اتحادیه اروپا به مهلتی که ایران تعیین کرده اهمیت نمی‌دهد

اتحادیه اروپا زمانی در باره منتفی‌شدن برجام نظر خواهد داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عدم پایبندی ایران را تایید کرده باشد. موگرینی گفت تا آن زمان به برجام پایبند خواهد ماند. او امروز با وزیر خارجه آمریکا دیدار می‌کند.

روز دوشنبه، ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) نشست یک‌روزه وزیران امور خارجه اعضای اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ برگزار شد.

فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان این نشست به خبرنگاران گفت، اتحادیه اروپا بنا بر تهدیدها و ضرب‌الاجلی که ایران گذاشته تصمیم‌گیری نخواهد کرد، بلکه منتظر گام‌های بعدی ایران و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با برجام می‌ماند.

موگرینی تاکید کرد که اتحادیه اروپا تا آن زمان به برجام پایبند خواهد بود و برای نجات آن تلاش می‌کند.

تاریخ بازرسی بعدی آژانس از سایت‌های اتمی ایران ماه اوت اعلام شده اما کارشناسان معتقدند که اگر ایران گام‌هایی جدی برای خروج از برجام بردارد، تاریخ بازرسی آژانس جلو خواهد افتاد.

قرار است که موگرینی روز سه‌شنبه (۲۸ خرداد) با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ملاقات کند.

موضع اروپا تغییر نکرده است

نشست لوکزامبورگ نشان داد که اکثر اعضای اتحادیه اروپا در رابطه با دخالت ایران در حمله به نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان موضعی مغایر ایالات متحده دارند.

در حالی که واشنگتن انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی دراز کرده، وزرای خارجه آلمان، لوکزامبورگ، هلند و اتریش پیش از آغاز نشست دوشنبه تاکید کردند که هنوز نمی‌توان در مورد عامل حمله به دو نفتکش در دریای عمان اظهار نظر کرد و آنها در حال مقایسه اطلاعات و داده‌های خود با داده‌های دولت آمریکا هستند.

تنها دولت بریتانیا اعلام کرد که به نتایج مشابهی مانند آمریکا رسیده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با تاکید بر لزوم «دقت و حساسیت بالا» در بررسی این ماجرا اظهار داشت که نباید در زمینه تعیین عامل یا آمر آن دچار شتابزدگی شد.

به اعتقاد ماس رویدادهای اخیر در منطقه تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کاهش سطح تنش و نجات برجام را بیش از پیش دشوار کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن