فرار استارت‌ آپی، پدیده عصر جدید

پدیده مهاجرت نخبگان به عنوان یک معضل، سال‌های زیادی است که تهدیدی برای نظام علمی و آموزشی کشور محسوب می‌شود. تهدیدی که به دلیل خروج نخبگان، ارتقای فناوری و استفاده از محصولات فناورانه داخلی را کاهش می دهد و تاثیر مستقیم روی چرخه اقتصادی کشور دارد.

با وجود تلاش‌های نهادهایی نظیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای تشویق به بازگشت متخصصان به کشور و ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و پیشرفت نخبگان در ایران،  این چالش همچنان  وجود دارد و اکنون وارد فاز جدیدی شده است؛ مرحله ای که این بار پای وزارت ارتباطات را هم به میان کشیده است: مهاجرت استارت آپ‌ها.

ایده‌های دانشجویان و متخصصان حوزه های مختلف علمی، برای پرورش و به ثمر نشستن نیاز به ایجاد امکانت و تسهیلات دارد،گرچه در سالهای اخیر، توجه بیشتری به استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا می‌شود اما همچنان فضای مناسب در اختیار تمام ایده پردازان قرار ندارد. 

ناظمی: از هر مهاجرت دلم می‌گیرد!

امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در توییتر درباره مهاجرت استارآپ‌ها گفت: از هر مهاجرت دلم می‌گیرد، به خصوص آن‌هایی که مشارکت‌جویانی فعال بودند!

وی در ادامه به همکاری سازنده برخی از گروه‌های استارت آپی اشاره کرد و گفت: یکی از همین جوانان خلاق حتی در روزهای پایانی حضورش در ایران  تلاش کرد تا با مشارکت داوطلبانه و بدون چشم‌داشت به همکارانم در سازمان کمک کند؛ خودش گفته بود: «این هم خاطره‌ای خوب از من باشد برای کشورم!»

اما در کنار ابراز ناراحتی برای خروج ایده پردازان جوان، وزارت ارتباطات و نهادهای مرتبط با آن به دنبال ایجاد سیاست‌های تشویقی و هموار کردن راه برای فعالیت هر چه بیشتر استارت آپ‌هاست.

لزوم همکاری صنایع بزرگ با استارت آپ‌ها 

محمدرضا قادری عضو هیات مدیره شرکت ملی پست از لزوم توجه شرکت‌ها وصنایع بزرگ به استارت آپ ها خبر داد و گفت: شرکت‌ها و صنایع بزرگ، علاوه بر انجام ماموریت‌های خود و ارائه محصولات و خدمات به جامعه، باید موجب ایجاد استارتاپ‌ها و رشد شرکت‌های وابسته و مرتبط با حوزه فعالیت خود شوند، مسئولیتی اقتصادی-اجتماعی که نگهداری این صنایع یا شرکت های بزرگ را توجیه پذیر می‌کند.

ماموریت ویژه سازمان فناوری اطلاعات برای حمایت از استارت آپ‌ها

صادق عباسی شاهکوه، رئیس دانشکده پست و مخابرات که پیش از این سکاندار شرکت ارتباطات زیر ساخت بود نیز، درباره حمایت از استارت آپ های حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال گفت: وزارت ارتباطات، ماموریت ویژه ای را به سازمان فناوری اطلاعات داده است  تا این موضوع را به طور جدی پیگیری کند.

وی افزود: طرحی در هیئت دولت برای حمایت از شرکت های استارت آپی مصوب شد چرا که این نوع از شرکت‌ها نیاز به حمایت و کمک عمده در بیمه و موضوعات مالیاتی دارند، خوشبختانه این مصوبه با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به هیات دولت رفت و مصوب شد.

عباسی شاهکوه خاطرنشان کرد: انتظار داریم تا حمایت مناسبی با این مصوبه برای توسعه استارت آپ‌ها شکل بگیرد و منتظر نتایج اجرای این مصوبه هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پست:  از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای پستی استقبال می‌کنیم

حسین نعمتی مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به آغاز تحول در شرکت ملی پست ایران، گفت: با شرایط جدید بازار، کسب و کارها و بر اساس اساسنامه این شرکت، برنامه تحول شرکت ملی پست ایران تدوین و طراحی شده است.

وی افزود: با بررسی پست کشورهای مختلف و مطابق با رویکرد اتحادیه پستی جهانی برنامه پلتفرمی شرکت ملی پست طراحی شد که بر اساس این برنامه شرکت ملی پست ایران به عنوان سکوی تجارت الکترونیک در کل کشور تبدیل می شود.

معاون وزیر ارتباطات، با اعلام اینکه ۷۰ پروژه در زمینه تحول در این کمیته‌ها تدوین و تصویب شده است، گفت: از هفته گذشته با اعلام ۳ فراخوان اقدامات اجرایی در این حوزه آغاز شده و از تمام شرکت‌های بخش خصوصی و استارت‌آپ های توانمند و خلاق در این حوزه برای مشارکت و همکاری دعوت شده که تاکنون نیز استقبال خوبی از این فراخوان ها صورت گرفته است.

به نظر می رسد، فعالیت‌ها و حمایت‌های وزارت ارتباطات از استارت آپ‌ها شکل منسجم تری پیداکرده است اما نتایج این فعالیت‌ها زمانی مشخص می‌شود که شاهد کاهش خروج تیم‌های  استارت آپی و شکوفایی و پرورش ایده‌های جدید در کشور باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن