پتروشیمی ها عامل افزایش تقاضای جهانی نفت خواهند بود

آژانس بین المللی انرژی IEA می گوید در سال 2020 تقاضای جهانی برای نفت رشد خواهد داشت و به 1.4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. آژانس دلیل افزایش تقاضای جهانی نفت در سال 2020 را رشد تولید پتروشیمی های کشورهای مختلف جهان اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده بود که رشد تقاضای نفت در سال 2019 به 1.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

در سه ماهه اول سال 2019 رشد جهانی تقاضای نفت فقط شاهد 0.3 میلیون بشکه در روز افزایش بود و در سه ماهه دوم سال به 1.2 میلیون بشکه در روز رسید. آژآنس برای نیمه دوم سال 2019 هم انتظار دارد تقاضای جهانی نفت به 1.6 میلیون بشکه در روز برسد.

سازمان بین المللی دریانوردی، IMO، نیز قوانینی برای جایگزینی سوخت های کم سولفور در سوخت ناوگان کشتی های دنیا دارد که بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، این قوانین به افزایش تقاضای نفت در سه ماهه چهارم سال 2019 منجر خواهد شد.

بر اساس همین گزارش آژانس بین المللی انرژی در گزارش منتشر شده خود با عنوان «گزارش بازار نفت» از افزایش روزانه 1.4 میلیون بشکه ای تقاضای نفت در سال 2020 خبر می دهد. بر اساس این گزارش، توسعه پتروشیمی ها در کشورهای مختلف رو به رشد است و از سویی تقاضای برای نفت در کشورهای غیر عضو OECD، (کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) رشد خواهد داشت.

عرضه نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک از 1.9 میلیون بشکه در روز امسال به 2.3 میلیون بشکه در روز در سال 2020 خواهد رسید.

بر همین اساس، ایالات متحده پیشتاز این افزایش تولید است اما برزیل و نروژ نیز در این میان سهیم خواهند بود.

در ماه مه عرضه جهانی نفت با کاهش روزانه 0.1 میلیون بشکه ای به 99.5 میلیون بشکه در روز رسید، یعنی 2.8 میلیون بشکه در روز کمتر از بالاترین میزان عرضه در ماه نوامبر.

طبق پیش بینی IEA، عرضه نفت از سوی کشورهای اوپک در سال 2020 به 29.03 میلیون بشکه در روز می رسد. تولید نفت کشورهای عضو اوپک به سه دلیل کاهش یافته است: اول به دلیل تحریم های نفتی ایران، دوم به دلیل کاهش تولید نفت عربستان و سوم به دلیل کاهش تولید نفت نیجریه.

در بخش پالایشگاهی هم توان عملیاتی پالایشگاه های دنیا در ماه مه در پایین ترین میزان خود در دو سال گذشته بود، دلیل این امر زمان تعمیرات و نیز برخی قطع تولید پیش بینی نشده بوده است.

بین سال های 2019 تا 2020، صنایع جهانی پالایشگاهی 3.5 میلیون بشکه در روز ظرفیت جدید اضافه خواهند کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن