الحاق شناور ۱۵۸نفره به ناوگان مسافری قشم با حضور وزیر راه

طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، یک فروند شناور مسافری ۱۵۸ نفره ساخت داخل با بدنه آلومینیومی و از کلاس کاتاماران به ناوگان مسافری دریایی مرکز استان هرمزگان ملحق شد.

               

 به گزارش «انرژی امروز» از سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مراسم الحاق شناور ۱۵۸ نفره به ناوگان مسافری قشم، که با حضور محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی و محمد راستاد؛ مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، صورت گرفت، افزود: شناور مسافری `الماس قشم یک` که به سفارش شرکت تعاونی مسافری خیبر قشم و در یکی از شرکت های شناورسازی این جزیره تولید شده به چرخه ناوگان مسافری دریایی مرکز استان هرمزگان ملحق شد.

وی، سهم عمده تامین مالی تولید این شناور را از محل بسته های حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی و در قالب تسهیلات وجوه اداره شده عنوان و تصریح کرد: با الحاق این شناور جدید، تعداد ناوگان مسافری فعال در مسیرهای دریایی بین جزیره قشم به بندرعباس و جزایر هرمز و لارک به ۳۹ فروند با ظرفیت چهار هزار و ۱۰۰ نفر صندلی افزایش یافت.

عفیفی پور بدنه تمام آلومینیوم این شناور را از جمله ویژگی های منحصربفرد آن به لحاظ ایمنی و استحکام سازه ای دانست و افزود: `الماس قشم یک` که در فهرست شناورهای کلاس کاتاماران(شناور تندرو دو بدنه) قرار دارد، در مدت زمان ۱۶ ماه ساخته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ظرفیت حمل مسافر توسط این شناور را ۱۵۸ نفر و تعداد خدمه آن را ۸ نفر اعلام کرد و گفت: شناور مذکور که مجهز به پیشرفته‎ترین تجهیزات ایمنی و ناوبری است، با ظرفیت م ۱۴۳ نفر کلاس عادی و ۱۵ نفر کلاس تجاری در دو طبقه ساخته شده است.

وی اضافه کرد: شناور کاتاماران الماس قشم یک امکان دریانوردی با سرعت ۲۲ گره دریایی (حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت) در مسیرهای مسافری را دارد  که این امر زمان تردد از بندرعباس به جزایر قشم و هرمز را از یک ساعت به حدود ۴۵ دقیقه کاهش می دهد.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: دو دستگاه موتور یانمار روی این شناور نصب شده که قدرت هرکدام از آنها ۸۲۹ اسب بخار است، همچنین ظرفیت خالص آن ۶۶ تن  ( NRT) و ظرفیت ناخالص آن ۱۸۷ تن(GRT) است.

وی با تشریح جزییاتی از مشخصات فنی شناور گفت: طول شناور مسافری یاد شده، ۲۶متر، عرض۷.۷متر، عمق حدود ۳ متر و آبخور طراحی شده برای آن ۱.۳ متر است.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان با بهره مندی از ۴۳ کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی کانون اصلی تولید شناورهای دریایی در ایران است، تصریح کرد: در صورت تامین منابع مالی لازم به شناورسازی های استان به منظور وارد نمودن مواد اولیه و تجهیزات، روند نوسازی ناوگان مسافری و گردشگری دریایی استان سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی صنایع دریایی را از جمله صنایع اشتغالزا در کشور دانست و بیان کرد: شناورهای تولید شده در کارخانجات شناورسازی استان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین المللی و همچنین با رعایت استانداردهای مربوطه تحت کلاس موسسات رده بندی ایرانی تولید و صادر می شوند.

عفیفی پور استان هرمزگان را قطب صنعت ساخت و تعمیر شناورهای دریایی در ایران دانست و افزود: روند ثبت سفارش ساخت شناورها در چهار ماه نخست سال ۹۸ حکایت از رشدی فزاینده دارد؛ به طوری که در مدت یاد شده، تعداد سفارش ساخت شناور به ۷۲ فروند رسید که در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته ( ۲۲ فروند) افزایشی ۳۲۷درصدی را نشان می دهد .

این مقام مسئول گفت: با توجه به تدبیر اتخاذ شده وتمهیدات صورت گرفته، در سال های اخیر نه تنها روند واردات شناور مسافری به داخل کشور متوقف شده بلکه هم اکنون هرمزگان به جایگاه مهم صادر کننده شناورهای دریایی به ویژه لنج های باری در منطقه خلیج فارس دست یافته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن