قطع برق در یک قدمی مناطق مختلف کشور

از هفته آینده یک موج گرمای هماهنگ وارد کشور می‌شود که در استان‌های تهران، خوزستان، مازندران، کرمانشاه و ایلام در صورت رعایت نشدن مدیریت مصرف برق شاهد خاموشی خواهیم بود.

روزنامه ایران در شماره امروزخود در گزارشی به احتمال قطعی برق به دلیل افزایش دمای هوا پرداخت که در ادامه می‌آید:

افزایش دمای هوا و گرمای بیش از حد در چند روز اخیر موجب تأکید و توصیه مسئولان به مردم نسبت به رعایت الگوی مصرف آب و برق در برخی ازساعات شبانه روز شده است. شرکت توانیرهم اعلام کرد، با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، از هفته آینده یک موج گرمای هماهنگ وارد کشور می‌شود که در استان‌های تهران، خوزستان، مازندران، کرمانشاه و ایلام در صورت رعایت نشدن مدیریت مصرف برق شاهد خاموشی خواهیم بود.

از طرفی، هم شدت گرما در برخی استان‌ها ازجمله خوزستان، ایلام، بوشهر و فارس به حدی رسیده که مسئولان مجبور به اعلام تغییر ساعات کاری اداره‌ها شده‌اند. بعضی از استان‌ها مانند مازندران نیز دریک قدمی قطع برق قرار گرفته‌اند. «قاسم شهابی»، مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران از احتمال قطع برق در این استان با توجه به افزایش دمای هوا طی امروز یکشنبه خبر داد و از مشترکان خواست تا در مصرف آن صرفه‌جویی کنند. شهابی با اشاره به اینکه هواشناسی دراین روز افزایش دمای هوا تا حدود 40 درجه بالای صفر را در بعضی مناطق استان پیش‌بینی کرده، افزود: این شدت گرما به معنای افزایش میزان مصرف برق است. پیش‌بینی ما این است که با افزایش مصرف بویژه در ساعات اوج بار، شاهد قطع برق در برخی مناطق باشیم و بر این اساس هم تدابیری اندیشیده شده است. انتظار می‌رود، میزان مصرف برق امروز یکشنبه 10 درصد نسبت به زمان مشابه سالانه افزایش یابد و به بیشتر از یک هزار و 800 مگاوات برسد.این درحالی است که ظرفیت تولید برق در مازندران براساس گزارش‌های رسمی حدود یک هزار و 800 مگاوات است.

روشن شدن ژنراتورهای دستگاه‌های اجرایی

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اعلام اینکه تدابیری برای کاستن از میزان مصرف برق در استان در اوج گرما اندیشیده شده، گفت: یکی از تدابیر این است که با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و نهادهای دارای ژنراتور برق هماهنگ شده تا در اوج مصرف از این ژنراتورها استفاده کنند تا بار مصرفی کاهش یابد.همچنین از طریق هماهنگی با استانداری مازندران، ساعات کار اداره‌ها نیز تغییر کرده تا در زمان اوج مصرف اداره‌هایی که خدمات‌رسانی ضروری ندارند، تعطیل شوند.

تغییر ساعت کار اداره‌های استان

مدیریت بحران استانداری مازندران ساعت کار اداره‌های استان را امروز یکشنبه 8 مرداد به ساعت 6 و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه تغییر داده است. پیش از این نیز استانداری در ابتدای ماه مرداد و اواخر تیر ماه 2 بار و به مدت 5 روز برای کاهش میزان مصرف برق، ساعت کار اداره‌ها را تغییر داده بود. براساس برآورد شرکت توزیع برق مازندران، تغییر ساعت کار اداره‌ها بین 80 تا 120 مگاوات از میزان مصرف روزانه برق کم می‌کند.

قطع نقطه‌ای و موقتی

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اشاره به اینکه اوج مصرف بین ساعت 13 تا 14 امروز مشخص می‌شود، اظهار داشت: با توجه به شرایط مصرف و بسته به توان خطوط انتقال نیرو، امکان قطع‌های موقتی و نقطه‌ای برای کاهش فشار خطوط وجود دارد.

برش گرما و افزایش احتمال آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی البرز

اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با توجه به تغییر اقلیم و گرم شدن هوا، نسبت به افزایش احتمال آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان هشدار داد. «فردین حکیمی»، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه با شروع فصل تابستان و افزایش گرمای هوا خطر آتش‌سوزی مراتع تشدید می‌شود، افزود: پیش‌بینی هواشناسی و افزایش دما بجز هشدارهایی که برای زندگی در شهر دارد، به دلیل احتمال بروز خطر آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها نیز به‌عنوان زنگ خطری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اقدام‌های پیشگیرانه و مدیریت چنین حوادثی نیازمند همکاری و تعامل میان بخشی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مردم، جلب مشارکت و بهره‌گیری از توان و ظرفیت جوامع محلی، تشکل‌های مردم نهاد و همـه دستگاه‌های دولتی و مؤسسات غیر دولتی خواهد بود.  سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز ادامه داد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، دلایل وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی به 2 طریق عمد یا غیرعمدی بوده که آتش‌سوزی‌های عمدی، ایجاد حریق توسط افراد سودجو به منظور توسعه اراضی زراعی و تصاحب اراضی منابع ملی است. وی گفت: همچنین ایجاد آتش در بوته زارها و بیشه زارها جهت از بین بردن جانوران موذی و خسارت زا، ایجاد حریق به منظور شکار حیوانات وحشی و آتش‌سوزی غیرعمدی نیز ناشی از بی‌احتیاطی مردم و بازی کودکان در تفرجگاه‌های طبیعی، سهل‌انگاری و بی‌توجهی مرتعداران، چوپانان، شکارچیان و گردشگران در این عرصه‌ها، پرتاب سیگار یا کبریت مشتعل در مسیر جاده‌های مجاور در مناطق طبیعی، آتش زدن سر شاخه‌ها و محصولات کشاورزی و سرایت آن بـه عرصه‌های طبیعی مجاور و آتش‌سوزی‌های طبیعی در اثر آتش گرفتن گیاهان و عرصه‌های جنگلی توسط صاعقه بوده است.

وی در این بخش با اشاره به رعایت نکات ایمنی و توصیه‌های مهم درخصوص حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی بیان داشت: باید برای جلوگیری از هر گونه مشکلی از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع خودداری کرده و ضمن اطمینان کامل از مهار آتش قبل از ترک منطقه از رها‌سازی مواد شیشه‌ای و اشیای مشابه در مراتع و گردشگاه‌های طبیعی (این مواد همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال درمراتع شده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌کنند) خودداری کرد.

شهابی گفت: امسال در برخی روزها نسبت به روزهای مشابه سال 95 در مازندران میزان مصرف برق تا 40 درصد افزایش داشته است. با مدیریت مصرف برق خانگی و کاهش 2 تا 4 درجه‌ای سامانه‌های سرمایشی و همچنین با استفاده نکردن وسایل پرمصرف می‌توان مصرف را مدیریت و از قطع جلو‌گیری کرد. وی از مشترکان خواست، تا درجه وسایل سرمایشی خود را بین 24 تا 26 درجه قرار دهند. رکورد مصرف برق در مازندران امسال در 14 تیر ماه با ثبت یک هزار و 764 مگاوات شکسته شد.

خاموشی در ایلام در صورت رعایت نکردن مدیریت مصرف

درهمین حال، «هادی شیرخانی»، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام نیز گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی از روزهای آینده یک موج گرمای هماهنگ وارد کشور می‌شود و این استان را هم دربرمی‌گیرد که در صورت رعایت نکردن مدیریت مصرف، شاهد خاموشی خواهیم بود.

شیرخانی افزود: مردم‌ تلاش کنند حداقل ۱۵ درصد از مصرف خود را که قطعاً بی‌رویه است بکاهند. در بحران گرمای یک ماه پیش نیز تا آستانه خاموشی پیش رفتیم، اما همکاران با جابه‌جایی، بار برق رسانی مطمئن به مشترکان را انجام ‌دادند، اما در چند روز آینده بحران بسیار جدی است. در کولرهای آبی تا حد امکان از دور کند کولراستفاده شود، دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی بین ۲۳ تا ۲۵ درجه است.

تداوم موج گرما تا هفته آینده در ایلام

مهران و دهلران طی امسال برای چندمین بار به‌عنوان گرم‌ترین شهرهای کشور شناخته شدند و دمای هوا در این 2 شهرستان از مرز ۵۲ درجه عبور کرد. «یوسف شیخ الملوکی»، مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: موج جدید گرما از روز پنجشنبه گذشته مناطق مختلف این استان را فرا گرفته و تا هفته آینده نیز ادامه دارد. در این مدت افزایش دمای هوای مناطق گرمسیری تا ۵۲ درجه و مناطق سردسیری و معتدل نیز تا ۴۲ درجه خواهد رسید. براساس نقشه‌های هواشناسی تا اواخر هفته آینده این گرما در هوای استان پایدار خواهد بود.

تغییر ساعت کار اداره‌های فارس تا 5 روز

«یدالله رحمانی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس هم از تغییر ساعت کار اداره‌های استان از دیروز شنبه (7 مرداد) با توجه به گرمای هوا و پیش‌بینی افزایش مصرف برق به مدت 5 روز خبر داد و در بخشنامه‌ای اعلام کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و پیش‌بینی افزایش مصرف برق در این هفته، اداره‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها و مؤسسات غیردولتی دراستان موظفند ساعت کاری خود را در این مدت به گونه‌ای تنظیم کنند که پایان آن 13 و 30 دقیقه باشد.

کاسته شدن شدت گرمای هوا

«محمداصغری»، کارشناس سازمان هواشناسی هم با اشاره به اینکه امروز یکشنبه از گرمای هوا کاسته می‌شود، افزود: آنچه مایه نگرانی شده تداوم روزهای گرم است که این تداوم نیز به طور میانگین از امروز شکسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه هسته اصلی هوای گرم روی استان‌های ایلام و خوزستان قراردارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود از امروز با شمالی شدن جریانات هوا، ابتدا در سواحل دریای خزر وسپس در سایر نقاط کشور به مرور از شدت گرما کاسته شود. اصغری با بیان اینکه این کاهش دما با پدیده طوفان گرد وغبار در زابل، شمال سیستان و بلوچستان و نهبندان در خراسان جنوبی همراه خواهد بود، افزود: با این حال جریان هوا از دریا به خشکی درسواحل دریای عمان باعث خواهد شد تا این مناطق برخلاف تصور هوای نسبتاً خنکی را تجربه کنند واحتمال می‌رود، با افزایش ابردرساعات بعد ازظهر شاهد پدیده رگبار و رعد وبرق بویژه در ارتفاعات باشیم. کارشناس هواشناسی برای مناطق شمال شرق کشور چون خراسان رضوی، شمالی و گلستان نیز وقوع رگبارهای سیل آسا را پیش‌بینی کرد و افزود: همچنان توصیه می‌شود، ساکنان این مناطق از تردد و اسکان در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

افزایش نیم درجه‌ای دما در تیر ماه ۹۶

درهمین حال، «شاهرخ فاتح»، رئیس مرکز ملی خشکسالی ومدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از تجربه افزایش نیم درجه‌ای دما در ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد و گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و خوزستان در تیرماه 96، بیش از سایر استان‌ها افزایش دما را تجربه کردند. فاتح ضمن اشاره به آخرین وضعیت بارش کشور، اظهار داشت: از ابتدای مهرماه 95 تا 2 مرداد 96، کل کشور 213.1 میلیمتر بارش دریافت کرده و از آنجا که بارش بلندمدت کشور دراین بازه زمانی 229.1 میلیمتر است، نسبت به میانگین بارش بلندمدت 7 درصد کاهش بارش داشته است.

افزایش 15 درصدی بارش تهران در مقیاس بلندمدت

رئیس مرکز ملی خشکسالی به شرایط بارشی استان تهران طی 9 ماه گذشته نیز اشاره داشت و گفت: از ابتدای سال آبی تا 2 مردادماه 96، تهران 328 میلیمتر بارش داشته که نسبت به متوسط بارش بلندمدت 15 درصد و نسبت به بارش سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

استان‌های کم‌بارش و پربارش کشور طی 9 ماه اخیر

فاتح به استان‌های پربارش و کم بارش کشور طی 9 ماه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به میانگین بارش بلندمدت، قم 36 درصد، هرمزگان 34 درصد و مرکزی 30 درصد افزایش بارش داشته‌اند ولی 3 استان خوزستان، کهگیلویه وبویراحمد و یزد به ترتیب

 41، 34 و 28 درصد کاهش بارش را ثبت کرده‌اند.

وی شرایط دمایی کشور طی ماه گذشته را تشریح و تأکید کرد: درمقیاس کشوری، دمای کشور در تیرماه 96، نیم درجه سلسیوس گرمتر از میانگین این ماه در مقیاس بلندمدتِ آن بوده است.

به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی، در نگاه استانی، آذربایجان شرقی 2.3 دهم درجه سلسیوس، آذربایجان غربی 2.1 دهم درجه سلسیوس و خوزستان 2 دهم درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت تیرماه گرمتر بوده‌اند. 3 استان یزد 6 دهم درجه سلسیوس، اصفهان 4 دهم درجه و سمنان هم 2 دهم درجه سلسیوس خنک‌‌تر از میانگین دمای تیرماه بوده‌اند.

خوزستان 51 درجه‌ای می‌شود

«کـــوروش بهــــادری»، مــدیــرکل هواشناسی خوزستان نیز  با اشاره به تداوم روند افزایش دمای هوا، از پیش‌بینی وقوع دمای هوای 51 درجه سانتیگراد در برخی شهرهای استان در روزهای آینده خبر داد و افزود: طی این روزها وقوع حداکثر دمای هوای 50 و 51 درجه سانتیگراد در برخی شهرها ازجمله اهواز، آبادان، شوش، آغاجاری و امیدیه پیش‌بینی می‌شود. همچنین به علت جریانات گرم جنوبی، وقوع پدیده شرجی در نوار ساحلی، ‌نوار مرزی و مناطق مرکزی استان در روزهای آینده انتظار می‌رود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن