منافع زیاد ایران از توافقنامه پاریس

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهایی که کمترین سهم در انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد، بیشترین سهم و منفعت را از این توافقنامه خواهد برد.

احمد علی کیخا، در خصوص توافقنامه پاریس و مطالباتی که ایران می‌تواند داشته باشد، گفت: موافقت‌نامه پاریس در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بنابراین مراحل قانونی طی شده، هرچند شورای نگهبان ایراداتی گرفته که به زودی اصلاح و نهایی خواهد شد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش فعالیت‌های صنعتی و توسعه‌‌ای در کشورهای مختلف و افزایش آلودگی‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای، تصریح کرد: این اقدامات سبب افزایش دی‌اکسیدکربن و درجه حرارت کره زمین می‌شود، لذا تغییرات آب و هوایی ایجاد شده که به نوعی به همه کشورها آسیب زده است.

سهم ما نسبت به کشورهایی چون امریکا و چین در انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتر است

وی با بیان اینکه سهم کشورهای مختلف در این تغییرات مختلف است، افزود: کشورهایی چون امریکا و چین سهم بیشتری در افزایش گرما و تغییرات اقلیمی دارند، از سوی دیگر کشورهای مختلفی چون ایران از این تغییرات آسیب‌های بیشتری دیده‌اند، بنابراین هرچه کشورهایی دنیا به تعهداتشان در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای به میزانی که در انتشار آن سهم دارند، پایبندتر باشند، شرایط آب و هوایی جهان بهتر خواهد شد.

کیخا تاکید کرد: در صورتی که کشورهای مختلف به تعهدات خود پایبند باشند، کشورهایی چون ایران بیش از سایر کشورها منتفع خواهد شد ضمن آنکه سهم ما نسبت به کشورهایی چون امریکا و چین در انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتر است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: توافق این اقدامات انسانی ( مفاد توافقنامه پاریس) کار موثر و خوبی است از این رو طرح مباحثی در این زمینه مبنی بر ایجاد محدودیت و مانع بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور در صورت اجرای توافقنامه پاریس، اشتباه محض است.

ایراد شورای نگهبان درباره توافقنامه پاریس حل شدنی است

وی ادامه داد: در توانفق‌نامه پاریس مواردی به پیوست‌ها اشاره کرده از این رو به دلیل نبود پیوست ها برخی ایراداتی به این توافق‌نامه گرفته‌اند، در صورتی که فعالان محیط‌زیست اذعان دارند این پیوست‌ها در آینده تدوین خواهند شد از این رو می‌توان بندی به این قانون افزود تا در صورتی که کنوانسیون پیوستی به آن اضافه کرد، تایید و تصویب این پیوست در مجلس شورای اسلامی هم انجام گیرد.

خروج امریکا از توافقنامه پاریس به دلیل منافع شخصی دونالد ترامپ

کیخا با بیان اینکه نگرانی در مورد متن فعلی توافقنامه پاریس وجود ندارد، در مورد خروج امریکا از این تعهدنامه، گفت: امریکا جز مقصرین اصلی افزایش گازهای گلخانه‌ای در جهان است زیرا بیشترین سهم را در تولید این گازها دارد، از این رو عضویت در این موافقتنامه به نفعش نیست چراکه این کشور را مجاب به اصلاح تکنولوژی و فناوری‌هایش می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، افزود: از سوی دیگر خودخواهی دونالدترامپ رئیس جمهوری امریکا در مدت کوتاهی که روی کار آمده، نشان داد دونالد ترامپ بیش از آنکه به دنبال منافع کشور امریکا باشد به منافع  شخصی می اندیشد لذا رفتارهای مبتنی بر عقل و دانش بروز نمی‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن