تحریمها مانع دریافت خسارت از بیمهگذار نفتکش «گریس ۱» میشوند
عضو کمیسیون انرژی مجلس میگوید: از آنجا که مسئله توقیف نفتکش گریس۱ ایران در حیطه تحریمها جای میگیرد و این مهم نیز خارج مسئولیت بیمهگذار است لذا احتمالا ایران در گرفتن خسارت از بیمه دچار مشکل خواهد شد.
هدایتالله خادمی درخصوص ضررهای مالی توقیف نفتکش گریس ۱ ایران توسط بریتانیا، گفت: در قرارداد با بیمهگذار بند و شروطی وجود دارد که شامل نداشتن مسئولیت صددرصدی بیمهگذار در مقابل خسارتهای خارج از توانشان همچون از بین رفتن محصول به دلیل حوادث طبیعی میشود و از آنجا که مسئله توقیف نفتکش گریس۱ ایران در حیطه تحریمها جای میگیرد و این مهم نیز خارج مسئولیت بیمهگذار است لذا احتمالا ایران در گرفتن خسارت از بیمه دچار مشکل خواهد شد.
ممکن است شرکت نفت مشکلات تحریمی را با بیمهگذار نفتکش لحاظ کرده باشد
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امکان اینکه شرکت نفت مشکلات تحریمی را در بیمه کشتی نفتی با بیمهگذار لحاظ کرده باشد وجود دارد لذا نیاز است تا از مفاد دقیق این قرارداد مطلع شده و براساس آن تحلیل و تصمیمگیری کرد.
وی اضافه کرد: اگرچه بیمهگذار حاضر به ریسک و تقبل مسئولیت بیشتری است اما چنین قراردادی قیمت بسیار بالاتری خواهد داشت و دقیقا به همین دلیل نرخ بیمه نفتکشها پس از توقف کشتی ایرانی توسط بریتانیا در خاورمیانه 10 برابر شد، هرچند مقصر اصلی این اتفاق انگلیس است و ایران باید این کشور را وادار به پرداخت غرامت و خسارت کند.
خادمی معتقد است دولت بریتانیا در حالی به نفتکش ایرانی را توقیف کرده است که این کشور در تاریخ خود سابقه راهزنی و دزدیهای دریایی بسیاری دارد و اکنون در قرن 21 باوجود ادعای پیشرفت فرهنگ و دموکراسی اما همچنان اقدام به راهزنی دریایی میکنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران باید اقدام انگلیس را تلافی و خسارتهای مالی به کشور را دریافت کند چراکه درغیر این صورت آنها باز هم به چنین رفتارهای وحشیانه دست خواهند شد، افزود: در جهانی زورگوی کنونی نباید کشوری تک محصول باشیم چراکه آنها میتوانند مشکلات متعدد اقتصادی برای ایران ایجاد کنند لذا گسترس صنایع پتروشیمی ضروری است.