جنگ با «گاز آزادی» در میدان اروپا روسیه بازار اروپا را اشباع کرد

سیتی گروپ می گوید ارسال گاز روسیه به اروپا و تاکید این کشور بر ادامه صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی، هدفی جز آزمایش قابلیت تحمل صادرکنندگان گاز ایالات متحده ندارد.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» تحلیلگران سیتی گروپ و از جمله «اد مورس» در گزارشی در نهم ژوئن نوشتند امسال و به مدد صادرات گاز روسیه به اروپا، ذخایر گازی اروپا تقریبا به طور کامل پر شده است و حتی این منطقه را با اشباع گاز مواجه کرده است.

بلومبرگ نوشته است که یکی از محرک هایی که باعث می شود روسیه صادرات گاز را به اروپا قطع کند، این می تواند باشد که مسکو در حال آزمایش پاسخ بازار جهانی گاز به وضعیت کاهش قیمت این سوخت است به ویژه که می خواهد قابلیت تطابق صادرات LNG ایالات متحده را هم بسنجد.

بر اساس تحلیل سیتی گروپ، در حال حاضر و با وضعیت فعلی ذخایر گاز اروپا، احتمالا محدودیت صادرات LNG ایالات متحده به مدت دو ماه رخ می دهد. همین امر ممکن است باعث تنظیم 400 میلیارد فوت مکعبی گاز در تابستان و اوایل پاییز شود.

در غیر این صورت خط لوله انتقال گاز به اروپا احتمالا 15 درصد نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه خواهد بود تا بازار به تعادل برسد.

دردسری که گاز روسیه برای صادرکنندگان گاز ایالات متحده پدید آورده است پتانسیل رقابت های سیاسی در بازار گاز اروپا را هم بالا برده است. در حالی که فروش LNG ایالات متحده به اروپا بسیار کمتر از گازی است که اروپا از طریق خط لوله از روسیه دریافت می کند، با این حال ایالات متحده عرضه LNG خودر ا به عنوان جایگزینی برای وابستگی به مسکو تعریف کرده است.

دپارتمان انرژی این کشور حتی در تلاش است که حتی در ادامه سیاست خارجی خود، LNG را با عنوان «گاز آزادی» به اروپا بشناساند.

اگر روسیه به دنبال این است که بتواند بازار گاز را به بوته آزمایش بکشاند، در این صورت قیمت کم LNG تا پاییز هم ادامه خواهد داشت و حتی سیتی گروپ معتقد است شاید تا زمستان بعدی هم طول بکشد.

در کنار ایالات متحده، عرضه گاز ارزان قیمت از مالزی، اندونزی، و استرالیای شرقی نیز امکان پذیر است، هر چند حجم این عرضه مورد تردید است.

در 18 ماه ژوئن در روسیه کنفرانسی توسط گازپروم برگزار خواهد شد که چشم اندازهای بالقوه روسیه در استراتژی صادرات به اروپا را به نمایش خواهد گذاشت.

بر همین اساس، و با اشباعی که هم اکنون در بازار وجود دارد، سیتی گروپ معتقد است که قیمت گاز امسال تا 18 درصد هم کاهش خواهد داشت.

قیمت هنری هاب ایالات متحده به 2.50 دلار در هر میلیون بی تی یو، European Title Transfer Facility به 5 دلار در هر میلیون بی تی یو، و شاخص نماد ژاپن کره آسیایی به 5.80 دلار در هر میلیون بی تی یو می رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن