ناوگان های ال ان جی بر تبدیل به مخازن ذخیره شناور می شوند؟

این روزها زمان سفرهای دریایی تانکرهای LNG بر بیش از گذشته طول می کشد و این کشتی ها بعد از تحویل بار خود، مدت زمانی بیشتری را هم به صورت خالی بر روی دریا شناور می مانند. از این رو برخی تجار تصمیم گرفته اند از ناوگان LNG بر خود به عنوان محل ذخیره سازی استفاده کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، دلایل دیگری از جمله مسائل مربوط به لجستیک یا آب و هوا مثل وزش بادهای موسمی در هند، می تواند باعث خالی مانند این کشتی ها بر روی آب باشد. اما در حال حاضر که قیمت لحظه ای LNG در حدود کمترین حد خود از آوریل 2016 است، فروشندگان احتمالا با گذر فصل گرما در نیم کره شمالی، قیمت های خود را بالا ببرند.

جین کریستیان هنیتز، رییس بخش فروش LNG شرکت SCB Broker SA در سوییس می گوید «یک موضوع مسلم و حتمی است و آن اینکه کسی نگران طول سفر نیست. برایشان زمانی را که در دریا سپری می کنند، به هر دلیلی، مثل دلایل لجستیکی یا به دلیل قیمت یا معاملاتی که انجام می دهند، اهمیت ندارد. و معنی آن این است که کسی عجله ای برای بازگشت و دوباره پر کردن مخازن خود دارد».

به دلیل هزینه های نگهداری گاز طبیعی در حالت مایع، استفاده از این مخازن شناور در این مدت زمانی طولانی طبیعی نبوده است. همین امر نشان می دهد که این بازار رو به گسترش سوخت فسیلی تا چه حد در حال شبیه شدن به بازار نفت است.

از طرفی این توسعه سریع مدیون انقلاب شیل هم هست که توانست ایالات متحده را به سومین صادر کننده بزرگ LNG دنیا تبدیل کند، تجارت لحظه ای را افزایش دهد، قیمت ها را به شدت به هاب های گاز دنیا و نه نفت دنیا وابسته کند و به عنوان محرکی برای قراردادهای منعطف جهانی عمل کند.

حالا مالکان تانکرهای LNG بر مثل GasLog و Flex LNG می گویند که از سوی مععامله گران درخواست های بسیاری برای استفاده از این تانکرها به عنوان محل ذخیره LNG داشته اند. این امر در سپتامبر و بعد از آن تشدید می شود تا قبل از آغاز رسمی ماه های گرم در اکتبر[نیمکره جنوبی]، بشود سوخت را ذخیره کرد.    

هنیتز می گوید:« آیا به این دلیل باید تانکرها از آگوست تا آخر سپتامبر بر روی آب شناور بمانند؟ البته این اتفاق اغلب رخ نمی دهد. احتمالا خیلی جالب خواهد بود اگر محموله ای را بیش از یک ماه شناور ببینیم.»

شرکت انرژی چینری، بزرگ ترین صادر کننده LNG ایالات متحده، هفته گذشته اعلام کرد که برای ذخیره سازی شناور در قیمت زمستانی مشوق هایی را در نظر گرفته است. از طرفی نرخ حمل و نقل لحظه ای پایین تر باعث می شود که طول زمان استفاده از LNG برها بیشتر شود.

استفاده از ذخیره سازی های شناور تجارتی بی خطری نیست چون پیش بینی افزایش تقاضا هم چندان واضح نیست، مثل همان اتفاقی که در زمستان گذشته رخ داد.

بلومبرگ به نقل از تحلیل های «کپلر» که ردیابی کشتی ها را انجام می دهد از شناور بودن محموله های زیر بر روی دریا خبر می دهد:

یک محموله مربوط به بریتیش پترولیوم در قبرس، یک تانکر LNG بر در دریای فیلیپین، محموله مربوط به دیاموند گاز در ژاپن،  محموله مربوط به آدنوک در سواحل غربی هند، و محموله ای که در سریلانکا شناور بود و حالا به سوی امارات متحده عربی تغییر مسیر داده است.

بلومبرگ نوشته است که هیچ کدام از شرکت های مربوط به این محموله ها به درخواست بلومبرگ برای توضیح پاسخی ندادند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن