بیش از ۵۵ درصد برنامه های ستاد احیا دریاچه ارومیه محقق شد

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه وضعیت این پهنه آبی نسبت به سال ۹۳ در وضعیت خوبی قرار گرفته است، گفت: ۵۵ درصد برنامه های ستاداحیا محقق شده و پس از تثبیت وضعیت اکنون در مرحله احیا قرار گرفته ایم

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه بررسی توسعه گیاهان نو در حوزه آبریز دریاچه ارومیه در اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت: در سال آبی ۹۲ – ۹۳ احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد ظرف سه سال وضعیت دریاچه ارومیه را تثبیت کنیم که این امر محقق شد.

وی ادامه داد: مقدار حقابه سالانه مورد نیاز دریاچه ارومیه جهت رسیدن به تراز اکولوژیک ۳ میلیارد و ۴۲۶ میلیون متر مکعب است.

تجریشی با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان نو و دارویی در حوزه دریاچه ارومیه مورد توجه ستاد احیا است، گفت: این طرح در راستای کاهش فشار آب بر منابع آب و خاک و بهبود اشتغال و معیشت در حوزه دریاچه ارومیه اجرا می شود.

وی ادامه داد: از مجموع بیش از هشت هزار گیاه دارویی قابلیت کشت در کشور، یک هزار و ۷۲۸ نوع گیاه دارویی در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وجود دارد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: به دنبال توسعه کشت گیاهان با نیاز آبی کم و افزایش درآمد جوامع محلی، کاهش فشار به منابع آب و خاک و ایجاد تنوع در سبد اقتصاد خانوارها هستیم.

وی گفت: براساس مطالعات انجام شده درآمد ۹۰ درصد کشاورزان استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی فقط از محل کشاورزی است و با وجود توسعه کشت آبی درآمد آنان بسیار کم است.

تجریشی با بیان اینکه گیاهان دارویی یک صنعت نوظهور در بخش کشاورزی است، افزود: میزان صادرات این گیاهان در کشور ۴۲۰ هزار تن و ارزش اقتصادی آن ۵۶۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص ادامه داد: اجرای ۲۴ پایلوت گیاهان دارویی در سطح حوزه آبریز دریاچه، معرفی حوزه به عنوان قطب تولید ۵ گیاه دارویی، حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها جهت ورود به موضوع زنجیره ارزش گیاهان داروی و برنامه ریزی جهت ایجاد بیش از ۶۳ مزرعه گیاهان دارویی از جمله این اقدامات است.

دریاچه ارومیه که تا همین چند سال قبل با بحران خشکی دست و پنجه نرم می کرد، در سایه اقدامات ستاد احیا از این خطر تا حدودی نجات یافته، این روزها سرحال و از کما خارج شده است.

در حالی که حجم آب این دریاچه در سال های گذشته همین موقع به حدود یک میلیارد مترمکعب می رسید، این رقم اکنون به بیش از ۵ میلیارد مترمکعب رسیده و آب دریاچه ۵ برابر شده است.

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور بزرگ جهان در روزگاران پرآبی ۳۵ میلیارد مترمکعب آب داشت، اما به دنبال خشکسالی های مداوم و برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی، ساخت سد و توسعه بی رویه کشاورزی در حوضه آبریز آن از حدود یک دهه قبل به تدریج رو به خشکی گذاشت.

احیای دریاچه ارومیه از جمله وعده های انتخاباتی دولت تدبیر و امید بود که از نخستین روزهای فعالیت آن با تشکیل ستاد احیای دریاچه، جامه عمل پوشید و دولت با ارایه راهکارهای عملیاتی ۲۷ گانه و صرف افزون بر سه هزار میلیارد تومان در مسیر احیا گام برداشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن