اتریش علف‌کش گلایفوسیت را ممنوع کرد

در اتریش دیگر کسی در آینده اجازه استفاده از علف‌کش گلایفوسیت را نخواهد داشت. پارلمان اتریش قانونی را در این زمینه تصویب کرد. بدین ترتیب اتریش نخستین کشور در اتحادیه اروپاست که این ماده شیمیایی را کاملا ممنوع می‌کند.

سال‌هاست که سازمان‌های حفاظت از محیط زیست نسبت به سرطان‌زا بودن علف‌کش گلایفوسیت هشدار می‌دهند. در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده از این ماده شیمیایی تا حدی محدود شده است. اما پارلمان اتریش سه‌شنبه ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) به ممنوعیت مطلق استفاده گلایفوسیت در این کشور رای داد.

گلایفوسیت سمی شیمیایی است که تمامی علف‌ها را از بین می‌برد و تنها بر بذرهای تراریخته کارساز نیست. به همین منظور در مزرعه‌هایی به کار می‌رود که محصولات تراریخته در آن کشت می‌شود.

گلایفوسیت را شرکت آمریکایی مونسنتو در سال ۱۹۷۴ میلادی تولید کرد. شرکت بایر آلمان شرکت مونسنتو را در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ خرید، در نتیجه بایر هم اکنون با ۱۳ هزار و ۴۰۰ مورد شکایت افرادی روبروست که علت ابتلای خود به سرطان را گلایفوسیت می‌دانند.

درخواست حزب سوسیال دموکرات اتریش برای ممنوعیت کامل گلایفوسیت با حمایت حزب آزادی اتریش توانست با اکثریت آرا به تصویب برسد. دولت انتقالی اتریش در حال حاضر از اکثریت ثابتی برخوردار نیست و تصمیم‌گیری‌ها در پارلمان این کشور توسط اکثریت‌های متغیر صورت می‌گیرد.

پاملا رندی-واگنر، رئیس حزب سوسیال دموکرات اتریش، درباره لایحه پیشنهادی حزبش گفت: «شواهد علمی که سرطان‌زا بودن این ماده علف‌کش را ثابت می‌کنند بیشتر شده‌اند.»

تردیدها درباره استفاده از گلایفوسیت به خصوص زمانی افزایش یافت که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان «ماده‌ای که می‌تواند سرطان‌زا باشد» دسته‌بندی کرد. اما شرکت بایر این اتهام را نمی‌پذیرد.

ممنوعیت عمومی گلایفوسیت در اتحادیه اروپا در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، چون پیش از این استفاده از آن در اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۲ مجاز دانسته شده است. به گفته سخنگوی وزارت حفاظت از محیط زیست اتریش، ممنوعیت «مطلق» علف‌کش گلایفوسیت در اتریش در اصل مخالف قانون اتحادیه اروپاست. این سخنگو می‌گوید که اتحادیه اروپا به اعضایش اجازه داده که استفاده از این ماده را محدود کنند، نه اینکه آن را کاملا ممنوع کنند.

گلایفوسیت از پرمصرف‌ترین علف‌کش‌های جهان است و در حال حاضر چند کنسرن شیمیایی آن را تولید می‌کنند.

در آلمان صدراعظم آنگلا مرکل هفته گذشته اعلام کرد که دولت آلمان حداکثر تا ماه سپتامبر درباره ممنوع کردن گلایفوسیت تصمیم خواهد گرفت.

علف‌کش گلایفوسیت مدت‌هاست که در ایران هم مصرف می‌شود. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایرانی، شرکت‌های حامی محصولات‌ تراریخته در جمهوری اسلامی کشاورزان را به استفاده از محصولات تراریخته و ماده گلایفوسیت تشویق می‌کنند بدون آنکه در رابطه با خطرات آن روشنگری کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن