عربستان: اوپک به کاهش تولید وفادار باشد

عربستان سعودی با تاکید بر اینکه تقاضا برای نفت افزایش خواهد یافت از اعضا کشورهای صادرکننده نفت اوپک خواست تا به محدودیت تولید این سازمان وفادار بمانند.

به گزارش «انرژی امروز» رویترز دقایقی پیش به نقل از مقامات عربستان سعودی نوشت که برخی اعضا اوپک همکاری ضعیفی در خصوص کاهش تولید داشتند و اوپک افزایش تولید نفت نیجریه و لیبی را زیر نظر دارد.

اوپک با تعدادی از تولیدکنندگان غیر اوپکی مثل روسیه به توافق رسیده است که تولید نفت را از ماه ژانویه 2017، تا پایان ماه مارس 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اما لیبی و نیجریه از این کاهش تولید مستثنی شدند تا بتوانند بر ناآرامی‌های داخلی خود فائق آیند.

این توافق کاهش تولید باعث شد تا در ماه ژانویه قیمت نفت تا 58 دلار هم برسد اما تلاش برای جلب نظر سرمایه‌گذاران از آنچه که پیش‌بینی می‌شد بیشتر طول کشید تا این‌که قیمت نفت دوباره به سطح 45 تا 50 دلار برگشت.

افزایش تولید نفت شیل ایالات متحده تاثیر منفی بر کاهش تولید اوپک داشت و از سویی تولید نفت نیجریه و لیبی هم روندی صعودی طی می‌کند.

خالد الفلاح، وزیر انرژی عربستان سعودی، که امروز در جریان نشست وزرای نفت اوپک و غیراوپک در سنت‌پترزبورگ روسیه سخن می‌گفت؛ در کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید نفت می‌گوید: «ما قبول داریم که در حال حاضر بازار نفت تبدیل به بازار خرس مشرب شده و فاکتورهای بسیاری بر این موضوع تاثیرگذار هستند».

وی می‌گوید همکاری‌های ضعیف اعضای اوپک و افزایش صادرات نفت اوپک باعث کاهش قیمت نفت شده است.

عربستان سعودی و کویت بیش از دیگر اعضا به تعهدات خود عمل کرده‌اند اما کشورهایی مثل امارات متحده عربی و عراق تبعیت چندانی در قبال توافق اوپک نشان ندادند.

خالد الفلاح می‌گوید: «هر چند بعضی تا حدودی این توافق را رعایت می کنند اما برخی کشورها چندان توجهی به آن ندارند که ما باید با این موارد برخورد کنیم».

بر همین اساس الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز یکشنبه گفته بود که لیبی و نیجریه هم باید به برنامه کاهش تولید پایبند بمانند.

خالد الفلاح پیش بینی کرده است که تقاضا برای نفت در سال آینده 1.4 تا 1.6 میلیون بشکه بالا خواهد رفت و این مقدار افزایش تقاضا بیش از اثر منفی افزایش تولید نفت ایالات متحده است.

لیبی بیش از یک میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که کمتر از ظرفیت تولید 1.4 تا 1.6 میلیون بشکه‌ای این کشور است اما از سال 2011 تا کنون این میزان تولید بالاترین مقدار تولید این کشور بوده است.

نیجریه هم تولید خود را بالا برده است. این دو کشور مجموعا تولید نفت اوپک را بعداز توافق کاهش 700 تا 800 هزار بشکه افزایش داده‌‌اند.

منابع خبری رویترز در اوپک به این خبرگزاری گفته‌اند که فعلا تصمیمی در خصوص کاهش بیشتر تولید گرفته نشده است. وزیر نفت عمان به عنوان عضو غیر اوپک به خبرنگاران گفته بود که نیازی به کاهش بیشتر تولید نفت اوپک و غیر اوپک نیست.

روسیه و عربستن سعودی تحت فشار برای افزایش قیمت نفت هستند. روسیه به شدت به درآمدها نفتی وابسته است و سال آینده نیز انتخابات ریاست‌جمهوری رادر پیش دارد.

عربستان سعودی هم می‌خواهد بخشی از سهام شرکت دولتی نفتی آرامکو را بفروشد از این رو نیازمند قیمت بالای نفت است. از سویی این کشور چند سالی هست که دچار کسری بودجه شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن