از ریسندگی به خودروسازی:«تویوتا» تاریخی 125 ساله با 300 هزار نفر کارمند

۱۱ ژوئن ۱۸۹۴: ۱۲۵ سال پیش در چنین روزی کیچیرو تویودا در شهر شیزوکا در ۱۸۰ کیلومتری پایتخت ژاپن زاده شد.

می گفت: ما تا امروز به دنیای غرب اتکا کرده بودیم. اگر بخواهیم صنعت ژاپن را کاملا مستقل کنیم باید به این دوران و این سبک از تولید پایان دهیم.

پدر کیچیرو تویودا Kichiiro Toyoda کارخانه دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی داشت و چند اختراع در این زمینه کرده بود. کیچیرو هم نخست می‌خواست کار پدر را ادامه دهد.

۱۶ ساله بود که به دانشگاه توکیو رفت و پس از پایان تحصیل در رشته مهندسی مکانیک برای تکمیل آموزش‌های خود به انگلیس و سپس به آمریکا رفت.

او در آن دو کشور در شرکت‌های بزرگ ماشین‌آلات‌سازی نساجی کار کرد ولی همواره در این اندیشه بود که آموخته‌هایش را در خدمت مردم کشورش به کار برد.

۲۵ ساله بود که به ژاپن بازگشت و در کارخانه پدر به بهینه‌‌سازی دستگاه‌های شرکت پرداخت و چند دستگاه خودکار نساجی ساخت. در کنار کار، موتورسیکلت‌‌ها و حتا یک بار یک شورولت را از هم باز کرد تا به طرز ساخت آنها پی ببرد.

پدرش که این علاقه را دید از او خواست که یک خودرو کاملا ساخت ژاپن بسازد.

۴۱ ساله بود که نخستین خودرو را ساخت و در آرامگاه پدرش رونمایی کرد و برای اینکه هم نام خانوادگی را مطرح و هم تلفظ ساده‌‌تری پیشنهاد کرده باشد، نام خودرو را «تویوتا» گذاشت.

می‌گفت: من میخواهم به دورانی پایان دهم که با استفاده از تلاش دیگران، مسیری آسان را برای تولید طی می‌کردیم.

کیچیرو نخست معاون شرکت تویوتا بود. ۴۷ ساله بود که او را به عنوان سرپرست شرکت تویوتا که به سرعت بزرگ و بزرگتر می شد، برگزیدند.

۵۶ ساله بود که برای نخستین بار مجبور شد به خاطر بحران مالی، بسیاری از کارگرانش را اخراج کند و در پی آن به خاطر شوریدن کارگران مانده در شرکت، از کار کناره گرفت.

در شرکت او هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر کار می کنند و خودروهای تویوتا در برخی سالها پرفروش‌‌ترین اتوموبیل در جهان بوده‌اند.

کیچیرو تویودا در ۵۷ سالگی در زادگاهش درگذشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن