ضرورت توانمندسازی بانوان در جامعه دریایی

علی اکبر مرزبان | مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی

از سوی سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) روز چهارم تیر ماه و چهارم مهر ماه هر سال به ترتیب به عنوان «روز دریانورد» و «روز جهانی دریانوردی» نام گذاری شد. نام گذاری این دو که با شعارهای خاصی برای هر سال همراه است، فرصتی فراهم خواهد کرد تا مردمان جهان با نقش برجسته صنعت کشتیرانی و خدمات وابسته آن در پویایی اقتصاد جهانی و سهم قشر زحمتکش دریانوردان در این میان بیشتر آگاه شوند و همچنین بهانه ای به دست خواهد داد تا با برگزاری مراسم های در هر کشور و یا توسط سازمان های بین المللی و منطقه ای دریایی، از جامعه بزرگ دریانوردان و فعالان حوزه دریایی تقدیر و تشکر به عمل آید؛ اینکه دیده می شوند، ارج نهاده می شوند و برای سلامتی و توفیق شان، دستان دعا به محضر خداوند تبارک و تعالی بالا می روند.

سازمان بنادر و دریانوردی نیز به عنوان مرجع دریایی حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران، هر ساله و همگام با دیگر اعضای سازمان بین المللی دریانوردی، با برگزاری مراسمی این دو رویداد را گرامی می دارد و با دعوت از مقامات عالی دریایی کشوری و لشگری، مدیران و کارشناسان ارشد حوزه دریایی و بندری، ضمن مروری بر عملکردها و موضوعات چالش برانگیز دریانوردی، از جامعه دریانوردان و دریائیان عزیز، به پاس یکسال خدمات برجسته و ارزنده برای شکوفایی صنعت حمل و نقل دریایی کشور، قدردانی به عمل می آورد.

تاکنون مراسم روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی به صورت مجزا و در موعد مقرر خود برگزار می شد. با این حال با توجه به تقارن روز جهانی دریانوردی با ایام ماه محرم و به لحاظ صرفه جویی در هزینه ها، شورای مدیران ارشد ارگان های دریایی تصمیم گرفت، این دو مراسم را در یکدیگر تلفیق و در روز ۲۷ مرداد ماه برگزار کند.

شعاری را که سازمان بین المللی دریانوردی برای سال جاری در نظر گرفت، «توانمندسازی بانوان در جامعه دریایی» است. چنانچه از سهم محدود دریانوردان زن در فعالیت کشتیرانی که کمتر از ۲ درصد در سطح جهانی برآورد می شود، صرف نظر نمائیم، توسعه روز افزون نقش آفرینی خانم ها در فعالیت های دریایی مستقر در خشکی، بر هیچ کسی پوشیده نیست. با این تفاصیل، برای توجه دادن جامعه جهانی به لزوم فرصت دهی بیشتر و یکسان به بانوان و توانمندسازی آنها، شورای آیمو هم راستا با سیاست های سازمان ملل متحد، شعار فوق را برگزید و از همه ۱۷۴ دولت عضو و سازمان های بین المللی و منطقه ای همکار خود دعوت نمود تا اقدامات لازم را در این رابطه در حوزه فعالیتی خود به عمل آورند.

ما مفتخریم که جامعه بزرگ زنان و دختران ایرانی که نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می دهند، به ویژه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۷ هـ.ش، دوشادوش مردان این مرز و بوم، غیرت مندانه و با حفظ کرامت و عفاف اسلامی، در همه صحنه ها حضوری قوی و ثمربخش داشته اند؛ چه در زمان دفاع مقدس و جه بعد از آن در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی و سیاسی.

در حوزه دریایی نیز وضع همین طور است. بانوان شریف ایرانی با حضور در بخش های مختلف حوزه دریایی کشور، از شرکت های کشتی سازی و خدمات کشتیرانی گرفته تا نهادهای حاکمیتی دولتی همانند سازمان بنادر و دریانوردی، مشغول به کارند و در ادامه تحصیلات عالی در حوزه دریایی با هیچ محدودیت قانونی برخوردار نیستند. معهذا زمینه همچنان برای فعالیت و نقش آفرینی بیشتر و بهتر در این حوزه تخصصی جذاب برای ایشان فراهم است. مهم باور و اعتماد به این قشر پر انرژی است که البته نیازمند تقویت می باشد. در این رابطه صرفا به ذکر یک نمونه بسنده می شود و آن اینکه در حال حاضر نماینده ثابت سازمان و کشور ما نزد سازمان بین المللی دریانوردی، یک خانم است که توانست اخیرا، نیابت ریاست یکی از کمیته های اصلی این سازمان یعنی «کمیته همکاری فنی» را کسب کند.

با امید شکوفایی هر چه بیشتر صنعت دریایی و بندری کشور در همه بخش های متنوع آن، سخن را به پایان می بریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن