تشکیل کارگروه کمیسیون انرژی مجلس برای قاچاق سوخت

رئیس کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل کارگروهی در کمیسیون انرژی مجلس جهت بررسی مشکلات مرتبط یا قاچاق سوخت خبر داد و گفت: در اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌های تولید و توزیع نفت چالش‌هایی ایجاد شده است.

نشست کمیسیون انرژی با هدف «بررسی وضعیت قاچاق سوخت در کشور» و حضور علیرضا صادق‌آبادی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امیر وکیل‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد، مصطفی شایسته معاون حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، احمد ابوترابی رئیس انجمن حلال‌های هیدروکربنی، نمایندگان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و جمعی دیگر از مسئولان مربوطه برگزار شد.  

بنابراین گزارش فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس در این جلسه گفت: توضیحات مسئولان نشان از تسلط و اشراف آن‌ها به مسئله سوخت و دلایل قاچاق آن در کشور دارد و مجلس برای برخی از دستگاه‌ها همچون ناجا، گمرک، سازمان استاندارد و… تکلیف قانونی مشخص کرده است.

چالش‌هایی ایجاد شده در اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌های تولید و توزیع نفت

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلات و چالش‌هایی در زمینه اجرای تکالیف قانونی توسط دستگاه‌ها و تولید و صادرات توسط بخش خصوصی ایجاد شده که می‌تواند ناشی از نوع قانون تصویب شده ازسوی مجلس یا نوع اجرا دستگاه‌ها یا اشکال در برخی از حوزه‌های صادراتی باشد لذا امروز این جلسه به دلیل ریشه‌یابی و حل این مشکل تشکیل شده است. 

وی هدف از تشکیل جلسه را کاهش نرخ قاچاق سوخت عنوان کرد و افزود: افرادی زیر سایه تولید و صادرات نفت از شرایط سواستفاده کرده‌اند به همین دلیل مسئولان دیگر دستگاه‌ها نگران تسریع و سرایت این سواستفاده هستند چراکه این مسئله علاوه بر ضررهای بسیاری برای کشور اعتبار صادرکنندگان را در آن طرف مرزها زیرسوال خواهد برد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ناجا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد و نمایندگان دیگر دستگاه‌های حاضر در جلسه همگی به سلامت  مجموعه پالایش و پخش اذعان دارند، توضیح داد: نباید منکر اشکال و خطا در درون مجموعه‌ای گسترده شد ضمن آنکه خطاکار معمولا  اشتباه خود را پنهان ‌کرده و سعی بر نشان دادن چهره موجه از خود دارد.

تشکیل کارگروهی در کمیسیون انرژی مجلس جهت بررسی مشکلات مرتبط یا قاچاق سوخت

وی با تاکید بر اینکه باید در ارتباط با صدور پروانه‌ها بازنگری و متولی مشخص شود و میان فرد فعال با فردی -که فقط یک کاغذ در دست دارد- ممیزی و فرق قائل شد، به تشکیل کارگروهی در کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد و  توضیح داد: این گروه قرار است پیشنهادات تمام دستگاه‌ها را ظرف 48 ساعت جمع‌‌آوری و جمع‌بندی کند تا اگر اشکالات قانونی وجود داشت در مجلس اصلاح شود، اگر رویه‌ها یکسان نیست و نیاز به وحدت‌رویه دارد باید این مهم نیز محقق شود و اگر خوداظهاری لازم است باید چارچوبی تعریف شود و طرف آن سوی مرزها را به این خوداظهاری ملزم کرده تا براین اساس محصول را بپذیرد لذا باید چارچوب کاری توسط وزارخانه‌های نفت، صمت، کشور و دیگر دستگاه‌ها پیگیری شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه در مورد عدم تطابق استانداردهای کشور در مبدا و مقصد نیز باید راهکارها مشخص شود، بیان کرد: همچنین در رابطه با بحث فاکتور محوری نیز  باید پیشنهادات مطرح شود تا پیگیری و بررسی کنیم.

جمع‌بندی کامل درخصوص دلایل قاچاق سوخت از طرف رئیس مجلس به دستگاه‌ها اعلام می شود

حسنوند با اشاره به اینکه بررسی موضوع قاچاق سوخت به برگزاری جلسات دیگری با مسئولان امر  نیاز دارد، عنوان کرد: جمع‌بندی کامل درخصوص دلایل قاچاق سوخت را از زبان رئیس مجلس به دستگاه‌ها اعلام خواهیم کرد تا ان شاالله عملیاتی شود. 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین معتقد است تعامل میان دستگاه‌ها به تولید، صادرات، اشتغال و ارزآوری بیشتر  منجر خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن