بازار نفت در اوایل 2018 به تعادل می‌رسد

اطلاعات جدید نشان می‌دهد که تعادل دوباره بازار نفت در حال سرعت گرفتن است و اگر روند افت [تولید] به همین منوال به ثبات برسد، در اوایل سال 2018 شاهد طبیعی شدن ذخایر خواهیم بود، این خبری است که گلدمن‌ساچ اعلام کرده و اما اضافه کرده است که این پیش‌بینی به شدت خوش‌بینانه است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» چند روز پیش شبکه خبری CNBC به نقل از گلدمن‌ساچ نوشته بود که «هرچند هیچ اطمینانی به تولید نفت اوپک نیست، اما اطلاعات جدید از آن‌چه که انتظار داشتیم خبرهای بهتری نسیبمان کرده است».

در این گزارش گلدمن‌ساچ آمده است «اگر این روند ادامه یابد، باعث طبیعی سازی ذخایر خواهد شد و این اتفاق در اوایل سال آینده رخ خواهد داد«.

به اعتقاد گلدمن‌ساچ، در ماه گذشته، به دلیل تقاضای زیاد،‌ کاهش شدید ذخایر نفت ایالات متحده و کاهش تعداد دکل‌های حفاری امریکا، قیمت نفت تقریبا به حال اول برگشته است.

قیمت نفت برنت به 50 دلار در هر بشکه رسید که رقم بالایی نسبت به پیش‌بینی این بانک سرمایه‌گذاری برای سپتامبر 2017 بود.

EIA آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده، هم این هفته گزارش داده بود که در هفته‌ منتهی به 21 جولای ذخایر نفت ایالات متحده شاهد یک کاهش شدید خواهد بود.

گزارش EIA می‌گوید که ذخایر نفت خام 7.2 میلیون بشکه کاهش یافته و به 483.4 میلیون بشکه رسیده است.

بر همین اساس EIA از برداشت زیاد نفت در سه هفته گذشته هم خبر داده است. در ضمن، تعداد دکل‌های حفاری فعال در ایالات متحده یک دستگاه دیگر هم کم شد.

بر اساس برآوردی که گلدمن‌ساچ داشته است اطلاعات انرژی ایالات متحده، اروپا، ژاپن و سنگاپور نشان می‌دهد که ذخایر از ماه مارس تا کنون 83 میلیون بشکه کاهش داده است.

علاوه بر آن تقاضا در ایالات متحده، چین و هندوستان رو به رشد بوده و گلدمن‌ساچ انتظار دارد در انتهای سال جاری هم این افزایش تقاضا ادامه یابد.

گلدمن‌ساچ می‌گوید، همین امر باعث ایجاد فشار فیزیکی بر بازار نفت خواهد شد و احتمالا این بازار با دیرکرد در تحویل مواجه خواهد شد.

با این حال این بانک هنوز در خصوص قیمت نفت محتاطانه برخورد کرده و می‌گوید بایستی اثبات شود که کاهش ذخایر ادامه خواهد داشت.

اوایل ماه جاری، ‌گلدمن‌ساچ گفته بود که اگر ثباتی در برداشت از ذخایر نفت در ایالات متحده و کاهش تعداد دکل های حفاری مشاهده نشود، یا اوپک تحول بزرگی از خود نشان ندهد، قیمت نفت به کمتر از 40 دلار خواهد رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن