر 100 لیتر بنزین مصرف کنند.

وی یادآور شد: حواشی استفاده از کارت سوخت نیز به مراتب بیش از محدودیت میزان مصرف است چراکه باز قاچاق و فروش کارت و … کشور را نابود خواهد کرد.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران کشور درمورد شرایط کنونی جایگاه‌های سوخت نیز تاکید کرد: اکنون جایگاه‌ها بسیار مرتب و آماده به خدمت هستند، اما مشتری نیست. غیر از شمال غربی تهران که جایگاه‌ها به دلیل کمبود جایگاه ترافیک بالایی دارند، در سایر نقاط به فاصله چند دقیقه سوخت‌گیری انجام می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن